Тери Ричардсън: Фотографията е рокендрол

Тери Ричардсън: Фотографията е рокендрол

Тери Ричардсън е фотографът, който стои зад провокативните рекламни снимки на Sisley. Наскоро излезе новият каталог на марката, който отново шокира с еротични хард сцени на ръба на добрия вкус. Неговите снимки никога не остават незабелязани. Заглавието на една от изложбите му на непубликувани снимки - "Прекалено много", е показателно за духа на работа му. Посланието на известния фотограф е: "Посредствеността е най-лошото нещо на Земята."

* * *

Трийсет и шест годишният Ричардсън обикновено ходи с износени джинси и спортни обувки, а тялото му е покрито с татуировки. Създава рекламните кампании на Евиан, Ерес, HRM, Томи Хилфигър, Анна Молинари, Армани, А/Х, Сисли, Гучи. Снимките му се излагат в галерии в Лондон, Париж, Ню Йорк, публикуват се в списания като френския Vogue, Harper’s Bazaar, ID, Vibe, The Face и Sport Illustrated. Sisley и Тери Ричардсън обединиха сили през 1997 г. и създадоха поредица от агресивни, силно еротични рекламни кампании, които често предизвикват скандали.

Снимал е Фей Дънъуей, Катрин Деньов, Шарън Стоун и "Спайс гърлс". Ричардсън още с раждането си е обречен да стане фотограф. В продължение на години майка му, Ани Ломакс, е моден дизайнер. Баща му Роб Ричардсън е сред най-значимите фотографи на 60-те и 70-те години на XX век.

Често го определят като рокграф - игра на думи, която свързва неговата любов към рока и фотографията. "Можех да съм поп звезда и изпълненията ми винаги щяха да са начело в класациите, но...", казва той и в интервюто си за последния брой на сп. "Епсилон" по повод новия каталог на Sisley. Ричардсън не крие, че е вманиачен в работата си: "Обсебен съм от всичко, което правя. Представете си, че винаги, когато поканя момиче на среща, аз си вземам фотоапарата и снимам. Бившата ми приятелка беше наистина шокирана, защото аз не се занимавах с нищо друго освен с фотографиране. Винаги носех фотоапарата със себе си. Никога не знаеш от какво можеш да се вдъхновиш". По думите му най-трудната част от работата за Sisley е изборът на място. "С колегата ми Нико Амандонико, с когото работя , избираме мястото - Африка или Ямайка например - в зависимост от атмосферата и духа, която има всяка страна. Наемаме къща, отсядаме в нея и започваме да наблюдаваме себе си, мястото, природата, енергията. В нашата работа нищо не е предначартано, програмирано. Отиваме някъде и чакаме. Заснемаме това, което се случва, и това, което не се случва", обяснява Ричардсън. Известният фотограф твърди, че техниката не го интересува особено и всякакъв апарат може да му свърши работа, защото резултатът зависи само от човека, който го използва. "Фотографията е рокендрол. Никога не знаем къде ще ни отведе. Ние се интересуваме от всичко, което е част от реалния живот. Хората, които взимат участие в кампаниите, не са задължени или принуждавани да правят нещо, което не желаят. Тези, които изглежда, че правят любов на фотографиите , те наистина правят любов, защото са или двойка или са се влюбили един в друг по време на снимките. Момичетата, които се целуват, го правят, защото така го чувстват" - така фотографът обяснява успеха си пред сп. "Епсилон".