Превозвачи искат спешни мерки за бранша заради кризата

Транспортни компании изредиха мерки за спасяване на бранша от ефектите на икономическата криза. В плана се включиха Българският съюз на товарните превозвачи (БТСП) и Съюзът на превозвачите на товари – Плевен.
Те настояват държавата да защити местния транспортен отрасъл, като предостави на българските фирми облекчения и преференции, равни с тези на други европейски страни.
Това съобщи Юлиян Ковачев, председател на БТСП. Представляваната от него организация бе учредена през май миналата година в Русе и в момента в нея членуват 46 транспортни фирми от Североизточна България, опериращи с над 250 превозни средства.
Превозвачите искат да спре издаването на нови лицензи, каквато е практиката в останалите страни от Европейския съюз (ЕС). Липсата на ограничение позволява на всеки чужденец да регистрира фирма, да получи лиценз и да регистрира стотици камиони в страната, от които нашата икономика няма нужда, казаха работещите в сектора.
Българските транспортни компании смятат за нечестни глобите в Унгария и Гърция, тъй като са начин за задушаване на конкуренцията. Затова те поискаха държавна подкрепа за защита на интереса си пред унгарските и гръцките власти.
Превозвачите лобират и за ликвидиране на сивия сектор в бранша, по-ниски общински данъци за превозните средства и по-евтини винетки. В момента тези плащания струват около 1600 лева на камион, обявиха от организациите.
Съюзите на превозвачите настояват нормативно да се въведат минимални защитни цени на километър, представляващи цената на литър дизелово гориво + 20 %. Според тях такива минимални цени има въведени с нормативни актове за адвокатски и архитектски услуги. В редица европейски страни се спазва определен минимум, под който превози не се договарят, твърдят още от сектора. Гръцките превозвачи се придържат към 1,50 евро на км и акцията им в момента на Промахон е срещу българските превозвачи, които подбиват цените им, допълниха представители на съюзите.
В България превозвачи и спедитори в момента предлагат и извършват транспорт под себестойността, което е дъмпинг в нарушение на Закона за защита на конкуренцията, твърдят двата съюза. Според тях такава услуги се реализира на под 50 % от себестойността. Сивият сектор в транспорта е толкова голям в момента, че влияе на ценообразуването, твърдят съюзите в Русе и Плевен.
Съюзите от Северна България се обявиха за въвеждане на задължения и капиталова адекватност на фирмите – посредници на транспортния пазар. Браншът иска и Закон за задължително разплащане до 30 дни. Според превозвачите при неспазване на тази уредба държавата трябва да блокира дейността на неизправната страна, тъй като тя злоупотребява с кредита на данък добавена стойност.
Да се въведе със закон солидарна отговорност на товародател, получател и товарен пункт при претоварване на превозното средство над допустимите от закона норми, е друга от заложените от сектора мерки.