Голямото надлъгване за билбордовете

На живо
Заседанието на Народното събрание

Голямото надлъгване за билбордовете

Годишните приходи на държавата от билбордовете по пътищата се равняват на месечната или двумесечната такса на фирмите, които ги преотдават за реклама, показа проучване на "Дневник".  Отделно бюджетът губи над 2 млн. лв. годишно от хилядите незаконно поставени рекламни пана по оценка на Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ). За да си увеличи приходите, от 19 януари пътната агенция предприе мащабна кампания за демонтиране на незаконните съоръжения. Корекция на рекламните тарифи обаче засега не е на дневен ред...
Приходи и... приходи
Над 6500 са рекламните пана, които имат разрешения за експлоатация от НАПИ. Приходите от тях за 2007 г. и 2008 г. са съответно 2.8 млн. лв. и 3.8 млн. лв., казаха от ведомството. Грубата сметка показва, че средно от рекламно съоръжение пътната агенция е получила 438 лв. през 2007 г. и 580 лв. през 2008 г. Офертите на водещи фирми за външна реклама показват, че те получават същите приходи от преотдаването на съоръженията само за месец-два.
Според справката за тарифите на десетина агенции, публикувана на сайта на една от водещите компании в рекламния бранш "Пиеро 97", цените варират от 170 до 300 евро за стандартен билборд с размери 3 на 4 метра за две седмици. Тарифите зависят от това какъв клас е пътят, къде е разположен билбордът, както и от допълнителни екстри като осветление, поставяне, изготвяне на кампания.
Офертите на рекламните агенции за най-натоварените трасета като София - Пловдив или София - Кулата варират от 150 до 310 евро за две седмици. Най-търсените месеци за реклама са летните и обикновено за тях паната по основните пътни артерии са заети предварително, защото и трафикът е най-голям.
Въпреки голямата разлика в приходите от пътната агенция засега не обмислят да повишат цените си. Според тарифата за таксите на агенцията, влязла в сила от 1 януари, цените за билбордовете варират от 280 лв. до 1500 лв. според класа на пътя. От НАПИ не можаха да отговорят дали те са променяни през последните години.
Вдигането на цените не стои на дневен ред, каза Янко Янков, изпълнителен директор на НАПИ, според който задача номер едно е деблокирането на средствата за пътища от Европейския съюз.
Големите играчи
Над 1000 фирми са собственици на рекламни съоръжения по републиканската пътна мрежа, казаха от НАПИ. Най-големите притежатели са от три основни бранша - веригите бензиностанции ОМВ, "Петрол" и "Лукойл", пътностроителни компании и рекламни агенции. Те притежават между 100 и 300 съоръжения всяка по републиканските пътища, казаха от НАПИ. По данни на агенцията най-много билбордове има СИБанк. От банката не отговориха на въпросите на в."Дневник" сами ли ги ползват, или ги преотдават, на какви цени и т.н. Една от големите пътностроителни фирми "Холдинг Пътища" пък е предпочела да наеме около 50-ина билборда, на които да се рекламира, съобщиха от компанията на Васил Божков.
Незаконните пана
 
Над 1700 са незаконните реклами по пътищата на страната по данни на НАПИ, несъбраните средства от които възлизат на близо 2 млн. лв. годишно. Затова агенцията ще е безкомпромисна при демонтирането и спирането им от експлоатация, каза Янко Янков.  
НАПИ обяви кампанията си срещу незаконните билбордове в последния работен ден на миналата година. Първоначално беше дадена възможност на собствениците на съоръженията да ги узаконят до 12 януари, след това срокът беше удължен с още седмица. В областите Монтана, Ловеч, Русе, Кърджали, Хасково, Плевен не е установено нито едно незаконно рекламно пано. Към 23 януари агенцията съобщи, че са премахнати 330 табели, а в 13 области демонтирането им e приключило. Най-много са свалените билбордове в Стара Загора - от 180 незаконни съоръжения са демонтирани 130. Останалите са в частни терени и експерти решават казусите.
Около три четвърти от всички 1700 незаконни билборда са в частни имоти, казаха от засегнати рекламни агенции, които не искат да бъдат цитирани. Ако агенцията им събира пари за тях, ще се наложи да плащат двойна такса - веднъж на НАПИ и втори път на собственика на терена. Въпреки това за съоръженията със сключени договори за реклама компаниите са подали молби за узаконяване, защото, ако се демонтират, ще плащат неустойки.
Големите рекламни агенции нямат билбордове в частни терени и почти не са засегнати от акцията на НАПИ. Българската асоциация за външна реклама няма официално становище по случая. Принципно приветстваме акцията, защото сме против всякакви незаконни съоръжения, каза Милен Попов от управителния съвет на асоциацията. По думите му компанията му има около 200 законни рекламни съоръжения по пътищата.
За разлика от този случай асоциацията взе отношение по спора за външната реклама в София. Когато общината поиска агенциите да плащат двойна такса за монтирани съоръжения на частни терени в столицата, асоциацията оспори наредбата в съда и той я отмени.
Околовръстният казус
Околовръстният път на София е шосето с най-много незаконни табели на километър, сочи справката на НАПИ. Експертите на агенцията са установили 100 рекламни съоръжения в разстояние от трийсетина километра по северната дъга на пътя. За южната дъга, където броят им вероятно е три пъти повече, НАПИ не е правила проверка. Причината е, че отсечката от кв."Княжево" до магистрала "Тракия" е дадена за стопанисване на Столичната община и те трябва да контролират, каза Благовеста Дедьова, началник на областното пътно управление в София. Демонтирането на рекламните пана край столицата започна вчера с рекламна табела на "Лакпром" на разклона между Световрачане и Подгумер. На отбивката имаше още две незаконни табели, едната от които съобщава за продажба на имот, а другата на фирма.
На територията на областното пътно управление има 1355 рекламни табели, 335 от тях са нерегламентрани, за 75 собствениците са поискали да бъдат узаконени, каза Дедьова. По думите й най-честото нарушение е, че табелите са прекалено близки една до друга, поставени са на забранено място - близо до кръстовище или пред пътен знак, конструкцията им не отговаря на нормативите. По думите й има доказани случаи, че катастрофи са ставали заради отклоняване на вниманието на шофьорите от големи реклами.