Индустриален холдинг България 4ID

Индустриален холдинг България 4ID

Индустриален холдинг България 4ID
Ако кризата засегна индустрията, то един от най-прозрачните примери както за ефектите й, така и за ответната реакция срещу нея е "Индустриален холдинг България". Бившият приватизационен холдинг с над 50 хил. индивидуални акционера беше засегнат значително от настъпилата икономическа нестабилност в края на миналата година и началото на тази заради експозицията си в циклични индустрии като морският бизнес и машиностроенето.
Визитка

Адрес: София 1606, ул. "Дамян Груев" 42, www.bulgariaholding.com

Телефон: 02/980 71 01

Дейност: придобиване, оценка, управление и продажба на участия в дружества

Сектори: корабостроене, машиностроене, мебели, други

Изпълнителен директор: Данета Желева и Георги Момчилов

Директор за връзка с инвеститорите: Богомила Христова
Холдингът се фокусира основно в развитието на морския си бизнес - корабостроене, кораборемонт и пристанищна дейност. Този сектор обхваща над 70% от портфейла на групата, като тук влизат "Булярд корабостроителна индустрия", където бяха апортирани активите на бившата Варненска корабостроителница и Кораборемонтен завод "Порт Бургас", който вече работи основно като пристанище. Машиностроителният бизнес намалява леко дела си в общия портфейл на компанията като приходно перо, като е обособен в подхолдинга "ЗММ България холдинг" с дружества като "Машстрой", ЗММ Нова Загора, "Елпром ЗЕМ" и "Леармаш".
Именно в тези две приходоопределящи звена на холдинга бяха усетени ефектите на кризата, като ръководството на "Индустриален холдинг България" реагира сравнително своевременно в идентифицирането на заплахите и заемането на дефанзивна позиция. Групата предприе както мерки по оптимизация на персонала - съкращения в някои компании до 40% и свиване на работното време до 7-часов работен ден, така и съкращаване на разходите и преглед на ефективността на производствата. Заради забавената икономическа активност в глобален мащаб експортно ориентираните машиностроителни дружества с изключение на "Елпром ЗЕМ", са отчели близо 40% понижение на поръчките и производството си в края на 2008 и началото на 2009 г., посочват от компанията. Холдингът предприе ответни мерки още през есента, като оптимизира персонала и потърси положителни ефекти в централизацията на вътрешните процеси по работа с клиенти и доставчици.
Кораборемонтният бизнес и "Елпром ЗЕМ" за момента изпълняват дългосрочни договори, което гарантира дейността им поне до една-две години, но ръководството на холдинга все пак отчита рискът от промяна в цените на сключените договори и прекратяването на такива на по-късен етап, ако икономическата ситуация не се подобри. Подобрение според мениджмънта може да се очаква не по-рано от 2010 г.
Към момента групата покрива задълженията си, като поддържа добра текуща ликвидност за първото тримесечие на 2009 г. Приходите и печалбата на холдинга на консолидирана основа се свиват значително, но според анализаторите взетите антикризисни мерки са дали своя положителен отпечатък и постигнатите резултати са дори по-добри от очакваните. Според тях това обуславя и ръстът в цената на акциите на холдинга последните няколко месеца, което обаче е и в унисон с краткосрочното възходящо движение на фондовите пазари. Групата запазва и рентабилността на приходите си, като дори в края на март успява да задържи норма на печалба около 8%.
Трябва да се отбележи фактът обаче, че поддържането на сравнително добра текуща ликвидност се дължи и на силния ръст на вземанията на консолидирана основа, което не е характерно за групата последните години. Съвсем логично незабавната ликвидност на "Индустриален холдинг България" се свива значително през първото тримесечие, като паричните наличности покриват около 37% от текущите задължения спрямо 70% три месеца по-рано. Увеличаването на вземанията и драстичният спад в паричните наличности обуславят острата нужда от освобождаване на паричен ресурс, заключен в оборотния капитал.
Това обаче не пречи на холдинга да покрие краткосрочните си задължения и той навременно обслужи лихвеното плащане по облигационната си емисия през април. Холдингът няма високи експозиции към банки, но спецификата на дейността на дъщерните му дружества, особено в частта на морския бизнес, включва използването на кредитен ресурс. Самият холдинг разчиташе на финансиране чрез набиране на капитал и облигации последните години, което насочваше към дъщерните си компании.
"Индустриален холдинг България" е първата публична компания с конвертируеми облигации. Първата емисия, издадена 2004 г. и погасена с конверсия в акции през 2007 г., приключи успешно. Втората емисия обаче за 21 млн.. лв., издадена 2008 г. и с падеж през есента на 2011 г., предлага цена на конверсия от над 8 лв. за акция и е значително над средната пазарна в момента. Ако в следващите 3 години цената на акциите не се възстанови, това може да се окаже сериозно предизвикателство за компанията, тъй като за облигационерите ще е по-изгодно да поискат кешово вместо капиталово разплащане и разводняване на собствеността им.
"Индустриален холдинг България" е сред най-ликвидните компании на Българската фондова борса със свободно търгуеми акции от над 40%. Компанията поддържа и високо ниво на корпоративно управление, което в условия на криза повишава прозрачността й, а оттам и доверието в нея. Допълнително холдингът влиза както в основните индекси на БФБ, така и в няколко чуждестранни такива, което при връщане на чуждестранните инвеститори към местния пазар обуславя и по-висок интерес към акцията на компанията.
Брокери:

