"Магна" най-накрая взе "Опел"

"Магна" най-накрая взе "Опел"

Потвърдено е, "Магна" е, заяви в четвъртък следобед икономическият министър на германската провинция Райнланд-Фалц Хендрик Херинг. Само час по-късно и федералният канцлер на Германия Ангела Меркел потвърди информацията, слагайки точка на сагата около бъдещето на "Опел" (Opel), производствата на "Дженерал мотърс" (General Motors) в Европа и бъдещето на 50 хил., заети в дъщерните дружества на Стария континент, съобщи "Блумбърг".
Краят на спекулациите по темата обаче едва ли ще дойде в скоро време. Напрежението около сделката по продажбата на "Опел" на консорциума около канадско-австрийския производител на авточасти "Магна" (Magna), производствения съдружник ГАЗ и стратегическия партньор Сбербанк идваше от прекалено много страни и включваше твърде много интереси, за да приключи толкова бързо. Най-ясен беше възгледът на заетите в GM Europe 50 хил. души, по-голямата част от които вече могат да са сигурни за своите работни места. От сдружението обещават нищожни закривания на мощности само в спешен случай, но все пак ще се придържат към първоначалния си план за уволняване на 10 хил. работници. Берлин също, изглежда, е постигнал своето, осигурявайки си социална и обществена сигурност в Германия в навечерието на така важните избори за федерален парламент. Анализатори коментират, че сделката ще тушира огромна част от натиска около фигурата на канцлера и предвожданата от нея партия, но все пак развитието по темата едва ли е достатъчно да наклони напълно везните в полза на Меркел на 27 септември и да осигури мнозинство. Особено доволни от решението, дошло от Детройт, трябва да са и в "Магна". Консорциумът ще получи заем за 4.5 млрд. евро, гарантирани от Берлин, а инвестицията, с която са се ангажирали за придобиване на 55% от капитала на "Опел", е от едва 500 млн. евро. В дългосрочен план компаниите ще могат да развият огромния потенциал на GM Europe чрез изграждането на нови предприятия в Русия. Използването на съществуващи технологии, икономии от мащаба и евтината руска работна ръка дават възможност и за бъдещо разрастване на неразработения пазар в най-голямата държава в света.
Губещият от сделката, изглежда, е единствено "Дженерал мотърс", който ще трябва окончателно да забрави за своите европейски производства. Възможността да запазят "Опел" в своя портфейл е прекалено скъпа за банкрутиралата компания, която получи над 60 млрд. долара под формата на помощи от Вашингтон. По последни оценки отпадането на сделката щеше да струва на GM повече от 8 млрд. долара. Другият вариант пред компанията от Детройт беше да продаде мажоритарния дял на белгийския инвестиционен фонд RHJ. Едно от условията в офертата на предприемачите беше за обратно изкупуване от страна на "Дженерал мотърс" след три години.
Основните моменти по спасението на "Опел":

13 май - Берлин отписва национализацията на "Опел" като вариант за спасение на компанията

30 май - Германия, САЩ и "Магна" (в сътрудничество с ГАЗ и Сбербанк) се

договарят по параметрите на сделката

11 юли - Берлин заявява, че е отворен и към други предложения

23 юли - В борбата остават само "Магна" и RHJ, китайският BAIC отпада

22 август - "Дженерал мотърс" не успява да избере купувач

24 август - Според източници компанията от Детройт обмисля запазване на "Опел" в своя портфейл

9 септември - След двудневни разговори и месеци на напрежение и спекулации "Дженерал мотърс" изпраща представител в Берлин, който да обяви крайното решение