Парите за политическа реклама в телевизиите били хвърлени на вятъра

Парите за политическа реклама в телевизиите били хвърлени на вятъра

Парите за политическа реклама в телевизиите били хвърлени на вятъра
Няма пряка пропорционалност между инвестираните средства в политическата реклама и успеха на съответните партии, установиха експерти, които следят медиите по време на двете предизборни кампания, съобщи БТА.  Доц. Орлин Спасов от фондация "Медийна демокрация" даде пример с ГЕРБ, която спечели изборите за европарламент "с минимум рекламни усилия". 
По думите му в хода на кампанията политическата реклама е била известена от политическия пиар, който победил рекламата. "А харизмата победи и пиара и рекламата", каза експертът.
Според  изследване на ГАРБ (GfK Audience Reseafch Bulgaria) между 1 май и 7 юни, обхванало 10 телевизи и около 750 домакинства, най-много политически реклами е излъчила Би Ти Ви - 648. Следват БНТ - с 599, Нова телевизия - с 585, Фокс лайф - 170, Диема - 132, GTV - 110.
Класацията на най-голям брой излъчени клипове по партии оглавява "Лидер" с 579 рекламни клипа, следват "Коалиция за България" - 482, Коалиция "Движение Напред" - 250, НДСВ - 225, "Нова зора" - 212, РЗС - 208, Синята коалиция - 158, БСП (взета отделно като партия) - 112.
ГЕРБ е извън "топ 10" по този показател, слабо представена е и ДПС.
От клиповете на "Лидер" най-много са излъчени във "Фокс лайф", на Коалиция за България  - в Нова телевизия, а на "Напред" - в БНТ.
Като време на рекламно присъствие по партии на първо място е "Коалиция за България", чиито спотове са с продължителност малко над четири часа. На второ място е "Лидер" - около два часа и половина, следвана от Синята коалиция - около 2 часа и 15 минути, РЗС - около 2 часа, НДСВ - около час и половина.  ГЕРБ отново е извън "топ 10".
Според анализа на ГАРБ за разходите на първо място е "Коалиция за България" - платила 612 хил. лв. за реклама по терлевизията, на второ място е Синята коалиция - с 470 хил. лв. Следват "Лидер" - с малко над 455 хил. лв., РЗС - с малко над 410 хил. лв., НДСВ - с около 380 хил. лв. Общите разходи за телевизионна реклама на ГЕРБ са около 100 хил. лв.
Оценката за разходите се прави на базата на официалните тарифи за рекламите, дадени от телевизиите, без ДДС, отстъпки.
По критерий среден рейтинг на партиите и коалициите, който техните клипове постигат, на първо място е БСП - със среден рейтинг от 347 хил. души. Следват "Атака" - 345 хил. души, НДСВ - 286 хил., Синята коалиция - 283 хил.
Според изследване на "Маркет линкс"  "цената" на един глас, изчислена чрез съотношението между инвестициите в тв реклама и изборния резултат, е най-висока при движение "Напред". Политическата формация е платила  на телевизиите по 3.50 лв. на глас. Следват РЗС - с рекламен разход от 3.40 лв. на гласоподавател, "Лидер" - с 2.86 лв. ГЕРБ е платила по 16 стотинки.