Димитър Иванов: Строителният бранш не може да бъде кредитор на държавата

Димитър Иванов: Строителният бранш не може да бъде кредитор на държавата

Димитър Иванов: Строителният бранш не може да бъде кредитор на държавата
Димитър Иванов беше назначен за изпълнителен директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) от премиера Бойко Борисов на 31 юли. Той беше начело на агенцията за кратко от август до октомври през 2008 г., но напусна по принципни различия и здравословни причини.
Кой ви покани да оглавите пътната агенция сега и преди и защо приехте?
- Поканата се приема от министър-председателя, защото той е работодателят. Така че и в двата случая поканата я възприемам като покана от премиера. Тръгнах си миналата година, защото имаше несъответствие между разбирането ми за експертно управление и ролята на политиците в този процес.
Имаше и политически назначения, какъвто беше случаят с вече напусналия директор на дирекция "Оперативен контрол" Дончо Атанасов. Идеята ми, която не успях да реализирам първия път, е да се въведе европейската система за управление. Сега имам тази възможност.
С какво е различно европейското управление от българското?
- Това е тема за много дълъг разговор. Но накратко това е организъм, който не се занимава с външни контакти, с парламентаристи, с това кой ще избираме за подизпълнител и кой няма да избираме. Това е инструмент, който обслужва изпълнителното тяло на организацията, независимо коя е тя, за да дава онлайн отговор дали предприетите икономически действия са в рамките на целесъобразността. Това е смисълът на вътрешния контрол - насочен е преди всичко към ефективността на системата от икономическа гледна точка.
Вие пуснахте търговете за магистрала "Тракия", които впоследствие бяха отменени по искане на Еврокомисията. Беше ли ви оказван политически натиск да пуснете процедурите от някого от кабинета Станишев?
- Не ми е оказван никакъв натиск по този въпрос. Бях назначен от премиера Станишев на 9 август. Процедурите за "Тракия" са били подготвени далеч преди да встъпя в длъжност. Имаше и подписани документи за обществените поръчки от 31 юли на Милош Поцков (бел. ред. - тогава и.д. шеф на пътния фонд, а сега член на надзорния съвет на НАПИ).
Освен това имаше и правителствен план за големите инфраструктурни проекти, според който строителят на магистрала "Тракия" задължително трябваше да бъде избран до октомври. Първата ми работа като директор тогава беше да се направи одит на процедурата, за да се каже дали е законна съгласно Закона за обществените поръчки (ЗОП). Това беше направено до септември и докладвано на надзорния съвет на НАПИ. Единното мнение тогава беше, че няма противоречие със ЗОП. Друг е въпросът за личното ми мнение относно дискриминационните условия, които ги имаше към участниците. Приветствам реакцията на ЕС.
Не разбрах вие като директор на НАПИ можехте ли да кажете "стоп, няма да се пускат тези процедури, защото има дискриминационни условия", или не можехте да кажете това.
- Когато има законово несъответствие, може веднага да вземеш решение. Такъв беше случаят с оперативна програма "Регионално развитие", която спрях. При магистрала "Тракия" нямахме нарушение на ЗОП.
Сега пак се получава същата ситуация. Вие встъпвате в длъжност, като надзорният съвет на НАПИ е одобрил и приел търговете за "Тракия". Сега обаче сте казали стоп и пренаписвате правилата. Какви нередности открихте?
- Действително сега отново заварихме документация за "Тракия" с дискриминационни условия. Например има изисквания колко да е производителността на бетоновия възел, на асфалтовата база, на багера. С какво недвижимо имущество да разполага съответната фирма. Отделно се изискват като гаранции определени суми, които са свързани с авансово налични ресурси, за поемане на първоначалното строителство и т.н.
Забележките са доста. Дискутирали сме ги с колегите от ЕС. В момента те се изчистват от експертите по програма "Джаспърс". Търговете този път ще бъдат по европейски правила, защото строителството на магистралата се финансира по оперативна програма "Транспорт". При предишните процедури "Тракия" щеше да се изгражда за сметка на държавния бюджет и затова се съобразих със ЗОП.
Изискването за 15 години гаранция на магистралата след построяването й ще остане ли в новите тръжни документи, или ще бъде променено, защото досегашните примери с една или две години гаранция на пътя предизвикват само възмущение...
- Въпрос на волята на изпълнителите е по какъв начин ще направят своите предложения. НАПИ не може да изисква нещо повече от това, което законите повеляват. Стремежът ни е магистралата да се направи качествено. Това означава контрол и проектно управление от началото на процеса до края му.
Какво става вътре в НАПИ, защото се чувства напрежение между изпълнителния директор и надзорния съвет? В сряда миналата седмица имаше заседание на надзорния съвет, който ви покани да дадете отчет за състоянието на агенцията. Отидохте ли?
- Всеки нов директор трябва да има възможност да направи екип за управление така, както той го разбира, за да може да реализира намеренията си. Необходимо е технологично време, за да може човек да се запознае със състоянието на агенцията. Изпратихме писмо до надзорния съвет да ми се даде възможност да навляза в материята, преди да дискутираме каквито и да било въпроси.
