Малки герои, големи приходи

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Малки герои, големи приходи

На 19 май 2004 “Шрек 2” се появи едновременно върху екраните на 4163 американски киносалона и скоро се превърна в най-касовия хит за тази година. Спечелените само в Щатите 439 млн. долара му отредиха третото място в местния боксофис за всички времена (пред него са само “Титаник” и “Междузвездни войни”). Филмът окупира върха в няколко класации - за най-бързо достигнати 300, после пък 400 млн., за най-големи приходи от втория уикенд... Ала най-впечатляващото бе, че той се оказа заглавието, показано в най-голям брой кина (4223) в цялата история на киното. След като от разпространението си в чужбина грабна още 427 млн., общите му приходи достигнаха 866 млн. Така “Шрек 2” зае първото място във вечната ранглиста за най-успешен във финансово отношение анимационен филм! До този момент там се разполагаше “Търсенето на Немо”.

Сред първите 30 заглавия в американския боксофис за всички времена фигурират цели пет анимации: “Шрек 2” (439 млн. - 3 място), “Търсенето на Немо” (340 - 12), “Цар Лъв” (328 - 14), “Шрек” (268 - 25) и “Таласъми ООД” (255 - 29). С постъпления от над 200 млн. са “Играта на играчките 2” (245) и “Аладин” (217), а бариерата от 100 млн. прескочиха “Играта на играчките” (192), “Ледников период” (176), “Красавицата и звяра” (171), “Животът на бръмбара” (162), “Покахонтас” (141), “Динозавър” (137), “Мулан” (120) и “Херкулес” (100).

В челната стотица на световните шампиони по общи приходи (включващи и полученото при разпространението извън Северна Америка) подреждането е почти същото, макар че числата са бая по-големи. В нея присъстват 13 анимационни филма: “Шрек 2” (866 млн. - 9 място), “Търсенето на Немо” (865 - 10), “Цар Лъв” (784 - 14), “Таласъми ООД” (525 - 30), “Аладин” (504 - 33), “Играта на играчките 2” (485 - 36), “Шрек” (480 - 39), “Ледников период” (382 - 70), “Красавицата и звяра” (377 - 74), “Животът на бръмбара” (363 - 81), “Играта на играчките” (362 - 83), “Динозавър” (354 - 91) и “Покахонтас” (346 - 100).

Ако човек си направи труда и събере споменатите числа, ще види, че само тези 13 заглавия са донесли касов сбор от 6 милиарда и 693 милиона долара! А някои все още смятат анимационните филмчета за детска работа.

Интересен е фактът, че компютърните анимации заемат по-предни позиции в сравнение със заглавията, осъществени по класическия (рисуван) способ. Рожби на съвременните дигитални технологии са “Шрек” и “Шрек 2”, “Търсенето на Немо”, “Таласъми ООД”, двете серии на “Играта на играчките”, “Ледников период”, “Животът на бръмбара” и “Динозавър”.

Прави впечатление и друго: от тринадесетте филма 10 са на “Буена Виста” - студията, основана от великия Уолт Дисни (бащата на Мики Маус), двата “Шрек” са на DreamWorks (митичната компания на Стивън Спилбърг) и само “Ледников период” е на 20th Century Fox. Всъщност производител на “Търсенето на Немо”, “Таласъми ООД” и “Играта на играчките” е студиото за анимационни филми Pixar, създадено от Стийв Джобс, основателя на Apple Computer. Buena Vista само разпространява тази продукция и отговаря за маркетинга. Договорът за това е до 2006 г., но от Pixar го смятат за “прекалено неизгоден” и още отсега се оглеждат за нов дистрибутор. Шушука се, че Warner Bros. гледат благосклонно на евентуално бъдещо споразумение. Има си хас! Макар и да се говори за намаляване на комисионите от разпространението, все пак става дума за много пари. Това е положението - оказа се, че малките герои носят големи приходи.