Борислав Петков: Кметовете могат, но не спират незаконните арендатори

Асоциацията на собствениците на земеделска земя беше сред инициаторите на последните законодателни промени, чиято цел е изчистят проблемите в отношенията между наематели и притежатели на земя, довели до нарушения и при изплащането на европейски субсидии. В началото на годината беше променен законът за земеделски земи, сега се предлагат и изменения в закона за арендата. Членовете на асоциацията притежават над 1.6 млн. дка земя.
Какъв беше конкретният повод за исканите поредни промени в закона за арендата?
- От две години членовете на асоциацията, които обединяват основно фондовете за земеделска земя, активно отдават земя под аренда и за този период нееднократно се натъквахме на неправомерно ползване на парцели. И те не само се обработват без договори, но често липсва дори устна договорка между арендатори и собственици. Трябваше да предприемем истинско издирване на арендаторите, за да влезем в договорни отношения с тях и въпреки това все още има колеги, чиято земя се ползва незаконно. Да не говорим за малките собственици, които често ни търсят с молба да им помогнем в борбата срещу срещу т.нар. арендатори. Това ни принуди да изработим промени в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, които да защитят собственика било като той бъде обезщетен, било чрез задължително сключване на договори. Последните промени разписаха една процедура в чл.34, която санкционира неправомерния ползвател. Извинението на много арендатори беше, че земята не е потърсена повече от 10 години от собствениците и това дава право на кметовете да я отдават за ползване. Но с предпоследните поправки в закона от 2007 г. се дава възможност всички земи, които не са обезпечени с договор, за тях кметовете да открият извънбюджетна сметка, по която арендаторите да превеждат средния размер на годишната рента и това да става още преди да започне да я обработва. Въпреки че законът задължава кметовете, досега няма нито една община с открита подобна сметка. Това означава, че трета година той не се спазва и това е притеснителното. Затова ние задаваме въпроса кой ще санкционира кметовете, които не се съобразяват със закона.
Какво предлагате, за да проработи този закон?
- С последните предложени от нас промени, който беше приет, в чл.34 се добавиха текстове, които гласят, че всеки собственик, който установи, че земята му се обработва незаконно, може да сезира кмета на общината. От своя страна кметовете са длъжни да изискат по съкратена процедура в 14-дневен срок от общинските земеделски служби информация кой обработва тези земи и да го глобят, като санкцията е от 2 до 5 хил. лв. за всеки неправомерно ползван имот. Това означава, че ако ползва десет такива имота, той трябва да плати 50 хил. лв. Законът дава възможност преди да му наложат глобата, нарушителят да внесе по извънбюджетната сметка трикратния размер на средната годишна рента за землището. И тези пари могат да се дадат на собствениците или наследниците на имотите за компенсация за ползването. За съжаление тези санкции не работят, въпреки че са разписани законово.
Ще търсите ли правата си по съдебен път?
- От тази седмица започваме да сезираме всички кметове на землища, където наши земи се обработват без договори. При всеки отказ те да предприемат наказателни мерки ние ще се обърнем административните съдилища. Няма съд в страната, който да не прилага законите, затова призовавам кметовете да си изпълнят задълженията си при ясни правила и срокове и по този начин да се спре толерирането на неправомерното ползване. Знам, че на много места това ще породи конфликт на интереси.
Имате предвид, че кметовете са в комбина с арендаторите?
- Вие казвате, че са в комбина, аз казвам, че има конфликт на интереси. Защото това засяга интересите не само на едрите, но и на дребните собственици на земя, което си е посегателство. Призовавам всички да сезират кметовете по места. Още повече че и асоциациите на зърнопроизводителите, които обединяват всички едри арендатори, признават за съществуването на проблема. Те признаха, че за 16 млн. дка няма арендни договори. Какво прави държавата - стимулира неправомерното ползване, давайки субсидии на подобни хора. Затова апелираме за изпълнението на закона.
