Патетиката на пътуването

Обичам да си спомням един случай от средата на осемдесетте, най-заблатения соц, току-що бях завършила университета, знаех три езика и бе излязла първата ми книга "Каменни криле", чудех се къде да дяна невероятната си млада енергия, защото бях безобразно безработна. Тогава работата се даваше. Е, явих се и на един конкурс, но не бях правилно подготвена да подредя по степен на важност членовете на ЦК и Политбюро. Разтерзана от отчаяние, отидох при Радой Ралин, вечно отвореният му дом посрещаше и подкрепяше мнозина. Та Радой тогава, изслушвайки терзанията ми, завършили с вопъла "Поне да можех да пътувам свободно!", ме окуражи с думите: "Не плачи, пиши. Един ден ще обиколиш света като поет." В средата на 80-те това бе безутешна ненаучна фантастика, в началото на 90-е вече стягах първия си куфар за първото си литературно пътуване в Западен Берлин, стената бе се сгромолясала и само отломъците й стърчаха насред разполовения град.
В Германия редът и благосъстоянието не са клише, а начин на съществуване, който ни подкрепя във възприемането на красотата |
Днес, накъдето и да тръгна, тръгвам оттам, от пророчеството на Радой и от спомена за рухналата стена. Пътувам много и с възторг, защото помня много. Не съм обиколила света, но мога да назова стотиците градове, моите поетични гари, летища и перони в Европа,
одухотворените места, в които ме отвеждат думите
и последното и най-дълго и обичано сред тях е Бамберг.
Бамберг е град с много названия: "малкият Рим" заради седемте си хълма с огромни катедрали, "малката Венеция", река Регниц с двата си ръкава, Майнско-Дунавските канали, гърбиците на мостовете, под които плуват лодки и корабчета с туристи, и островите в центъра, опазените и реставрирани средновековни улици с къщички, изрязани сякаш от детска книжка, но градът е още и "сърце на барока", и необозрима бирария, опазила традициите на манастирските пивоварни и пушената бира, и студентско средище - университетът тук е основан в началото на шестнайсти век и днес има 30 хиляди студенти. Но веднага съм длъжна да добавя и символа на класическата музика, защото Бамбергските симфоници, държавният симфоничен оркестър на Бавария, е също запазен знак на града и, разбира се, Международният творчески дом Вила "Конкордия", където живеят и работят съвместно по дузина творци от Германия и от другаде, поканени от баварския министър на културата в Бавария за цяла година… Не може да се отмине и Къщата с рака на Слънчевото площадче, Хегел пише тук едно от знаменитите си съчинения, или пък театъра, носещ името на Е.Т.А. Хофман, който също е сред емблематичните имена на Бамберг. Ах, да, пътят на модерната скулптура, който винаги те отвежда до Ботеровата жена, какво пропускам още - разбира се, знаменития Бамбергски дом с конника, архиепископските резиденции с розовите градини, кварталите с великолепните сгради в югендщил, строени между 1900 и 1907 г.
В урока по мениджмънт на туризма задължително се включва и усмихнатата култура на всекидневието |
Свикнали сме да обвързваме представите си за Германия, за Бавария с реда и благосъстоянието, да, редът и благосъстоянието тук не са клише, а действителност, начин на съществуване, който ни подкрепя във възприемането на красотата. Улеснява ни. Зарежда ни с ведро спокойствие.
Тъкмо с ведро спокойствие искам да разкажа
същностните уроци, които могат да се усвоят
за една година тук, във вила "Конкордия", построена през XVII в. на брега на река Регниц като летен дворец на богатия търговец Бьотингер с градина - паметник на бароковото паркостроене. В някогашните оранжерии днес се помещават жилищата на стипендиантите, преобразени като модерни мезонети с най-изумителната гледка, която един писател, художник или композитор може да си пожелае като вдъхновение: статуи, шадравани, пиршество от цветя и подържана зеленина и водите на реката, по които плуват диви патици, водни кокошки и лебеди.
Залата за четения, концерти и изложби всеки вторник отваря врати за поредното културно събитие. Петимата българи, сред които и моя милост, "произвеждат" част от събитията: композиторът Любомир Денев, писателят Владимир Зарев, скулпторът Огнян Петков и художникът Орлин Неделчев. Вила "Конкордия" ни предоставя възможности и на други сцени - в Бамберг, в Бавария, в цяла Германия дори.
Наблюдавайки работата на администрацията, усвояваш "уроци по мениджмънт на културата". Всъщност проф. д-р Голдман, който ръководи творческия дом, изнася и лекции в университета по тази специалност. Екипът му неуморно търси контакти и проекти, в които да впише стипендиантите - от години писателите присъстват на традиционните градски "Есенни четения в Бамберг", художниците се "наместват в "Дните на отворените ателиета", когато посетителите могат да побеседват за творческия процес, но и да се спазарят за приемливи цени с автора. Стипендиантите винаги могат да се включат и в големите регионални културни проекти, във Вагнеровите дни в Байройт или Дюреровите в Нюрнберг, или в оберфранкските "Словесни игри". Точно те стават и подходящата рамка на 3 март, нашия национален празник, да се състои "Дългата нощ на българската поезия".
Проумявам колко важно е за културния мениджмънт освен средства да има и визия, дори хоризонт и
ценностна система за контекст, поддържана неуморно
подобно на калдъръма и асфалта, и градската среда. Точно тези думи ме отвеждат и към другия важен урок - по менджмънт на туризма, защото толкова много туристи на квадратен сантиметър могат да се срещнат само на площад "Сан Марко" във Венеция или на хълма Монмартър в Париж. Всяка заран през всеки сезон, додето изпращах дъщеря си до девическата католическа гимназия "Мари Вард", виждах как се чисти, как се зареждат магазините, как се изнасят масите и столовете пред кафенета и ресторанти, как градът се подготвя за кипежа от групи, които ще го напъплят след девет. Десетки варианти от предлагани туристически услуги и маршрути, екскурзоводи в средновековни облекла, нощни обиколки с фенери, гид, който разказва хилядагодишната история на Бамберг като приказка, безплатните органови концерти всяка събота.
В този урок по мениджмънт на туризма задължително се включва и усмихнатата култура на всекидневието, отворените още в шест фурни с асортимент от поне сто дъхави топли печива, коледните сладки, десетките видове понички преди карнавала през февруари. Впечатляваща е организацията на коледните и великденските базари, на уличните празници, Панаира на средновековните занаяти, на рибния фест или на големия летен празник Зандкерва, когато целият център и крайбрежието на Регниц са пренагъчкани с маси, пейки, сергии и веселие до среднощ, а след това сякаш с магическа пръчка всичко е демонтирано, изчистено и измито, сякаш не е било…
Пътуването винаги има своя патетика, своя неповторима трескавост: може да е висока или ниска, с порив към дивата природа или градежите на цивилизацията, само и просто туризъм, дори шопинг туризъм. Според нагласите и вътрешното озарение. А иначе целият багаж е вътре в нас, готов да отпътува...
*Мирела Иванова е автор на сборници с поезия и проза, носител на голямата награда за модерна поезия от Източна и Югоизточна Европа, директор на къщата-музей "Иван Вазов" в София.