Мирча Дима: Ще разширим бизнеса си в България

Мирча Дима: Ще разширим бизнеса си в България

Мирча Дима, управител на фирма "Сарантис - България" ООД, и кметът на район "Възраждане" на Софийска община Ева Сеизова организират кампания с лайтмотив "Да се опитаме да бъдем европейци и да възпитаме собствените си навици". Събитието ще се проведе на 5 октомври от 18.00 ч. в Зона Б-5.

Към мероприятието са се присъединили и Mall of Sofia, "Асо-Пирели" ЕООД, веригата сладкарници "Неделя", фирмата за паркети "Спейс", "Медибул хоспис", "Юнайтед нет". Жителите на квартала ще получат листовки, които ще представят необходимостта от възпитание в европейски навици. "Сарантис - България" ще раздаде на всяко домакинство торби за смет и стикер, чрез който жителите да "сигнализират" на входната си врата, че са се включили в кампанията.

"Сарантис" е вносител на редица продукти за бита и домакинството, за лична хигиена и на много маркови парфюми. "Сарантис - България" ООД е основана през 1994 г. Местният офис поставя началото на разрастването на "Сарантис - Гърция" на източноевропейския пазар. Компанията има две парфюмерийни фабрики в Гърция и предприятия за домакински стоки в Европа.

- - -

В: Г-н Дима, основните ви дейности са търговски. Как се насочихте към тази социална инициатива - кампанията за възпитаване в европейски ценности?

- Нашата компания навърши през юли десет години от присъствието си на българския пазар. Ние предлагаме на местния пазар различни парфюми, но и продукти за бита и домакинството. Това събитие е свързано с втория клон от дейността ни, а именно продуктите за бита. Целта е да се доближим да обществото и хората, като ги запознаем с продукти, които ще улеснят живота им. Затова решихме да реализираме тази социална кампания съвместно с район "Възраждане" на софийската община. Идеята е да предоставим и информация на гражданите относно нашите продукти и начина им на употреба, както и, разбира се, относно ползите за обществото и семейството от употребата на тези стоки. По този начин ще успеем и да повишим културата по опазване на околната среда на хората.

В: В какво точно се изразява тази кампания?

- Самото събитие ще е проведе в центъра на столицата. Съвместно с общината ще раздадем на домакинствата от четири жилищни блока брошури и стикери, както и пликове за боклука, които ще ползват в домовете си.

Това е инициатива, благодарение на която ще засилим връзките с хората, за които са предназначени продуктите ни и която ще бъде от голяма полза и за общината.

В: Крайната цел на проекта не е ли повишаване културата на българина в областта на хигиената?

- Това е една от целите ни. От друга страна, след като се отвори пазарът и се наложи свободната търговия в страната след 1990 г., в България се появиха стоки, които преди беше невъзможно да се видят. Така например в миналото не използвахме специални опаковки за храната, не ползвахме пликчета за лед, нито за смет, или беше изключително трудно да се снабдиш с подобни продукти. Сега обаче вече има компании като нашата, които инвестират в обучение чрез реклама и подобни инициативи, като нашата мисия е да предложим стоки, които ни служат по-добре, облекчават труда ни и ни карат да се чувстваме много по-комфортно. В крайна сметка чрез своите продукти ние повишаваме качеството на живота на хората. Произвеждайки на общодостъпни цени, отново даваме стимул за хората да ползват тези стоки в домакинството и бита си.

В: Как виждате развитието на продуктите си?

- Реално погледнато пазарът расте с всяка година. Някои категории като парфюмите отчитат по-нисък темп на развитие. Лидер сме на пазара на парфюмерия, особено на масовите продукти, с марки като BU, C-THRU, STR8, DARE. Но най-бързорастящ е пазарът на стоки за домакинството - това са фолиа, опаковки, торби за смет, тоалетна хартия, паста за обувки. Това е логично, защото си купувате парфюм един-два пъти годишно, докато стоките за бита се използват всекидневно и се изчерпват непрекъснато. Така ръстът на продажбите при тези продукти е 30% на година и във всеки следващ период расте. Виждаме голям шанс за развитие в България, защото тук има големи вериги магазини като "Била", "Метро", "Фантастико", "Пикадили", но и навлизат "Хит", "Кауфланд" и др. Те са професионални търговци на дребно и имат агресивна политика, разполагат с големи магазинни площи, изключително широк асортимент и приятна атмосфера за пазаруване. Благодарение на навлизащите вериги ще се повишат продажбите на стоки за бита и домакинството и потребителското търсене ще расте. Това ще се допълни и с масирани инвестиции в рекламата.

