Вносът на пюретата HIPP започва отново

Вносът на пюретата HIPP започва отново

От три месеца на пазара липсват пюретата на една от най-търсените вносни марки, германската HIPP, съобщиха търговци на детски храни. Представителят на HIPP у нас Борис Манчев потвърди, че се е появил такъв проблем. Според него той се дължи на рязък ръст в търсенето от около 20% благодарение на масираната реклама, проведена от представителството на компанията в столицата. Дистрибуторът на HIPP за страната - "Търговска лига - национален аптечен център", обаче не е бил подготвен да отговори със съответните наличности на склад, обясни той.

"Вследствие на това се появи дефицит на пазара на нашите пюрета, но от този месец вече "Търговска лига" е в състояние да отговори на пазарното търсене", коментира още Манчев.

Той уточни още, че производителят на детски храни HIPP в момента присъства на нашия пазар с две свои марки - HIPP и Kecskemeti, но от 2004 година предвижда въвеждането и на марката BabyVita.

От "Търговска лига-Национален аптечен център" обясниха, че пюретата на HIPP са отсъствали от пазара едва в рамките на месец и половина и че от началото на декември зареждането е подновено. Според отговорника за HIPP от "Търговска лига" проблемът се е появил поради наложилата се пререгистрация на повечето от продуктите на HIPP в завода в Австрия като биопродукти.

Продуктите на HIPP Organic са известни с качеството си. Компанията е една от първите, внедрила производството на биопродукти и инвестира изключително много средства в екопроизводството. Продуктите за българския пазар се правят в унгарски завод под надзора на компанията.

Според Манчев на територията на столицата най-големият дистрибутор на детски храни е "Бебелан" ООД, който има и няколко магазина за бебешки храни. Други основни дистрибутори са "Неделчев и Неделчев", "БФК Никси" и "Аскон България". "Неделчев и Неделчев" е официален вносител на храни на Alete, компания, която наскоро беше придобита от Nestle, сокчета на Kinella и пюрета на jaNaturlich.

"Доставките на вносни пюрета са сложни, защото те се транспортират чрез специални камиони с терморегулатори. Камионите събират до 20 тона, което е значителен обем и много често се налага комбиниране с други товари, които не винаги са подходящи и се съхраняват при по-ниски температури.

Поръчките се правят поне месец преди датата на доставка и обикновено количествата за запълване на изчерпани от асортимента стоки не са достатъчни за цял камион", обясни Иван Събев, президент на "Мартис - БГ", вносител за шведските храни Semper. Лятото е по-силният сезон в продажбата на бебешки пюрета, много от туристите и курортистите се запасяват с храна за децата си, още преди да заминат на лятна почивка, твърди Събев. Храните на Semper са едни от най-качествените биопродукти. Заводът на Semper е в Швеция, производството е напълно автоматизирано. Фирмата е сертифицирана по ISO.

Като качество между вносните и българските пюрета трудно може да се направи паралел, смята Събев. Други вносни марки с добро търсене на нашия пазар са Nestle, Gerber, Bibina, Heinz, Askon.

"Ганчев" ЕООД е основният производител у нас на стерилизирани детски храни на базата на плодове, зеленчуци, месо и риба. То е наследник на предприятието "Бригада"-Асеновград, създадено през 1972 г.

Освен "Ганчев", на пазара трайно присъствие има и "Българска фармацевтична компания Никси" ЕООД, която е вторият основен производител в страната. Нейна продукция са пюретата с марката "Ам Ам", които се правят от три години. Фирмата е и вносител на детски храни Ordesa. Според Ана Карамишева от "БФК Никси" продуктите на "Ганчев" се продават поне двойно повече в сравнение с тези на нейната компания. Тя смята, че това се дължи на факта, че "Ганчев" е от много повече време на пазара и предлага по-широк асортимент от храни. За разлика от "Ганчев", "БФК Никси" все още нямат производствена база и разчитат на големите консервни фабрики, които правят пюретата на ишлеме. Собственият завод на "Никси" е в процес на строеж. Карамишева потвърди, че потребителите имат предразсъдъци спрямо качеството на българските храни, но според нея вътрешното производство е дори по-добро от вносните храни. Тя прогнозира по-рязък отлив от вносните храни поради твърде високите им цени и пренасочване към родната продукция. Българските пюрета са два до три пъти по-евтини от вносните.

----------------------

Според национално проучване сред читателите на сп. "9 месеца" купувачите на бебешки пюрета поставят на първо място марката "Ганчев" с почти 50%, следва я HIPP с близо 30%. В столицата обаче продажбите на HIPP са най-високи, показва проверката на Дневник сред търговците от бранша. Причина за това е фактът, че вносните марки се предлагат успешно в окръжните центрове, но не и в останалите градове и села на страната.