Световните производители все повече се интересуват от ракията
Българските производители на твърд алкохол очакват все по-голям интерес на чужди инвеститори към производството на ракия. Това съобщи председателят на управителния съвет на асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки (АПВТСН) Бранимир Ботев, дни преди в София да започне генералната асамблея на Европейската организация на производителите на спиртни напитки (CEPS). "Повечето от големите компании се интересуват от местни брандове, защото те все още държат голяма част от пазара на твърд алкохол", обясни Ботев. По думите му в момента различните разновидности на ракията са много популярни освен в България, в Румъния, Босна и Херцеговина, Гърция, Турция и Унгария.
Около 5% от спиртните напитки в България са предназначени за износ. Останалата част се продава в страната. "Много показателен е фактът, че половината от гроздовата реколта отива към т.нар. селски казани и едва ли е предназначена само за домашна консумация", каза още Ботев. По думите му от началото на кризата се е засилило развитието на сивия сектор в алкохолния бранш. "По Черноморието в момента масово се продават ракия и водка с неясен произход, като няма орган в момента, който да контролира това", допълниха от АПВТСН.
Годишният оборот на производителите на твърд алкохол в Европа възлиза на около 120 млрд. евро, като Старият континент държи около 90% от световните марки. В българската алкохолна асоциация влизат компании, които имат около 60% от пазара на спиртни напитки в страната. На предстоящата генерална асамблея на европейския спиртен бранш, на която ще присъстват едни от най-големите компании на континента и която ще се проведе от 14 до 17 юни в София, ще бъде обсъдено бъдещето на индустрията и проблемите, свързани с отражението на световната криза върху нея.