Мащабна кампания за реклама на икономиката

Мащабна кампания за реклама на икономиката

Мащабна кампания за реклама на икономиката
Около 50 млн. лв. ще отидат за популяризиране на страната ни и на стоки на български производители по света. Средствата идват от Европейския фонд за регионално развитие по оперативна програма "Конкурентоспособност". Това стана ясно от изказване на министъра на икономиката Трайчо Трайков. Той съобщи, че е подписал два договора - с Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и с Българската агенция по инвестиции.
Те са кандидатствали с проекти за предоставяне на помощ по мярката "Укрепване на международните пазарни позиции на българската икономика". Общият бюджет по тази ос е 55 млн. лв. според индикативната годишна работна програма. От тях 26 млн. лв. са за популяризиране на предимствата за инвестиране в България. Други 25 млн. лв. са предназначени за успешното представяне на българските предприятия на международните пазари. Останалите са за усъвършенстване на системата за стандартизация.
Българската агенция за инвестиции е кандидатствала с проект за 21.4 млн. лв. От агенцията уточниха, че им е одобрена по-малка сума, но все още нямат официална информация, защото не са ги поканили за сключването на договора. Проектът ще се изпълнява през следващте три години и се състои от три основни части, които са взаимносвързани. Едната е разработване на маркетингова стратегия за популяризирането на България като инвестиционна дестинация. По нея ще бъдат направени сравнителни проучвания за страните от региона и България.
Ще има и глобално изследване за тенденциите на движението на световните капитали. Целта е да се види какви законодателни промени ще са необходими, за да стане България атрактивна за инвестиции. Освен това ще бъдат определени секторите с потенциал за развитие, както и държавите, които имат потенциал да инвестират у нас. С най-голям бюджет от проекта е маркетинговата кампания. Тя включва провеждането на конференции, които ще бъдат насочени към определените в резултат на проучването сектори и страни.
Предвиждат се още организирането на журналистически турове у нас и в чужбина, които ще бъдат съпроводени с публикации в международни медии на водещи чужди журналисти. Освен това в чужбина ще бъдат организирани и промоционални инвестиционни бюра, по известни като т.нар. фронт-офиси. Третата част на проекта е подобряването на услугите, предоставяни на инвеститорите в България. Предвижда се да се направи нов сайт на агенцията за инвестиции и информационна система, с която да се свържат търговските ни аташета в чужбина и ред други дейности. Целта е да има подготвени служители, които да обслужват инвеститорите на едно гише, обясниха от агенцията за инвестиции.
Подобен е и проектът на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, които са кандидатствали с бюджет от близо 27.4 млн. лв. Одобрената сума обаче е по-малка, уточни шефът на агенцията Станимир Бързашки. Техният проект също ще се изпълнява през следващите три години и се състои от три основни части. Първата предвижда участието на български предприятия в международни панаири и търговски изложения, на които ще има щандове.
Втората част на проекта предвижда офицални посещения на български производители на панаири. В тях те няма да са участници, а ще бъдат посетители, за да преценят своето място, обясни Бързашки. Третата част на проекта предвижда промоция на българските продукти в чужбина. Например дегустация на вина или други характерни български продукти. По този начин ще се рекламират българските брандове по света, за да станат известни, обясни Бързашки. Той отбеляза, че приоритетът за укрепване на международните позиции на българската икономика по оперативна програма "Конкурентоспособност" е с най-голям ефект, защото се простира върху голям брой бенефициенти.
Холдингов фонд ще управлява европари
Общо 200 млн. евро от средствата по оперативна програма "Конкурентоспособност" са прехвърлени в холдингов фонд, който ще бъде управляван от Европейската инвестиционна банка, съобщи още Трайчо Трайков. Националното участие е 30 млн. евро, а 170 млн. евро идват от европейски фонд. Пари ще се отпускат по три направления - към бенефициенти - организации, опериращи като гаранционни фондове, към бенефициенти - организации, опериращи като микрокредитни фондове, и към бенефициенти - фондове за рисков капитал, инвестиращи в малки и средни предприятия.