Вие имате предложения и за промени в закона за арендата. В каква посока са те?
- В сегашния закон за арендата доминираща роля е дадена на арендатора. Ние се обявихме за напълно нов закон, защото на сега действащия тотално е сбъркана философията. Според нас законът трябва в равна степен да защитава правата и на собствениците, и на ползвателите. Целта е арендаторите да ползват земята за сроковете, за които е сключил договора, а собственикът да получи подобаваща доходност. Това трябва да бъде философията на един закон за арендата. За да се убедите колко нелогични са сегашните регулации, ще ви дам няколко примера. Дали сте земята си под аренда за 10 години, но държавата ви отчуждава имота примерно за изграждане на път. Получавате обезщетение за това, но сте прекъснали договора и арендаторът може да ви съди за пропуснати ползи, въпреки че не по ваша вина е отчуждена земята. За да прекратите договора, задължително трябва да има съгласие и от двете страни, но ако арендаторът не се съгласи...? А в 99 на сто от случаите хората няма да се съгласят, защото правото е на тяхна страна и защо да го правят, като могат да ви съдят за пропуснати ползи? Нашето предложение е в бъдещия закон за арендата да има унифицирано уведомление за прекратяването на договора и то да се регистрира в службата по вписванията. И двете страни са съгласни, като срокът за това уведомление трябва да бъде след прибирането на реколтата и това да се отрази при подписването на договора за аренда. Така не се нарушават интересите на двете страни, т.е. съществува баланс на интересите. Защото фондовете са не само притежатели на земя, ние обработваме и около 500 хил. дка, затова много добре познаваме проблемите и на арендаторите, и на собствениците. Но в момента доминират проблемите на собствениците. Затова препоръчвам на хората от разплащателната агенция да проследят къде и за какво отиват субсидиите.
В какъв смисъл да се проследят?
- Дали те се реинвестират, какъвто е смисълът на тези помощи. Защото трета година ние обработваме земята. Ако изчислим какво са получили фермерите, ще видим, че за тези три години общо са взели 50 лв. на декар. При 10 хил. дка площ това означава, че са взели 500 хил. лв. Дори за хиляда дка обработваема земя, ако тези пари бяха реинвестирани в поливни съоръжения и инсталации, ефективността на стопанствата значително щеше да се повиши Защото ефективно земеделие се прави при мащабно обработване на земята над 2500 дка за едно стопанство.
Но все още големите стопанства са само в Добруджа.
- Така е. Малките стопанства не са ефективни и не могат да получат дори кредити, защото нямат кредитна история. Но ако десет малки стопанства се обединят и предлагат общо продукцията си на пазара или купят общо една машина, или прокарат напоителни системи, тогава те ще се развиват. Подобен тип са и стопанствата, които виждаме в Европа. За съжаление не го правят. Купуват се джипове, инвестират се другаде. Не атакувам земеделските производители, но не може ти да обработваш чужда собственост и да се облагодетелстваш двойно - единия път от субсидията, другия път - от цената на реализираната продукция. Преди три години рентата за дка земя беше едва 3 лв., днес е 19 лв. в производителните региони.
Имате ли други проблеми с ползвателите на земи?
- Напоследък започнаха да прилагат нова тактика. В края на годината, когато идва времето за плащане, те изведнъж отказват да платят с мотива, че изобщо не са ползвали земята, а видите ли друг неизвестен я бил обработил преди тях. Питаме ги защо не са ни предупредили, но не дават смислен отговор. Искам да предупредя тези арендатори, че всички фондове са застраховали вземанията си 100% в държавната агенция за експортно застраховане. В момента, в който обявим, че има неплащане, държавата ще им блокира целия достъп до финансов ресурс от банки и ще влязат в списъците на некоректни платци. Апелираме държавата да вкара в ред поземлените отношения, за да нямаме проблеми в усвояването на евросубсидиите.