Яхти втора употреба? Защо не...

Бизнесът с яхти втора употреба започва да се развива сериозно в Европа през последните години, сочат данни на вносители и дилъри. Купувачите са предимно в Италия, основно се търсят по-малки яхти.
Според анализ, представен на изложението London boat show в началото на май, яхти втора употреба продават основно собственици, които искат да ги сменят с по-нови модели. Не са редки обаче и случаите на спекулативните продажби от търговци, купили лодки с единствената цел по-късно да ги преподадат. Бумът на сделките втора употреба е бил през 2007 г., когато са продадени над 15 хил. ползвани лодки и яхти. Според брокерите през тази година сегментът е отчел около 15% ръст.
Ще претърпи ли и какви промени пазарът в резултат на финансовата криза? Първият отговор е категорично да, а вторият включва няколко прогнози. Очакванията са, че кризата ще редуцира спекулантите и за сметка на това ще се увеличат продажбите втора употреба през големи дилъри. Според повечето прогнози ще се активизират и собствениците на яхти, които разпродават заради кризата.
Вносители на яхти коментират, че покупката втора употреба не излиза много по-евтино, защото тя не включва последващите и задължителни средства за ремонт, а и разходите за транспорт до България остават същите. Освен това в страната все още няма изградени подходящи условия за сервиз и обслужване, заради което е необходимо да се ползват услуги на други държави, най-често Турция.
Данните на компаниите показват, че в световен мащаб между 80 и 90% от новите яхти се продават на лизинг. Числото е приблизително същото и в България, където за 2008 г. над 90% от яхтите са продадени чрез схеми на изплащане. Единствените лодки у нас, които не са на лизинг, са малките, с цени максимум до 15-20 хил.евро, съобщи представителят на "Яхтинг бг" Момчил Николов.
Най-голямото лизингово дружество, което работи с български клиенти, е "Хипо алпе-адриа лизинг". През 2008 г. от компанията съобщиха, че за една година са финансирали общо 75 яхти в страната и са в преговори за финансиране на изграждането на яхтени пристанища.
В европейски мащаб около 75% от яхтите се купуват на изплащане. Най-висок е делът в Западна Европа, а най-нисък - в Русия. В последните три години сериозен ръст се отбелязва на пазара в Централна Европа.
Очаквани промени заради кризата - спекулативните играчи ще намалеят - ще се увеличат продажбите втора употреба през големи дилъри - ще се увеличат собствениците, разпродаващи яхти заради финансови затруднения |