Дали получаваме разбиране или не е отделен въпрос. Отделно премиерът Бойко Борисов издаде заповед за пълен одит на системата за периода до 30 юли с разпореждането да не се предприемат никакви други действия, свързани с предишни, действащи или последващи процедури от какъвто и да било характер. В момента тече проверката, която трябва да приключи в началото на септември. Първоначалната информация, която имаме за състоянието на НАПИ, показва, че към 30 юли сме на минус 60 млн. лв.
Заварихме една огромна част от обектите по текущ ремонт и поддържане, които не са били сертифицирани. Или пък са били сертифицирани, но не са били фактурирани. Или са фактурирани, но не се намират в счетоводството на НАПИ, в отделните дирекции. Така че отново се връщаме в онзи етап от миналата година. Ако си спомняте, тогава издадох една заповед - всички фактури да бъдат предадени в счетоводството, защото в едно от чекмеджета на единия от зам. изпълнителните директори на пътния фонд се бяха натрупали за 19 млн. лв.
Това същият зам.-директор ли е, който в момента е начело на областно пътно управление София - Живко Недев?
- Да, за същия става въпрос.
Какво ще предприемете? Много хора бяха изумени, когато предшественикът ви Янко Янков го върна на работа. Какво става с огромния съветнически екип, назначен от предишното ръководство и за който не е много ясно какво върши? Да не се окаже, че и те взимат заплати от по 10 хил. лв. месечно, както съобщи премиерът за "Информационно обслужване"?
- Такива заплати в НАПИ няма. Формулата, по която е изградена системата, има нужда от оптимизация, но не трябва да се очакват драстични промени. В никакъв случай няма да подхождам лековерно. Всеки един случай ще се преценява много внимателно.
Да разбирам, че г-н Недев си запазва поста, въпреки че сте установили нарушение още миналата година.
- Не мога да кажа г-н Недев в качеството си на директор на областно пътно управление как си е изпълнявал задълженията. Взел съм предишното решение по повод напълно нецелесъобразно действие спрямо разбиранията ми за финансовата дисциплина в една организация. Когато първични счетоводни документи са в чекмеджето на някой служител, независимо на каква позиция е в НАПИ, за мен това означава създаване на предпоставки за корупционни механизми - на кого да платя и на кого не. Важното е всичко, което се изпълнява, първо да бъде финансово обезпечено и второ, след като си го възложил, да бъде разплатено. Не може да очакваме от строителния бранш в това тежко време да играе и ролята на кредитор на държавата.
Тези корупционни практики с държането в чекмеджето на счетоводни документи какво показват - на кои фирми се е плащало? Има ли привилегировани компании в пътния бранш?
- Нямаме практика на привилегировани фирми. Имаме практика изпълнено - сертифицирано - разплатено. По договорите за текущ ремонт и зимно поддържане в момента се прави одит, за да се види по какъв начин са разплащани задълженията за 2008 г. След това ще се прави проверка на всички процедури за 2009 г. - по какъв начин и защо са продължили възлаганията, след като към март е било ясно, че около 20 млн. лв. са били налични за текущ ремонт за тази година.
В същото време имаме сключени договори за над 200 млн. лв. Това означава, че през този период от време е продължила старата практика. Какви са задълженията и на кого са тепърва ще се прави оценка. Още повече че болшинството от направените разходи не са сертифицирани. Това, което е сертифицирано, пък фирмите не смеят да го фактурират. Защото фактурата означава вече и плащане на ДДС. За да получим точна картина колко е изхарчено към 31 юли, е необходимо и стопанските субекти да фактурират своите продукти и да ги представят във финансово-счетоводната дирекция на НАПИ.
Смятате ли, че има картел между българските фирми в пътния бранш да държат високи цени?
- Ценообразуването е една от слабостите в системата. Към днешна дата нямаме икономически подход по остойностяването на всяка една спецификация в пътното строителство. Така няма да може да развием системата, за да може обществото да бъде информирано колко реално струва един километър пътен ремонт. Затова въвеждам правилото на четирите очи - всяко едно от звената да бъде управлявано технически и икономически. Това означава техническият директор се занимава със строителната част на проекта, а финансовият директор с това да има ясна представа за неговата икономическа целесъобразност.
Чужденци съветници продължават ли да работят в НАПИ?
- Колко са общо съветниците в НАПИ към момента все още не мога още да установя, защото има такива, които обслужват надзорния съвет. С тези към изпълнителния директор съм провел разговори. Една част от съветниците ще си отидат, защото екипът, който съм изградил, може самостоятелно да се справя. Външните колеги, които са у нас на базата на междуправителствени спогодби, за да подпомагат системата, ще се радвам, ако продължат да бъдат наши помощници.
Ще има ли съкращения в НАПИ? При предшественика ви Янков щатът рязко нарасна. По груба оценка мисля, че се назначиха около 300 нови чиновници.
- Много са новоназначените. С преминаването на НАПИ към строителното министерство ще приведем система съгласно устройствените правилници на европейските пътни администрации. Водещото ще бъде не кой да остане, а как администрацията да бъде идентична и прозрачна като в ЕС.
Съгласете се все пак, че НАПИ няма нужда от 40 пресаташета...
- И аз се учудих на този факт. При всяко положение ще има оптимизация. Това са действително ненужни разходи в критично за България време. Тук не става въпрос за възможностите, които имат съответните хора. В една кризисна ситуация трябва да се мобилизират така ресурсите, че с качествени хора да покриваме повече задачи.