Бразилци зърнаха останки от падналия лайнер на "Ер Франс"

Бразилски самолети, оглеждащи Атлантическия океан в търсене на падналия в понеделник пътнически лайнер на "Ер Франс", са зърнали носещи се във водите останки, които може да са от него, предаде Ройтерс. Военните машини са забелязали парчета от седалки, спасителна жилетка и мазни петна от гориво на около 650 км северно от островите Фернанду де Нороня. Именно в този район самолетът на "Ер Франс" за последен път е осъществил контакт с наземния контрол по време на полета си от Рио де Жанейро за Париж. Малко преди да изчезне в продължение на 4 минути той предал автоматично 10 съобщения за повреда в електрическата система, а според АП и за внезапно разхерметизиране, което обаче не се потвърждава от други източници.
По думите на говорителя на бразилските ВВС Жоржи Амарал, цитиран от АФП, останките са незначителни, като се има предвид размерът на падналия самолет, а според АП сред тях няма никакъв признак на живот. Издирването се затруднява от факта, че трябва да се провежда над огромен по площ регион, отдалечен от сушата и без ясни параметри, обясняват експерти.
Голямата загадка обаче си остава как модерен и добре поддържан самолет, построен така, че да издържа на екстремни условия във високите слоеве на атмосферата, може да изчезне практически безследно. Лайнерът най-вероятно е паднал между бразилския град Натал и островите Кабо Верде край Африка, в район, където се сблъскват мощни въздушните течения от Северното и Южното полукълбо. Тук се пораждат метеорологични аномалии и гръмотевични бури до височина от 16 000 м, далеч над тавана на полета на пътническите самолети. Зоната е прочута с малки по размер, но много силни циклони с градушка с размерите на топка за тенис.
Експертите не са в състояние да обяснят каква фатална повреда може да нанесе на самолета светкавица или тропическа буря. Машините редовно се сблъскват с подобни препятствия и ги преодоляват единствено с цената на малко опънати нерви за пътниците, посочва Ройтерс. Пилотите по принцип са тренирани да заобикалят бурите, но ако се наложи да ги прекосят, знаят как да го направят. Според "Ер Франс" главният пилот на падналия лайнер е бил изключително опитен с 11 000 летателни часа, 1100 от които на "Ербъс", и е изключително невероятно метеоусловията да са го подвели. Жулиен Гургешон, дългогодишен пилот на "Ер Франс", обяснява, че светкавици и турбуленция сами по себе си не могат да свалят самолет с подобни размери. По думите до катастрофата се стигнало след нещастно съчетание на няколко фактора. Засега обаче никой не е в състояние да обясни какви са били те, докато не се открие черната кутия, която може да лежи на километри дълбочина на океанското дъно.