Mинната техника мина в изчакване

Mинната техника мина в изчакване

Със затаен дъх производителите и търговците на техника за мините очакват какво ще се случи в бранша. Причината - само за половин година пазарната ситуация рязко се промени. Строителството в България все още изживяваше своя бум, цените на черните и цветните метали вървяха нагоре, а техниката за добив на рудни и нерудни полезни изкопаеми се продаваше като топъл хляб. Компании като "Киров", "Атлас Копко" и "Евромаркет груп" отчитаха двуцифрени ръстове на продажбите си у нас.
Сега положението е различно. "Кризата се отразява по най-прекия и директен начин върху търсенето на пазара за минна техника, като го свива до минимум", обобщава ситуацията Коста Басев, изпълнителен директор в "Киров" и ръководител на отдел "Строителна и минна техника" в дружеството. "Единственото, което можем да правим в момента, е да чакаме", казаха от "Алки-М", специален представител на германската "Либхер" за България.
Компанията се справя с кризата, като поддържа седем-осем машини на склад, които са от типа универсални и могат да се използват от всякакви клиенти. "Вярно е, че така няма да задоволим по-специфичните искания на потребителите, но в момента не може да си позволим да поддържаме по-голям парк на склад", допълват от фирмата. Подобна тенденция отчитат и от "Атлас Копко". Според тях на пазара се продават преди всичко нископроизводителни и по-евтини машини.
Обща тенденция, която се забелязва при всички компании, е намаляването на всякакви оперативни разходи. От дружествата очакват 2009 г. да бъде трудна за бизнеса им. От "Сандвик" досега са отчитали значителен ръст на продажбите си, но прогнозират, че това ще се промени през тази година. Пазарът на минна техника е изключително консервативен и там рядко се отварят нови ниши, смята Румен Карамихалев, управител на "Сандвик България". Характерно за предлаганата техника е нейната строга специализация. Tова, върху което компаниите смятат да се съсредоточат през тази година, е наблягането на основните им функции - продажба, поддръжка и консултации.
Най-разпространения начин за плащане на машините е чрез лизинг. Западните компании работят със собствени и български къщи. Директно се плащат по-евтини машини с цена около 150 - 200 хил. евро, обясняват от "Алки-М", които са вносител на земекопна техника, автокранове и кулокранове с марката "Либхер". Към момента от компанията забелязват отлив на клиенти. От компанията изключват възможността да предоставят земекопна техника под наем, като смятат, че пазарът не е достатъчно узрял за това.
На съвсем друго мнение са от дистрибуторската компания "Киров". От дружеството не изключват възможността да отдават багери, челни товарачи и платформи на редовните си клиенти при определени условия, уверява Коста Басев. През миналата година компанията почти е удвоила продажбите си на техника, но очакванията й за 2009 г. не са толкова оптимистични. "Поръчките ни намаляват както от страна на рудодобивните дружества, така и от собствениците на кариери за инертни материали", допълва Басев. Проверка на "Дневник" показва, че подобна тенденция отчитат и останалите фирми от бранша.
Кой кой е в бранша

Сред известните компании за производство на минно оборудване са "Сандвик Тамрок", "Атлас Копко", "Либхер", "Тисен Круп", "Хитачи", "Бош", "Комацу", "Хюндай" и други. Изброените фирми имат или собствени представителства в страната ("Сандвик", "Атлас Копко") или работят чрез официални дистрибутори ("Хитачи", "Комацу", "Либхер"). Машини за минната индустрия се произвеждат и в България. Такива предприятия са "Бесттехника" заедно с неговия завод "Тежко машиностроене Радомир", както и МИР - Монтана. Нова компания, която навлезе на пазара на минна техника в България, е "Платинум констракшън", която ще внася машините на китайската компания "Сани".

"Добивната индустрия винаги е изисквала специфично оборудване, което ние никога не сме произвеждали", обясни Илия Келешев, председател на браншовата камара по машиностроене. Към момента предпочитани доставчици са западноевропейските, японските и китайските компании. Основна тенденция е българските фирми да се включват като подизпълнители в големи поръчки на рудниците, спечелени от чужди дружества, каза още Келешев.

Такова е монтанското предприятие МИР, което произвежда гумено-лентови транспортьори, ролки, задвижващи станции, опъвателни станции и ролконосачи. Сред клиентите на компанията са "Марица-изток 2" и циментовите заводи "Златна Панега", "Плевенски цимент" и "Девня цимент". "Машиностроенето е заинтересувано минният бранш да се развива, в него да има инвестиции и да се изграждат нови съоръжения, защото независимо от това кой ще бъде главен изпълнител на проектите тя ще прибегне към български машиностроителни предприятия за отделни дейности", допълни Келешев.