Превозвачите често се самопроверяват за техническа изправност
Автобусите трябва да минават на подробен технически преглед два пъти в годината. Това е изискването на Наредба №32 на Министерството на транспорта за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства.
При тези проверки трябва да се тества работата на всички основни системи, като специално внимание да се обърне на спирачките. Отделно преди всеки курс трябва да се преглежда "на око" за някакви течове или видими проблеми (износени гуми, неработещи светлини).
Щателните техническите прегледи се извършват в специални пунктове с разрешително за подобна дейност от Министерството на транспорта. Подобни пунктове имат почти всички големи фирми за превози, какъвто е и случаят със собственика на катастрофиралия автобус ЕТ Ен Си Ай.
Това обаче означава, че често и ползващите автобуса, и проверяващите го работят за един и същ работодател. Така дори изискването проверката да се извършва от комисия в състав от трима технически специалисти няма особено значение.
Избягване на преглед е практически невъзможно, тъй като пунктовете представят всеки месец в регионалната дирекция "Автомобилна администрация" описи на хартиен и магнитен носител. Към тях се прилага първият екземпляр на протокола за периодичен преглед за техническа изправност и спирачната карта.
Публична тайна е обаче, че има възможности за фалшификации. Например, ако има съмнение, че работата на спирачките на даден автобус няма да се вмести в определените норми, на стенда се качва друг изправен рейс и на разпечатката излизат неговите показания. Същият номер може да се направи и при изпитанието на всички останали основни системи, чието състояние се проверява с измерителен уред.
Шефът на изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Володя Киров разпореди вчера проверка на катастрофиралия край Ямбол автобус "Чавдар". Ще бъде проверен и пунктът в Елхово за технически прегледи. Киров каза, че агенцията не може да провери всички стари автобуси в страната, а това е работа на пунктовете, които пък се контролират от държавата. "Не винаги техническият преглед е 100% гаранция срещу инциденти", обясни той.