Стоян Николов, управител, Първа финансова брокерска къща

Оповестените антикризисни мерки от "Индустриален холдинг България" могат да бъдат тълкувани в две посоки: От една страна, необходимостта от въвеждане на мерки като съкращение на персонал, работно време и размер на заплатите е ясен сигнал за проблеми в дружествата от групата, но в контекста на всеобщата икономическа криза тази ситуация едва ли би учудила някого. От друга страна, оповестяване на проблема и приемането на ясна концепция и прилагането на незабавни мерки за справяне с проблемите е достойно поведение за мениджмънта и недвусмислено го приемам за положителна новина. Представените резултати на холдинга за 1-во тримесечие на 2009 г. наистина попадат в рамката на очакваното и дори по-добри, но считам, че тези резултати са калкулирани в цената на акциите отдавна и това обстоятелство ни дава отговор защо борсовата цена на дружеството се покачи за последните 3 месеца. Цената ще търпи плавни колебания с тренд нагоре в диапазона 2 -2.50 лв. до края на годината.

Александър Маджиров, портфолио мениджър, "ОББ асет мениджмънт"

Две от основните дружества, част от холдинга - "Булярд корабостроителна индустрия" и "Елпром ЗЕМ", имат дългосрочни договори и при тях настъпилата криза оказва слабо влияние. Всички останали дружества са силно засегнати, като отчитат спад на производството от около 40%. Приходите на холдинга са силно зависими от състоянието на морския транспорт. В глобален мащаб перспективите пред сектора не са особено оптимистични, въпреки че и там се наблюдава известно стабилизиране и Baltic Dry Index (отчитащ навлата при транспортиране на първични суровини) се задържа над 2000 пункта през месец май. Компаниите, част от структурата на холдинга, опериращи в този сектор, няма да отчетaт сериозен спад на приходите поне през следващите една-две години именно поради дългосрочните договори, които изпълняват. Ликвидната позиция на холдинга се влошава, но това е тенденция, която се наблюдава навсякъде предвид затрудненото и oскъпено банково финансиране. Мениджмънтът на холдинга е предприел и мерки за редуциране на разходите, свързани с възнагражденията на персонала. Въпрeки трудностите както пред холдинга, така и пред секторите, в които оперира, смятам, че акциите на компанията са подценени.
 
SWOT Анализ
Плюсове
Инвестиции в ключови индустриални сектори
Гъвкава търговска политика в машиностроенето
Дългосрочни договори в част от машиностроителния и морския бизнес
Висок коефициент на свободно търгувани акции
Добро корпоративно управление
Минуси
Силна ценова конкуренция в машиностроителния бранш
Цикличност на кораборемонтната и машиностроителната дейност
Опасности
Допълнително влошаване на икономическата среда, което може да доведе до отказване на поръчки в машиностроителния и морския бизнес
Недостиг на квалифициран персонал
Възможности
Постигане на стабилен растеж чрез прилагане на политика на корпоративна социална отговорност
Ограничаване на валутния риск на експозициите в долари и йени чрез хеджиране
Оптимизация на вътрешните процеси за отключване на паричен ресурс, затворен в оборотен капитал
Малки сметки
84 млн. лв. пазарна капитализация към 29 май
1.92 лв. последна цена от 29 май
7.44 лв. максимална цена за последните 52 седмици
1.01 лв. минимална цена за последните 52 седмици