Торонто между Оскарите, Хю Хефнър и икономическата криза

Торонто между Оскарите, Хю Хефнър и икономическата криза

Торонто между Оскарите, Хю Хефнър и икономическата криза
Международният кинофестивал в Торонто винаги е бил повече от показване на новите филми. За продуцентите и звездите от Холивуд с откриването на събитието в четвъртък започва дългия изтощителен маратон за положителни критики, лобиране и медийно внимание, наречен спечелване на Оскар. За зрителите той е най-концентрирания върху тях и техните предпочитания, защото няма официално професионално жури, а те дават голямата награда. За независимите или малките продукции Торонто е начин да се срещнат с големите дистрибутори, които насърчени от реакцията на публиката, могат да сключат договори с тях. Политическите активисти с толкова много медии и звезди наоколо не пропускат да поставят шумно някой акцент.
34-то издание на фестивала тази година ще покаже общо 336 филма от 64 държави. Сред звездите, които пътуват за Торонто са Джордж Клуни с новия си филм Up in the Air ("Във въздуха"), Клив Оуен с The Boys Are Back ("Момчетата се завръщат"), Хю Хефнър с отбор от "Плейбой"-момичета, Дрю Баримор с режисьорския си дебют Whip It ("Разбий го"), комикът Крис Рок със сатира за междурасовите отношения Good Hair ("Добрата коса"), братята Коен с новата си комедия A Serious Man ("Сериозен човек"). Церемоните по откриването и закриването ще се прожектират на голям екран на площада и ще бъдат последвани от концерти на открито като реверанс към обикновената публика. Акредитираните журналисти пък вече получиха имейл-предупреждение да си приготвят костюмите и вечерните рокли, защото никой по къси панталони, джапанки или маратонки няма да бъде допускан на премиерите или около червения килим.  
Тази година Торонто има нужда от колкото се може повече блясък и реклама, защото световната икономическа криза силно е разклатила очакванията за приходи на киносалоните и туризма. Заради силния канадски долар и слабата американска икономика съседите от юг, най-голямата група чуждестранни посетители са значително намалели – засега са потвърдени само 2 млн. нощувки в хотели по време на фестивала при обичайни 2,5 млн. Надеждите остават в активизиране на местната публика и туристите, които само за ден посещават бляскавите събития в Торонто, защото американско-канадската граница е на около 150 км.
От друга страна Холивуд ще наблюдава особено внимателно реакциите на публиката в Торонто заради промяната в гласуването за Оскарите. Правилата на Американската филмова академия позволяват вече не пет, а за цели десет номинации за най-добра лента, за да се даде шанс на по-малки, но креативни продукции. Канадският фестивал пък има славата да ги открива, както стана с "Беднякът-милионер", *който спечели голямата награда на публиката минала година*.                   
Още преди да е показан и първия филм, Торонто произведе скандал. Актьорите Джейн Фонда, Дани Голвър, писателката Наоми Клайн и режисьорът Кен Лоуч се обявиха срещу представянето на Тел Авив в програмата "Град към град", която представя един град в десет филма. Според тях селекционният комитет е повлиян от държавната имиджова кампанията на Израел и не се споменават разрушените палестински села, върху които Тел Авив е построен. Програмата "Град към град" досега не бе сред най-популярните идеи на фестивалното ръководство, с медийното внимание залите обаче се очакват да са препълнени.    
Филмът, с който се открива събитието, също е политически зареден. Creation ("Сътворение") не е просто биографията на Чарлс Дарвин, той е екранен дебат между бащата на теорията за еволюцията (в ролята Пол Бетъни) и неговата религиозна съпруга (Дженифър Конъли). Посетителите от САЩ, където се води истинска идеологическа битка между креационизма (учението, че висш разум е в основата на живота) и естествения произход на видовете, едва ли ще останат неутрални зрители по време на прожекцията.   
С голям интерес се очаква и премиерата на документалния филм "Хю Хефнър: плейбой, активист и бунтар", за който режисьорката Бриджит Бергмън е получила безпрецедентен достъп до мислите, архива и дома на легендарния издател. Самия Хефнър пък готви едно от прословутите си "Плейбой"-партита след прожекцията.
С всяка изминала година и с всеки филм, чийто световен успех започва от него като "Хотел Руанда", "Рей" и "Беднякът-милионер", Торонто печели все повече престиж и творци, бързащи да се представят в неговите кинозали. Сред петте големи филмови фестивали Венеция, Кан, Берлин и Сънданс, канадският е този с най-амбициозното ръководство. Заради явната му географска близост до Холивуд той е вторият по важност за индустрията след Кан. Фестивалът във Венеция, въпреки че се титулува "най-стария в света", тази година открито заяви, че канадците са истинската му конкуренция и инвестира 100 млн. евро в ремонта на залите си. Организаторите в Торонто твърдят, че поне няколко заглавия имат потенциала да повторят световния успех на "Беднякът-милионер". Думата имат зрителите.