България изпадна от световната тройка по поскъпване на жилища

България изпадна от световната тройка по поскъпване на жилища

България изпадна от челните места по поскъпване на жилища на британската консултантска компания "Найт Франк" (Knight Frank). Цените на апартаментите са се повишили едва с 3.3% на годишна база до края на първото тримесечие на тази година. Така България пада на девета позиция в световен мащаб в класацията на "Найт Франк". За сравнение - миналата година за същия период страната ни е била на второ място с ръст от над 30%. На тримесечна база обаче цените на жилищата спадат с 1.2% - първото тримесечие на годината спрямо предходното.
С най-добри резултати на годишна база са Израел - ръст 10.9%, и Чехия - 9.9%. В същото време обаче цените в Чехия са поевтинели с близо 3% спрямо предишните три месеца. Преди нас в класацията на годишна база са още Швейцария, Индия, Индонезия и Русия. Най-зле се представят пазарите в Дубай и Сингапур, където цените са спаднали съответно с 32% и 23%.
На тримесечна база от 46-те страни, които присъстват в класацията на "Найт Франк", в 30 са регистрирани понижения, като най-големи отново са в Дубай (-40%) и Сингапур (- 16.2%). На фона на икономическата криза и растящата безработица жилищните пазари в глобален мащаб продължава да изпитва затруднение, отбелязват от компанията. Тяхната краткосрочна прогноза е, че имотният пазар ще продължи да понася негативното влияние на икономическите фактори до края на годината.
Доходността от магазини по търговските улици е 7%

Наемите на първокласните търговски площи в София са спаднали с 15% на годишна база в края на март, показва проучване на пазара на американската консултантска компания CBRE. Средната им месечна цена в момента е около 55 евро/кв.м, а доходността от магазини по търговските улици е 7%. София е един от пазарите със сравнително по-слаби темпове на спад на наемите. За сравнение - във Варшава търговските площи са поевтинели с 30%, а в Букурещ с 25%. В изследването обаче има и пазари, които отчитат ръст, като френският град Лион се откроява със скок от близо 40% за периода.

На повечето пазари интересът на търговците към търговски площи се понижава, въпреки че има няколко локации, които регистрират положителни индикатори. Много търговци в сегмента на икономично пазаруване, както и в сектора на храните са обявили мащабни планове за разширяване, положително повлияни от нагласата на клиентите, които обръщат все по-голямо внимание на цените. В резултат от слабото търсене и нарастващия риск от повишение на незаетите площи наемите започват да спадат. На някои пазари търговците са започнали преговори със собствениците на търговски площи за намаляване на наемите или по-благоприятни условия в замяна на удължаване на договорите, посочват от компанията.