Все по-малко компании ползват варненския ферибот

Все по-малко компании ползват варненския ферибот

 
 
Обемът на товарите, обработвани от фериботния комплекс във Варна, е спаднал десет пъти през последните месеци. Това съобщи изпълнителният директор "Железопътна администрация" Симеон Ананиев. Той участва в провелата се във Варна среща на спедиторите, на която бяха обсъдени графиците и ценовите оферти на комплекса, както и перспективите пред фериботната линия Варна - Кавказ. В момента комплексът обработва между 200 - 300 хил. тона товари годишно при капацитет 3 млн. т. годишно.
Една от най-големите руски компании, търгуваща с алуминий, също е проявила интерес към възможностите за превоз на товари по фериботната линия, каза Ананиев. Той обаче не пожела да назове името на дружеството преди евентуалното сключване на договор за осъществяване на дейността. "Въпрос на логистика е дали този клиент ще започне да превозва стоката си с фериботите по линията Варна - Кавказ", каза още Симеон Ананиев. Според него обаче при сключване на договор варненският фериботен терминал ще се превърне във входна точка за доставките на алуминий за цяла Европа. "Осигуряването на товари от руски индустриални суровини ще позволи както натоварването на фериботния комплекс в пълния му капацитет, така и увеличаването на товарите, превозвани от българските железници", уточни Ананиев.
Фериботната връзка Варна - Кавказ е първата пряка транспортна линия между България и Русия, което означава спестяване на средства от транзитни такси и печалба за България от транзитирането на руски стоки за европейските страни. Плановете на строителите на АЕЦ "Белене" също предвиждат използването на линията за транспортиране на модули за централата.
В момента по фериботната линия се осъществяват три рейса седмично от руския кораб "Авангард", който побира 80 железопътни вагона. При старта на линията Варна - Кавказ в края на миналата година прогнозите на руската страна бяха годишно по нея да се превозват 500 хил. т. товари, а в рамките на две години товарите трябваше да достигнат 2 млн. т.
Споразумението за откриването на директната морска връзка между Варна и Кавказ беше подписано при посещението на бившия руски президент Владимир Путин у нас в началото на 2008 г. Целта на новата линия беше обслужването на увеличаващия се стокообмен между България, Русия и средноазиатските републики. Очакваше се новата линия да повтори успеха на вече съществуващата фериботна връзка Варна - Иличовск - Поти/Батуми. В момента по нея плават четири ферибота - два български и украинските "Героите на Шипка" и "Героите на Плевен". Транзитните такси и липсата на достатъчно празни вагони в депото в Украйна обаче са основните проблеми за търговията по тази линия.