Лий Скот и голямата зелена кутия

С годишни постъпления от над 400 милиарда долара американската верига магазини "Уолмарт" (Wal-Mart Stores, Inc.) е най-голямата корпорация в света. Компанията, даваща работа на над 2 милиона души, е епохален феномен, който поне преди икономическата криза караше немалко хора да смятат, че се задава нов корпоративен световен ред. В САЩ наричат гигантските хипермаркети от типа на "Уолмарт" големи кутии поради характерната им прагматична и скучна форма. За критиците на "Уолмарт" гигантът по-скоро наподобява кутията на Пандора. Съсредоточената власт, агресията срещу профсъюзите и доставчиците, обвиненията в нелоялна конкуренция и дискриминация на персонала - всички тези злини се материализират в съдилищата и в медийното пространство паралелно с нарастването на печалбата и влиянието на "Уолмарт". Баснословно богатото семейство на основателя на империята Сам Уолтън днес рядко влиза в обектива. Там обаче неизменно присъства дългогодишният изпълнителен директор (сега съветник на борда на директорите) на компанията Лий Скот. Въпреки че самият той е критикуван за много от споменатите проблеми, мнозина виждат в Скот нов тип световен лидер, който успя да насочи американската икономика по пътя на устойчивото развитие, като превърна най-голямата компания в света в инкубатор за зелени идеи и технологии.
Харълд Лий Скот-младши пристига в "Уолмарт" през 1979 г. не като месия на екологичния бизнес, а като помощник-мениджър в отдел по логистика. Преди това той е следвал бизнес администрация в държавен университет в Канзас, където е израснал. Скот се издига бързо в йерархията на компанията, като заема длъжностите вицепрезидент по логистика през 1992 г. и президент на американското подразделение на "Уолмарт" през 1998 г. Пътят оттук до поста на изпълнителен директор на компанията, който Скот заема през януари 2000 г., е кратък. През първите години на своето управление Лий Скот се фокусира върху глобалния растеж на бизнеса, като разширява броя на пазарите и магазините и бетонира водещото място на "Уолмарт" в корпоративната ранглиста (списание "Форчън" номинира компанията на първо място в класацията си четири пъти през този период).
Шокиращият обрат в зелена посока настъпва през октомври 2005 г. Тогава Лий Скот и "Уолмарт" изненадващо се присъединяват към декларация на водещи американски компании, призоваващи за доброволно намаление на въглеродните емисии от бизнеса. До този момент наблюдателите и критиците на компанията определят нейните практики като изключително вредни за климата. Стоките, продавани в "големите кутии", обикновено са пропътували повече от 10 хиляди мили, включително стотици мили посредством автотранспорт. Магазините генерират умопомрачаващи количества отпадъци от опаковки. В този контекст новината, че "Уолмарт" иска доброволно да намали емисиите си с 20%, макар и до 2012 г., изглежда нереална или най-малкото непоследователна.
Непоследователен обаче не е определение, което може да се използва за Лий Скот. В рамките на 6 месеца след първоначалното изявление той разгръща цялостна стратегия за дългосрочна промяна в начина на правене на бизнес на "Уолмарт", която поставя неочаквано амбициозни цели. Освен намалението в емисиите в нея залягат и пълно преминаване към възобновяеми енергийни източници за всички сгради на компанията, удвояване на горивните икономии за камионите и намаляване на генерираните отпадъци с 25%. Първоначалният срок за постигането на повечето от тези цели е 7 години. Гигантът поема и ангажимента да инвестира 500 милиона долара годишно в развитието на зелени технологии, които ще му позволят да направи това.
За Лий Скот постигането на устойчивост не противоречи на фундаменталната цел на "Уолмарт" да предлага стоки на най-ниски цени на сегмента от населението с най-ниски доходи в развитите страни. При наличието на добри предпоставки компанията може да осигури достатъчно възможности за намаляване на себестойността и да сведе допълнителните разходи от екологосъобразните практики до минимум. Скот дори вижда потенциал тези икономии от мащаба да доведат приходи за компанията. Вече предприетите от "Уолмарт" мерки за повишаване на енергийната ефективност на магазините, снижаване на разхода за гориво и намаляване на използваните опаковки водят до нетни спестявания от порядъка на 300 милиона долара годишно. Част от тези спестявания се прехвърлят към потребителите като по-ниски цени за по-устойчиви продукти.
Как се измерва успехът на Лий Скот в начинанието му да превърне "Уолмарт" в една голяма зелена кутия? През февруари 2008 г. в Канзас бе отворен първият хипермаркет от ново поколение, който е 30% по-енергийноефективен от обикновен магазин. Според доклада по устойчивост на компанията за 2009 г. 57% от отпадъците, генерирани от "Уолмарт", се рециклират, а веригата инвестира във въвеждането на енергоспестяващи технологии в повече от 200 фабрики в Китай. До 2011 г. се очаква магазините на "Уолмарт" да продават прах за пране със 70% по-малко фосфати, което ще спомогне за намаляването на замърсяването на реките и питейната вода.
Новото лице на "Уолмарт" има и своите нови критици. Много от тях виждат в нашествието на гиганта в пазара на биологичните храни заплаха за семейните ферми и биомагазините, които традиционно продават този тип стоки. При всички положения Лий Скот, който зададе курса на промяната, ще трябва да разчита за неговото продължение на своя наследник на поста изпълнителен директор Майк Дюк. Засега по всичко личи, че "Уолмарт" ще продължи да отстоява устойчивостта на своите големи зелени кутии на непобедимо ниска цена.
Читателите на "Зелен Дневник" могат да прочетат серия от статии за известни бизнес лидери, които са преминали към "зелено" производство и по този начин са увеличили печалбата и личните си успехи. Поредицата е подготвена от авторите на gorichka.bg, а целта й е да даде реални примери от развитието на каузата за опазването на света, в който живеем. |