Аромати в летни дрехи

Аромати в летни дрехи

Обичам парижките улици рано сутрин, когато въздухът е студен, свеж и неподвижен. Вървиш си и изведнъж те обгръща ароматен облак - парфюмът на жената, която крачи забързано пред теб. Усещаш го на метри от нея, защото тя се е напръскала щедро. Тя знае, че към аромата си трябва да се отнасяш както към любим човек - не можеш да обичаш по малко, не можеш да пестиш уханието. Докато следвам французойката по улицата, унесена в мисли, и възхитено вдишвам парфюма й, пътят ми пресича друга такава и ме понася в различна посока, предопределена от нейния си собствен ароматен облак. И така на всяка крачка...
След няколко пътувания до Франция по различно време на годината установявам, че в ароматните облаци, които възторжено следвам сутрин (и през деня също, но тогава уханието вече е попило от индивидуалността на носещия го, по-трудно е за разпознаване и някак по-човешко и несъвършено), определено има някаква сезонност. Така например в разгара на лятото на класическия Shalimar мирише единствено в бутика на Guerlain. Тогава и най-заклетите му почитателки ухаят на по-лежерната версия на същия. Това се отнася и за всички класики, особено популярни в Ориента, които по нашите географски ширини описваме като "тежки". Правилният термин е "плътни" и за сведение на онези, които ги боготворят, да се полееш с тях лятно време е като да запалиш евтина индийска пръчица под носа на околните. Да не говорим, че в жегите тялото така излъчва, че всяка комбинация между плътен аромат и телесен мирис променя драстично въздуха около нас.
И докато през лятото естеството на ароматните парижки облаци се сменя изцяло, на мястото на сладостните и гъсти зимни миризми се появяват познатите от столетия одеколони и т.нар. свежи води, то по приказните софийски улици се стелят едни миризми, свят да ти се завие. В буквалния смисъл на думата. Та си помислихме, че ако разкажем на почитателките на най-хард версиите на аромати, чието заглавие значи "пристрастен", малко за най-известните одеколони и свежи води, ако им покажем, че и техните любими дизайнерски марки създават такива cool произведения, може би следващия път, като излезем по душните столични улици, и нас ще ни плисне вълна от свежест и безгрижие.
Какво означава одеколон? Буквално — вода от Кьолн, първият е създаден през XVIII век, но е наследник на прочутите Еau de la Reine de Hongrie и Aqua Mirabilis, които датират от XVII век и които дължим на италианците и техните неизчерпаеми запаси от цитрусови култури и жасмин. През 1732 г. някой си Жан-Мари Фарина се посвещава изцяло на търговията и производството на Aqua Mirabilis, която преминаващите през рейнските земи френски войски преименуват в Eau de Cologne и въздигат в култ, придавайки й статут на панацея – вълшебна вода, която употребяват както вътрешно, като дезинфектант, така и външно – за да миришат добре. В следващите няколко години в Кьолн се вихри истерична конкуренция между производителите на води от този характер. Оцеляват само две фирми – едната е на номер 4711 на една улица в Кьолн и е автор на Eau de Cologne Originale 4711, а другата е основана в Париж лично от Жан-Мари Фарина. По-късно я продава на Леон Кол заедно с тайната рецепта. Той на свой ред я преотстъпва на двама братовчеди с имена Роже и Гале. Останалото е история, защото, въоръжени с тази рецепта, въпросните двама слагат началото на съвременната парфюмерия. Тоест всички, които гледат с пренебрежение на одеколоните, да престанат веднага, защото те са прадядовците на любимите им парфюмчета.
Тези прадядовци се характеризират с високо съдържание на спирт - около 90%, с 4% аромат, със задължително цитрусово съдържание - на дъхав лимон, планински портокал и бергамот. Затова за одеколоните винаги се казва, че "миришат на чисто" и затова са подходящи за цялото семейство, във Франция даже ги наричат семейна вода. През лятото всички се пръскат с нея, на нея ухае и бельото на фамилията, ако има лятна къща - тя излъчва въпросния аромат от всяко кътче. Много е шик да си имаш любим одеколон, колкото е по-ретро и рядък, толкова по-добре.
Тук показваме свои любимци, които, строго погледнато, не са само одеколони. Някои от тях се наричат свежи води – тоест имат по-ниско съдържание на аромат и алкохол от одеколоните, на опаковката на други пише тоалетни води, тоест съдържанието на аромат е между 8 и 15%, и отново не стават за дезинфектанти. Това, което ги обединява, е, че носят усещане за лято, за свежест, за искряща чистота, за прохлада, за радост от общуването с природата. Всички те са наслада за сетивата – както нашите, така и на околните. И не, не са особено трайни. Но в това е смисълът на одеколоните и свежите води – да се пръскаш отново и отново, да си доставяш радост, енергия и добро настроение през няколко часа.
1. O de Lancôme – създаден през 1969 г., аромат – събитие в историята на парфюмерията, тъй като за първи път постига трайност в тоалетна вода на т.нар. хесперидни нотки – бергамот, лимон и мандарина в комбинация с портокалов цвят. От цветната сърцевина се обаждат жасмин, босилек, кориандър и розмарин, а основата е шипрова – дъбов мъх, сандалово дърво, ветивер. Изумително свеж и приятен, неповторима класика, постижение, с което от останалите аромати на марката може да се мери само Magie Noire.
