Андрея Андреев: Авиокомпании не кацаха заради условията на стария терминал

Андрея Андреев е роден на 27 септември 1954 г. Започва кариерата си като пилот в селскостопанската авиация. После лети на големи пътнически самолети като втори пилот, командир и инструктор. Управлявал е 11 типа самолети, има над 8500 часа летателни часа. Поддържа и в момента валиден бривет за професионален пилот I клас. Сега лети за удоволствие на свой четириместен самолет "Вилга", купен неотдавна на старо и възстановен. До назначаването му за изпълнителен директор на "Международно летище Пловдив" Андреев е работил в структурите на Международната организация за гражданска авиация (ICAO).
Как ще изглежда летището в Пловдив, след като се реализира проектът за модернизацията му?
- През следващите няколко месеца се очаква в модернизацията на летището да бъдат вложени около 40 млн. лева - за новия терминал, за перона, за нова електропреносна мрежа, ВиК система и нов паркинг. Терминалът ще бъде от стъклено-метална конструкция със съвременен дизайн, с модерни системи за обслужване на пътниците, с офиси за администрацията на летището, както и за всички останали институции и служби - гранична полиция, митница, жандармерия. Ще има достатъчно площ за пътниците, когато се налага да изчакват заради лошо време. Предвидени са магазини и кафенета. Това ще осигурява комфорт на пътниците, което сега липсва на съществуващия терминал. Със средства от Министерството на транспорта се разширява перонът.
С промените получава ли летището шанс освен чартърни да се осъществяват и редовни полети по разписание?
- Това, което се опитваме да направим, е летището да отговаря съвременните международни изисквания за клас С по ИАТА (Международна асоциация за въздушен транспорт). Това означава, че ще бъде повишено нивото на предлаганите услуги. Ще въведем и система за управление на качеството ISO 9001:2000.
Как се отрази отливът на туристи за зимните курорти на чартърната програма, която изпълнява летището?
- Отливът на туристи е много голям и за мен това не беше изненада. Спрямо миналата година сезонът е с 50 процента по-слаб. Имаме около 25-30% анулирани полети от заявените. Най-много са неизпълнените полети от Англия, Ирландия и Русия. Спадът ни дава възможност да обърнем повече внимание на инвестициите. По време на цялото строителство на новия терминал летището ще бъде отворено през цялата седмица 24 часа. Очакват се международни прояви в Пловдив и ще приемем гости от цял свят. Ние не можем пряко да влияем върху формирането на пътникопотока, но някои авиокомпании отказаха да кацат на летище Пловдив, защото не искаха да показват на своите туристи съществуващия терминал. Това за мене е много голяма болка, защото човек, като работи някъде, като се опознае с хората и като влага ежедневни усилия в работата си, обиква и мястото, където работи. Тоест, на мен ми пука за летище Пловдив. Когато започна строителството на новия терминал на летище София, аз работех в Държавната въздухоплавателна инспекция. Много хора казваха: какъв е този терминал, откъде толкова пътници? Тогава - през 90-те години, пак имаше някаква криза. Терминалът на летище София е факт и от 1.750 млн. пътници годишно в момента са над 3 млн.
Какъв ръст на пътниците се очаква?
- Ние трябва да създадем необходимите условия, за които в момента имаме средства и организация. Предполагам, че в следващите 5-6 години след спада на пътниците, може би и през следваща зима, ще започне покачване на трафика. Не само на чартърни полети. Очаквам, че ще дойдат и нискотарифни авиокомпании за редовни полети.