"Еврохолд България" 4EH

Холдинговите дружества винаги са били интересни позиции на фондовия пазар и с високите си обеми на търговия, и със структурата на инвестициите си, която при големите включва множество компании, често от съвсем различни сектори. "Еврохолд България" има и двата белега - компанията дълго време е сред най-ликвидните на БФБ, а бизнесът му включва от застраховане и финанси през внос на автомобили, производство на медицински изделия до недвижими имоти. Независимо от разнообразния портфейл от няколко години ръководството на холдинга обяви, че ще работи за синергия между всички направления. Така например автомобилният бизнес се обвързва с лизинговия и застрахователния, като финансите и доставките на автомобили са основните бизнес направления на холдинга.
Създадена на: 2006 г. в резултат на обединяването на "Старком холдинг" АД и "Еврохолд" АД. Адрес: София, бул. "Г. М. Димитров" №16 Телефон: + 359 2 9651 653 Дейност: Застрахователни и лизингови услуги, производство на медицински изделия, търговия с автомобили, инвестиции в недвижими имоти Акционерен капитал: 62.498 млн. лв. Изпълнителен директор: Асен Христов Последен отчет: 31 март 2009 г. |
"Еврохолд" е един от първите български холдинги, които започнаха и регионална експанзия в тази посока. Още през 2007 г. той придоби застрахователна компания в Румъния - "Аситранс", която сега носи името "Евроинс Румъния", а след това и лизингово дружество в северната ни съседка. По подобна схема беше закупен дял в македонския застраховател "Макошпед", след което беше основано и лизингово дружество в Македония. В България синергията между отделните компании вече работи - закупените на лизинг автомобили или продадените от дилърите на холдинга се застраховат в "Евроинс".
"Еврохолд България" е един от малкото холдинги, които разделиха отделните сектори в портфейла си на подхолдинги. Първоначално беше създаден "Евроинс иншурънс груп" (ЕИГ), който обедини "Евроинс" и "Евроинс здравно осигуряване" в България и едноименните застрахователи в Румъния и Македония. Отскоро в него е и новозакупената турска застрахователна компания "Интер сигорта", както и миноритарен дял от сръбската "Таково". В средата на 2008 г. фондът за дялово финансиране "Глобал файненс" се договори с "Еврохолд България" да купи 20% от капитала на ЕИГ, срещу който вложи в холдинга 26 млн. евро, които се използват за придобиване на дялове в нови компании и развиване на вече придобитите.
Подхолдингът "Евролийз груп" включва едноименните лизингови компании в България, Македония и Румъния. Заедно с инвестиционния посредник "Еврофинанс" това представлява цялото финансово направление на "Еврохолд". Друга основна част от портфейла е създаденото наскоро поделение "Еврохолд аутомотив груп" (ЕАГ), което включва няколко дистрибутора на автомобили, включително ексклузивния дистрибутор на СААБ за България "Скандинавия моторс", "Евролийз рент-а-кар", "Нисан София" и "Каргомоторс". Компаниите са дистрибутори на марките "Опел", "Шевролет", "Рено", "Нисан" и "Дачия". Наскоро подхолдингът купи от "Екуест Болкан инвестмънтс" 80% от компанията "Авто юнион холдинг", като преди това притежаваше останалите 20 на сто от капитала. С това "Еврохолд" придоби контрол върху дистрибуторите на "Опел" и "Шевролет" в София, а преди това чрез "Каргомоторс" е дилър на марките във Варна. В ЕАГ влиза и компанията за GPS системи "Джи Пи Ес контрол".
Производственото направление на "Еврохолд" включва производителя на медицински консумативи "Етропал", "Формопласт", изработващо пластмасови изделия и матрици, както и "Евротест контрол", която се занимава със сертифициране и изпитване на минерални суровини, горива, строителни обекти. В групата на имотите влизат няколко шоурума на автомобилните дружества, офиси, индустриални земи, както и тризвездният хотел "Ела" в курортния комплекс "Боровец".
"Еврохолд България" в сегашния си вид беше преобразуван в началото на 2007 г. от сливането на бившия приватизационен фонд "Агроинвест" със "Старком холдинг".
SWOT АНАЛИЗ Силни страни Добри пазарни позиции на част от компаниите на холдинга Агресивен мениджмънт Слаби страни Конкурентите на застрахователния и лизинговия пазар са част от големи международни групи Продажбите на автомобили са сред най-засегнатите от кризата бизнеси Възможности Международната експанзия на холдинга дава възможност за диверсификация и по-големи печалби Дългосрочни перспективи пред застрахователния пазар в региона Опасности Голям дял от инвестициите е концентриран във финансовия сектор и недвижимите имоти Зависимост на основни компании в структурата от развитието на кризата и нейната продължителност Компанията в числа 87.49 млн. лв. пазарна капитализация към 25 май 2009 г. 1.40 лв. последна цена към 25 май 2009 г. 5.94 лв. максимална цена за последните 2 седмици 0.73 лв. минимална цена за последните 52 седмици |
Надя Неделчева, портфолио мениджър, "Карол капитал мениджмънт" Мениджмънтът на "Еврохолд България" се отличава с агресивност, проявяваща се в активни придобивания в национален и регионален план, както и със стремеж към синергии между основните направления на дейност - застраховане, лизинг и продажби на автомобили. Компанията даде сериозна заявка за чувствително увеличение на пазарния си дял при продажбата на автомобили чрез скорошното придобиване на "Авто юнион" от Equest. В изпълнение на стратегията за навлизане на застрахователните пазари на страните от Югоизточна Европа в началото на годината холдингът придоби и турски застраховател. Резултатите от основните направления обаче са изложени на негативни ефекти от кризата, която води до сериозно свиване на обемите на лизинговия пазар, до силен спад в продажбите на автомобили, както и до негативни резултати от инвестиционната дейност на застрахователите. Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк асет мениджмънт" През последните години "Еврохолд" залагаше на агресивно развитие в текущата ситуация, бизнес модела на холдинга е подложен на натиск и е нормално да се обърне внимание на запазване на стойността. Водещите експозициите на компанията са към сектори, които са сред най-пострадалите от финансовата криза, и от тази гледна точка не вярвам в рамките на годината акцентът да падне върху рентабилността. Положителното при "Еврохолд" е, че групата си осигури ликвидност. Отварянето на кредитни линии и влизането на нови инвеститори в подструктурите дават едно уверение и спокойствие, необходимо за работа на мениджърите. В дългосрочен план групата се е позиционирала в перспективни отрасли, които ще растат чувствително след излизането от кризата. Адмирирам решението за географска диверсификация на бизнеса, но не мисля, че ще видим развитие в тази посока в рамките на настоящата година. |