2. Acqua di Parma Colonia – аромат – легенда, създаден през 1916 г., истинският, единствен, ненадминат италиански Eau de Cologne. Произведение на високата парфюмерия, което със своята изтънченост, ценни суровини и ръчна дестилация се превръща в моментален хит сред познавачите и до ден-днешен остава символ на добрия вкус при избора на аромати. Несравнима свежест и сияние, чистата радост от живота по италиански, която извира от най-качествените цитруси, които земята на Сицилия и Калабрия ражда. Отново, както при всички класически одеколони, сърцевината е цветна – българска роза и лавандула, а основата – дървесна. Специални методи за екстракция включват пресоване на портокаловата кора за извличане на безценно етерично масло, което направо "влиза" в аромата.
3. Acqua Allegoria Laurier – Reglisse от Guerlain. Свеж, но характерен, с върхови нотки от бергамот и портокалов цвят, сърце от лаврово дърво и женско биле, основа от амбър и виолетки. В елегантен ретро флакон, характерен за серията, вдъхновен от класическия Eau de Cologne Imperiale – произведение на стъкларското изкуство, украсено с 69 пчели – символ на Империята. Ако искате да сте абсолютно недостижима и уникална, ще си набавите самия Eau de Cologne Imperiale.
4. Mugler Cologne – повтарям, че този аромат е велик, помоему бие дори Angel. Както много велики творения той е тотално неоценен в България, така че, ако се пръскате с него (правилният жест за полагане на одеколон не е спрей, а сплаш, но предполагам, че това вече би ви дошло в повече), ви гарантирам, че ще сте почти единствена. Мюглер се вдъхновява от чудотворните води от XIV и XV век, дали началото на първите Eaux de Cologne. Те се правели в манастирите и били от роза или портокалов цвят. Приемали се вътрешно с лечебна цел. Мюглер се връща към тяхната лекота и свежест, като остава верен на познатото сърце на одеколоните. От марката никога не разкриват конкретни съставки, но усещаме свежи нотки на портокалов цвят и бергамот, а в основата – бял мускус. Последното да не ви плаши, самата аз не го понасям, но тук той е лек и въздушен като полъх, а придава на Cologne изненадваща трайност.
5. Eau Dynamisante от Clarins – удоволствие за цялото семейство, съчетано с грижа за кожата. Ароматни етерични масла с лечебни свойства – лимон, пачули, подъбиче, мащерка, розмарин, екстракт от алое. Освен че ви буди сутрин по-добре и от най-силното кафе и ви зарежда с енергия, позволява поставянето и на какъвто и да било друг аромат, ако този ви е прекалено… семеен. Невероятно, но факт!
6. Еau Parfumee au the blanc от Bvlgari – деликатен одеколон от 2003 г., с топли, интимни нотки. Белият чай, негова основна съставка, е използван в Китайската империя като еликсир на безсмъртието. Освен това тонизира ума и тялото и повдига духа, което е основното предназначение на всеки уважаващ себе си одеколон. Днес белият чай е рядка съставка, отглежда се в ограничени количества и се събира само няколко дни в годината. Съдържа още листа от артемизия, китайска роза, амбра и мускус.
7. Еau de Cartier – лансиран през 2001 г., този одеколон бързо се превърна в класика. Фин, чист аромат в изискан флакон от 100 мл. Искрящи върхови нотки на бергамот и юзу – японски лимон, който придава неочаквана дързост. Срединни нотки на листа от виолетки и лавандула, закрепени от синтетични мускуси. Топла основа от кедър и амбра, която се разтваря в кожата и задържа аромата.
8. Eau de Campagne от Sisley – създаден през 1976 г., ароматът моментално придобива култов статут, на който се радва и до днес. Основателят на марката, граф Юбер д’Орнано, си е представил аромат, който да напомня за току-що окосена трева, на сено, листа на зелени домати. Усещането е като разходка из френската провинция, като глътка свеж въздух, като бързо топване в планински поток… Жан-Клод Елена, творецът на уханието, пресъздава цялата градина на имението "Д’Орнано" – босилек, диви билки, момина сълза, мушкато, зелени домати. Към тях добавя първокласни бергамот, лимон и жасмин, като ги поставя върху основа от пачули, ветивер и мускус. Резултатът е наистина невероятен, сякаш си се търкалял в сеното и си забравил за всичките си земни грижи.
9. Еscale a Pondichery от Dior. Този аромат продължава традицията, подхваната от Escale a Portofino, но докато той бе по-близо до оригиналните одеколони със своя цитрусов бриз, то новото ароматно бягство от Dior (escale значи бягство) e омайно пътешествие до Индия – черен чай, жасмин самбак и сандалово дърво. Всички тези суровини са с индийски произход и от най-високо качество. А в историята и настоящето на Pondichery има толкова упадъчна романтика, че не се нуждаем от друго оправдание, за да си го купим.
10. Verbena Eau de Toilette от L’Occitane – тоалетна вода за тяло с екстракт от върбинка, гардения, лимон и бергамот. Освежава и охлажда.