Летен лагер за милиардери

Летен лагер за милиардери

Какво ли си говорят създателят на Facebook Марк Зукърбърг и бившият президент на "Уолт Дисни" Майкъл Овитц. Може да е просто small talk, може да е идея за гигантски бизнес. Но конкуренти сигурно биха платили, за да подслушат разговора между двамата. Или този между Бил Гейтс и шефа на Google Ерих Шмидт. Или за да изпият диетичната си кола в компанията на президента на "Кока кола" Мутар Кент. Някъде наоколо Рупърт Мърдок си говори с главния изпълнителен директор на "Сони" Хауърд Стрингер. В малката тълпа около "Сън Вали Лодж" фотографите са запечатали още шефа на Nike Фил Найт, изпълнителните директори на "Туитър" Ивън Уилямс, на "Дел" - Майкъл Дел, под бейзболна шапка се е скрил създателят на amazon.com Джеф Безос и т.н. По-лесно е да се каже кой липсва, отколкото да се изброят всички шефове на медийни и технологични компании, които се събраха за годишната си конференция в Сън Вали през отминалия уикенд.
Въпреки "слънчевото" име на американския курорт и приятните разговори на открито в почивките настроенията бяха по-скоро мрачни. На събитието, което е с култов статут в американските бизнес среди, всяка година се обсъждат тенденциите в медийния сектор и се сключват ключови сделки. Тази година обаче разговорите бяха насочени основно към финансовата и икономическа криза и това беше естествено, защото печалбите на медийния бранш силно зависят от приходите от реклама, които сега се свиват драстично. И въпреки че шефовете на 300 водещи корпорации пристигнаха на събитието, известно като летния лагер за индустрията, с усмивка, срещата не даде много сигнали за оптимизъм. Обсъжданията им се фокусираха върху търсенето на начин кое съдържание в интернет може да стане платено, или завръщането в някой области от free (безплатно) към fee (с такса).
"Без модели на платено съдържание интернет ще източи печалбите на медийните групи - както вече се случи с вестниците. Компаниите трябва да намерят начин да бъдат компенсирани, така както кабелните телевизии убедиха абонатите да си плащат, след като в продължение на десетилетия телевизията беше безплатна", заяви пред "Блумбърг" Джон Малоун, председател на медийния концерн "Либърти медия", която притежава документалния канал "Дискавъри". Малоун охотно защити идеята за платено съдържание и обяви, че за някои медийни компании може да се окаже твърде късно, ако продължат да се въздържат от слагането на такса за услугите, които предоставят. Мнението му споделят и други шефове от медийния бранш. "Хората ще си плащат. Това не ни притеснява", обяснява пред Ройтерс шефът на "Дисни" Робърт Айгър. Агенцията твърди, че изпълнителният директор на "Гугъл" Ерик Шмид също е признал, че компанията му е водела предварителни преговори за платен достъп до програми от каталога на медийния гигант "Тайм Уорнър". Достъпът до тях ще става чрез видеосайта Youtube, който в момента е безплатен, а Шмид не е посочил дали преговорите продължават и до какъв стадий са стигнали. Youtube е един от най-популярните сайтове за безплатно разпространение на музика и видеофайлове. Подобен е и "Хулу", който обаче е собственост на "Нюз корпорейшън". Медийният магнат Рупърт Мърдок, който управлява компанията, заяви пред "Блумбърг", че засега не може да прогнозира кога медийният бизнес ще стигне до дъното. Други медийни шефове споделиха мрачните му прогнози.
Според анализаторите мобилният интернет ще играе все по-голяма роля при формирането на оборота на медийните групи. Наскоро интернет магазина "Амазон" и мрежата от сайтове "Интерактив" придобиха компании, които разработват приложения за смартфона на "Епъл" iPhone. Инвестиционната група "Клайнър Пъркинс Кофилд енд Байърс" дори създаде фонд за 100 млн. долара, който да инвестира именно в такива дружества. Устройството на "Епъл" и други смартфони като "Блекбъри" на "Рисърч ин моушън" поне засега се радват на голяма популярност и медийният бранш все повече се ориентира към този пазар. По данни на Ройтерс за първите 6 месеца на тази година са сключени 16 придобивания и сливания на компании, които разработват приложения за мобилни телефони, което е 48% ръст на годишна база в тези сделки. За сравнение - интеграциите в по-общия медиен и маркетингов сегмент са спаднали с 30%.
Един от акцентите на сбирката в Сън Вали бяха социалните мрежи. Безспорно на най-голям интерес се радваше системата за микроблогинг "Туитър", около която от месеци циркулират спекулации за придобиване. Сайтът е много популярен заради възможността на потребителите да публикуват кратки съобщения, но според някои мениджъри не предлага добър бизнес модел. "Услугата е чудесна. Но не мисля, че е добра платформа за реклама", заяви пред "Гардиън" Бари Дилър, който управлява "Интерактив". "Не виждам как този сайт може да изкарва пари", коментира пред "Дейли телеграф" Рупърт Мърдок, който отрече и спекулациите, че "Нюз корпорейшън" иска да погълне системата за микроблогинг.
Какво казаха някой от участниците

Рупърт Мърдок, шеф на "Нюз корпорейшън"


"Не виждам дъно и не мога да прогнозирам кога ще започне възстановяването. Бих казал, че тази година настроенията в Сън Вали са много, много мечи."

Боб Дейвис, специалист по цифрови технологии и партньор в "Хайленд кепитъл партнърс"

"Не мисля, че традиционните медийни компании могат самостоятелно да разработват технологии и приложения за мобилни мрежи. Те ще трябва да се интегрират с компании, които се занимават с това."

Ивън Уилямс, изпълнителен директор на "Туитър"

"Не знаех, че "Туитър" привлича толкова много внимание. Не съм го забелязал. Тук съм по-скоро за да се срещна с познати. Опитваме се да осмислим ситуацията"

Хауърд Стрингер, президент на Сони при обсъждането на социалните мрежи и "Туитър"

"Много хора се справят много добре да правят малко пари. Това не е клуб, към който бих искал да се присъединя."

Кой е организаторът:


Медийната конференция в Сън Вали се организира от Allen & Co, която анализаторите определят като бутикова инвестиционна банка. Компанията от години инвестира в медийния бизнес, като междувременно поддържа екстравагантен имидж - стои далеч от вниманието на медиите и дори няма корпоративен сайт. В САЩ срещата в Сън Вали е известна като летния лагер на медийната индустрия.