В: Какви са пазарните ви дялове на пазара на парфюми и на стоки за бита?

- Трудно е да се каже. При масовата парфюмерия имаме около 30% пазарен дял по обем продажби при дамските продукти и около 40% при мъжките. При стоките за домакинството обаче нямаме официални данни. Ще започнем да водим статистика от септември тази година. След януари 2005 г. ще имаме първоначални отчети. Преценяваме обаче, че имаме между 3 и 5% от пазара на фолиа и опаковки с марката Fino, 1% от пазара на продукти за грижа за обувки с марката Camel. Държа да отбележа, че това са наши наблюдения, а не данни от официални пазарни проучвания.

В категорията "стоки за домакинството" предвиждаме нарастване на пазарния ни дял с около процент. Тук е по-трудно, защото има жестока конкуренция, а това са маркови (branded) продукти, които са по-скъпи от немарковите (non-branded). Когато купиш маркова стока, ти очакваш нещо повече от нея, затова тя е и на по-висока цена. Ние сме в средния ценови клас, затова сме убедени, че когато хората свикнат да употребяват нашите продукти, те ще предпочетат качеството.

В: Кои са основните ви конкуренти?

- Определено сме си поставили за цел да бъдем марка №1 в сегмента - до година с марката Fino и до година и половина - с марката Camel. При ароматите имаме много по-слаба конкуренция като качество и цена. Просто ние предлагаме изключително добро съотношение между качество и цена. Като споменах, че имаме 30-40% пазарен дял, това се отнася само за сегмента на масовите аромати. Иначе всяка отделна марка държи между 5 и 7% от общия пазар. Като цяло ние сме пазарен лидер в сегмента на масовите аромати. Имаме желание за по-нататъшно развитие и увеличаване на пазарните ни дялове.

В: Какви нови продукти в областта на ароматите планирате да въведете на нашия пазар?

- От 13 септември на пазара са вече новите аромати на BU, които се отличават и с новият си имидж. За пръв път марката BU представя и дезодоранти с 24-часова защита от изпотяване. Очакваме да постигнем голям успех с новия аромат Spirit на Antonio Banderas - аромат на Испания за 2003 г. Гамата на Johnson&Johnson baby ще се разшири с три нови продукта, следвайки тенденцията на компанията за постоянно обновяване.

В: Какъв е обемът на инвестициите ви за десетте години от появата ви в България?

- Най-голямата ни инвестиция е в персонала - в момента в компанията работят около 100 служители. Още не сме започвали производство или изграждане на собствена офис сграда или складови бази. Планираме през следващите три години да инвестираме в това. Обемът на инвестициите ни в България е около 2 млн. евро. Допълнително инвестираме и в нови работни места.

В: Не възнамерявате ли да откриете фабрика на "Сарантис" в България?

- "Сарантис - България" вече преодоля пречките, наложи се като име тук и виждаме, че българският пазар е перспективен. Обмисляме разширяване на бизнеса си тук и чрез производство.

В: Смятате ли, че в България има подходящ климат за развитие на бизнеса?

- Да, мисля, че тук има политическа стабилност, почти няма инфлация, правителството се опитва да направи средата още по-привлекателна и има тенденция към понижаване на данъците. Най-големият проблем, който все още предстои да реши страната, е бюрокрацията.

Необходима е още промяна в начина на мислене на хората. Сега работодателите искат реални и измерими резултати от служителите и се оценява инициативността. Служителите трябва да свикнат да работят в екип и да дават всичко от себе си в името на общата кауза и на фирмената стратегия.