"Булгартабак" ще се продава след изборите

Цигареният холдинг "Булгартабак" реално може да бъде продаден след изборите независимо каква процедура за приватизация на дружеството ще бъде избрана. Това съобщи в понеделник за "Дневник" Тодор Николов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация. Само допреди четири месеца от ведомството имаха надежда, че процедурата може да приключи значително по-бързо. Към момента агенцията се намира в подготвителния етап на процедурата, като все още не е избран начин за продажбата на холдинга. "Да се говори за "Булгартабак", преди да сме оформили документите и да сме взели решение за приватизацията му, е най-малкото некоректно", каза още Николов. По думите му всяка информация за бъдещата сделка на този етап не е окончателна.
Очаква се Агенцията за приватизация да вземе решение за продажбата на "Булгартабак" най-рано до края на тази седмица. "Въпреки че най-вероятно процедурата ще продължи и след изборите, това не означава, че ще спрем да работим и да чакаме те да приключат", уточни Николов. Процедурите, между които оглавяваното от него ведомство се колебае, са публичен търг и публичен конкурс.
В средата на април оценителите на компанията от обединението между "Събев и съдружници" и "Еврофинанс" подготвиха оценка на дружеството, както и информационна зала за бъдещите инвеститори. До нея достъп ще имат само избраните и акредитирани от Агенцията за приватизация кандидати. Специалният портал ще заработи, след като те бъдат класирани и процедурата започне, обясниха оценителите. Според тях в момента холдингът се намира в добро финансово състояние, без да се уточняват повече подробности за компанията.Само за една година тютюневият холдинг загуби около 10 на сто от пазарния си дял и до май 2009 г. той е в рамките на около 50%. В края на 2008 г. мениджмънтът на "Булгартабак" заяви, че ще се бори да запази дела си на 55%, но на практика това не стана. От холдинга търсят компенсация за влошеното си пазарно представяне в експортно ориентирана политика. Заложената цел за тази година е износът на дружеството да се увеличи с 10 на сто. Това решение не е ново, още през 2007 г. тогавашният изпълнителен директор на холдинга Христо Лачев обяви, че "Булгартабак" ще засили експорта си като отговор на либерализирания пазар на цигари в България.
Експертите са категорични, че всяко забавяне на продажбата на "Булгартабак" е във вреда на компанията. "С толкова много отлагания досега на приватизацията всеки следващ момент е бил по-неподходящ. Така че аргументът дали да се изчака с продажбата не важи", обяснява Христо Стоянов, директор корпоративни финанси във "Форем консултинг". На подобно мнение е и бившият консултант на холдинга Владимир Каролев. Според него най-добре за компанията ще бъде продажба чрез публичен конкурс. "Това ще гарантира, че процедурата ще протече максимално бързо и няма да бъде спирана още веднъж", обясни експертът. По думите на Каролев независимо от многото провалени процедури отново ще има кандидати за холдинга, които могат да бъдат както чужди компании, български, така и смесени дружества.
Методите И при двете процедури - публичен търг и публичен конкурс, е възможна предварителна селекция на участниците. При публичния търг кандидатите могат да подават документите си за участие в процедурата до установения от Агенцията за приватизацията срок. В деня на търга се отварят документите, проверява се дали те отговарят на предварително обявените условия и дали съдържат всички необходими части. Следва провеждането на самото наддаване, като предварително е зададена минимална цена и стъпка на наддаване. При липса на кандидати за компаниите може да се обяви нов търг с цена на дружеството, която е до 50% по-ниска от първата според наредбата за търговете и конкурсите. След приключване на търга победителят може да бъде обявен само след окончателното произнасяне на агенцията. Публичният конкурс по принцип отнема повече време от търга. Той може да бъде проведен на един етап и на два, какъвто е по-често срещаният случай. При него компаниите купуват конкурсна документация и на базата на нея изготвят предварителните си оферти. Те се подават в Агенцията за приватизация съобразно определените срокове. Специална комисия изготвя доклад относно получените предложения, в който се определя кои участници могат да се включат в заключителния етап на процедурата. Избраните кандидати подават своята окончателна оферта, въз основа на която се избира и победител в процедурата. |
Потенциални купувачи Дружествата, които биха имали интерес към "Булгартабак", са предимно от региона, смятат експерти. Причина за това е, че повечето големи международни компании имат фабрики в близост до България и за тях би било безсмислено да купуват още един завод само заради пазарния дял, който намалява непрекъснато, обясни Владимир Каролев. Засега единственият голям производител, който категорично е заявил, че не би се кандидатирал за холдинга, е "Филип Морис". От "Бритиш американ табако" се въздържат от коментар за продажбата на тютюневия холдинг, като предпочитат да изчакат избора на метод за продажбата. Другите две български компании - "Цигарена фабрика Пловдив" и "Слънце Стара Загора табак", също се въздържат от категорична позиция затова дали ще се състезават за доскорошния собственик на фабриките - "Булгартабак". "Не бихме могли да коментираме подобно решение на този етап, за нас най-важното в момента е да наложим новите си марки на пазара, а бъдещето ще покаже каква ще е следващата ни стъпка", каза Златомира Драганска, изпълнителен директор на пловдивското предприятие. Освен цигарените компании към дружеството могат да проявят интерес и други фирми, които досега не са се занимавали с производството и продажбата на тютюневи изделия. |