Корпоративен профил - "Билборд"

Корпоративен профил - "Билборд"

Корпоративен профил - "Билборд"
"Билборд"
[5BP]
Визитка
Адрес: пл. "България" 1, НДК АИ-4, София, България
Телефон 02/9166500
Интернет адрес: www.digitalprint.bg
Акционерен капитал: 15 млн. лв.
Изпълнителен директор: Стефан Генчев
"Билборд" е една от водещите компании за дигитален широкоформатен печат в България. По данни на самото дружество "Билборд" държи около 40% от този пазарен сегмент. Официална статистика за пазара обаче липсва. Освен на външна и вътрешна реклама "Билборд" залага и на реклама в софийското метро, транспортна реклама и изработване на декоративни елементи за събития и изложения. За осемте години, през които е на пазара, "Билборд" успя да се наложи като основен играч на рекламния пазар и досега е изпълнявала проекти по поръчка на големи имена от хранителната, търговската, телекомуникационната и пивоварната индустрия.
"Билборд" има седем дъщерни дружества в портфейла си, основно ориентирани към печатната реклама, но също и към производството на софтуер. Компанията залага както на органичния растеж, така и на придобивания на други компании от бранша. През февруари си постави за цел да установи пълен контрол върху по-малкия си конкурент "Типо принт" (в момента притежава само 30% от компанията, а останалите 70% са собственост на акционера Васил Генчев). Наскоро "Билборд" учреди и съвместно дружество в Ниш, Сърбия, като планира и евентуално отваряне на офис в Белград.
Последните две години компанията инвестира активно в нови мощности и производствени бази, като миналата есен откри печатница в морската столица Варна. Инвестицията във Варна е за над 8 млн. евро. Според анализаторите агресивната инвестиционна политика натоварва баланса на компанията , което ще бъде по-отчетливо на консолидирана база. Това може да доведе до свиване на оперативната рентабилност, но все по-широката диверсификация на предлаганите услуги би туширала негативите от икономическата криза в известна степен.
Както всички компании от рекламния бранш, и "Билборд" не е застрахована от икономическата криза, която кара бизнеса да свива разходите за реклама, с което намалява и паричния поток към рекламния пазар. Досега тази тенденция се наблюдаваше основно в чужбина, но България едва ли ще остане изолирана. Въпреки това ръководството на компанията остава оптимистично настроено за 2009 г., тъй като секторът на широкоформатния дигитален печат ще бъде по-малко засегнат от свиването на рекламните бюджети.
За първото деветмесечие на миналата година "Билборд" отчете 40.8% ръст в чистата консолидирана печалба, а приходите от продажби нараснаха с над 34%. Резултатите на дружество обаче са по-скоро под очакваните от анализаторите след публичното му предлагане в края на 2007 г.
Друг проблем за "Билборд" може да се окаже задлъжнялостта на компанията, която към края на септември е удвоила размера на нетекущите пасиви до 18 млн. лв. Банките в България затягат все повече условията за кредитиране, което затруднява осигуряването на паричен ресурс и погасяването на съществуващи дългове. Допълнително компанията има значителен дълг под формата на лизингови задължения.
"Билборд" дебютира на Българската фондова борса точно преди една година. През лятото дружеството осъществи и сплит, като всеки съществуващ акционер получи безплатно една акция. Оттогава акциите на компанията следват общия тренд на пазара и са се обезценили в пъти, като вече са близо до номиналната си цена от 1 лв. Според анализаторите обаче настоящата цена на акциите на дружеството показва прекалено мрачни сценарии за развитието на "Билборд".
SWOT анализ
Силни страни
Голям пазарен дял на пазара за широкоформатен печат
Репутация, изградена чрез партньорства с големи български и международни компании - по данни на самото дружество над 3000
Слаби страни
Нарастване на нетекущите задължения
Възможности
Навлизане на нови сегменти на рекламния пазар чрез предлагане на услуги като печат върху текстил
Разширяване на дейността на дружеството в съседни страни
Опасности
Спад на приходите заради намаляващите разходи на бизнеса за реклама
Компанията в числа
17.535 млн. лв. пазарна капитализация към 19 февруари
12.5 лв. максимална цена за последните 52 седмици
1.16 лв. минимална цена за последните 52 седмици
1.16 лв. последна цена за 19 февруари
Мнения

Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк асет мениджмънт"

Компанията като представител на един по-динамичен сектор присъства в портфейлите на институционални и индивидуални инвеститори най-малкото с цел диверсификация. Неминуемо бизнесът на "Билборд" за 2009 г. ще бъде повлиян от икономическата криза, но все пак по-малко, отколкото на останалите участници на рекламния пазар, експлоатиращи по-скъпи канали. Очаквам разширяването на производството да даде резултати в хода на годината и да видим органичен ръст на продажбите. От друга страна, агресивната инвестиционна политика натоварва баланса, което ще бъде по-отчетливо на консолидирана база. В крайна сметка оперативната рентабилност ще се свие и компанията няма да добавя стойност за инвеститорите в средносрочен план. Въпреки това цената на акциите на дружеството калкулира далеч по-мрачни сценарии. В краткосрочен план трябва да се вземат под внимание настъпващите през 2009 г. падежи по банкови кредити и лизингови плащания.

Христо Владимиров, финансов анализатор, "Ти Би Ай асет мениджмънт"

Компанията изненада неприятно инвеститорите след първичното си публично предлагане със значително увеличение на разходите за труд вследствие "изсветляване" на възнагражденията. Това "изяде" над четири процентни пункта от историческите нива на EBITDA маржа. Освен това текущите консолидирани резултати на компанията са далеч от заложените преди IPO-то прогнози, които създадоха твърде оптимистични очаквания за развитието на бизнеса. От друга страна, "Билборд" има водещи пазарни позиции в областта на печатарските и рекламните услуги в България. Дружеството се развива динамично с подчертана агресивна политика за разрастване на дейността. Бизнес моделът на компанията разчита на все по-широка диверсификация на предлаганите услуги, което ще тушира в известна степен негативите от икономическата криза.