Opel е продаден, какво да очакваме?

Opel е продаден, какво да очакваме?

Opel е продаден, какво да очакваме?
Американският производител на автомобили General Motors предложи в четвъртък консорциумът около Magna да влезе в ролята на спасител на GM Europe и да придобие мажоритарен дял в германското предприятие. Решението на компанията от Детройт беше одобрено моментално от доверителния фонд управляващ активите на Opel, което на практика отвори вратите за финализиране на сделката по продажба на емблематичната търговска марка.
Кой, колко, кога и дали ще спечели от това знаково и дългоочаквано споразумение се питат анализатори и експерти. Отговорът едва ли може да е кратък и ясен след като в преговорите за постигането му се включиха държавници от най-влиятелните световни икономики, мениджъри от редица водещи компании и профсъюзни организации, а крайният резултат ще размести глобалните пазари.
Победителите
Анализатори се обединяват, че най-големите победители след края на преговорите ще бъдат в Германия. Профсъюзът на служителите успя да постигне своето, не и без активния натиск от представители на местното управление и държавния апарат в най-голямата европейска икономика. Германският канцлер Ангела Меркел и предвожданите от нея християн-демократи очакват финализирането на сделката да подпомогне кампанията на партията в насрочените за 27 септември избори за федерален парламент.
По последни данни в часовете след публикуването на официалното решение за Opel основните противници на Меркел от социал-демократическата партия запазват одобрението си сред германците от 23%, докато християн-демократите печелят един пункт, изкачвайки се до 36%. Все пак анализатори коментират, че едва ли крайният ефект от автомобилната сага ще повлияе значително на изборните резултати.
Печеливш от крайния изход на сделката ще бъде и консорциумът около Magna. Придобиването на масивната технологична и производствена база на GM Europe и обединяването и с финансовата, автомобилна и производствена мощ на отделните инвеститори определено ще размести глобалните пазари. Получените икономии от мащаба и възможности за бъдещ растеж на руския пазар също не са за подценяване. Търговската мрежа на европейския гигант също може само да помогне за възстановяването и бъдещите печалби на GM Europe.
Все пак инвеститорите ще трябва да се преборят със загуба за 2008 г. от 1.6 млрд. долара и очакван негативен резултат за настоящия период от 3 млрд. долара.
Ангажиментите на инвеститорите
Мажоритарният дял от 55% в GM Europe в крайна сметка ще отиде в обединението на канадско-австрийския производител на авточасти Magna, руската банка с държавно участие Сбербанк и автомобилостроителят ГАЗ. Подкрепяният от Берлин консорциум ще получи нови 4.5 млрд. евро под формата на кредити гарантирани от Германия, а самото сдружение ще трябва да инвестира 500 млн. евро в компанията. Полученият капитал ще бъде разпределен равномерно между Сбербанк и Magna, а ГАЗ ще играе ролята на индустриален партньор след приключване на сделката.
Условията по продажбата включват и съкращаване на около 10 хил. служители от работещите близо 55 хил. за европейското подразделение на General Motors. Обещанията са за поетапно и равномерно уволняване на служители, което да не води и до закриването на мощности. Заплашени към момента са производствата в Лутън и Антверпен. Според анализ на "Уолстрийт джърнъл", общият брой на заводите, които може да бъдат затворени е три.
Големият губещ
Мненията на специалисти са изключително ясни по темата кой губи от подписването на сделка за придобиване на мажоритарен дял в Opel. Това разбира се е американският гигант General Motors. Разтърсеният от финансови трудности автомобилостроител ще трябва да се примири със загубата на мощности изкарали близо 1.6 млн. автомобила през изминалата година, огромна търговска мрежа и присъствието на ключови пазари, както и загубата на технологии.
Именно техническия аспект на сделката би трябвало да притеснява най-много мениджърите в Детройт, смятат специалисти. Новият фокус на General Motors трябва да са именно по-малките, икономични и екологични автомобили, в производството на които се справят изключително добре в Opel. Загубата на технологии в посока Русия и потенциалния бъдещ небивал ръст на производството на компанията сериозно ще влоши глобалните позиции на GM.
Притеснения на Острова
Докато фокусът около сделката бе изместен към Германия, анализатори припомнят, че голяма част от GM Europe е концентрирана във Великобритания. Лондон също опита да окаже натиск върху сделката с оглед на притесненията, че заетите на Острова и претенциите на местната Vauxhall може да останат неуважени.
Част от сделката с Magna включват съкращаване на около 830 служители в производствата във Великобритания. Изненадата за Лондон обаче дойде часове след официалния избор на Magna за инвеститор в GM Europe. От канадско-австрийския консорциум заявиха пред "Таймс", че едва ли ще намерят "икономически рентабилни начини" за запазване на производствата в Лутън след 2013 г. Заплашените служители са 1.4 хил. от общо работещите в момента 5.5 хил. британци за европейското подразделение на General Motors.
На Острова продължават да зреят съмнения, че именно местния бранд ще понесе сериозна част от бъдещите съкращения. Заетите във Vauxhall нямата и профсъюзна организация от мащабите на тази обединяваща колегите им в Германия, което автоматично води до подценяване на техния глас.
Наложените ограничения
Все пак изборът на Magna, Сбербанк и ГАЗ за спасители на Opel няма да е сделка с предначертан характер. От Детройт предвиждат редица пречки пред безкомпромисния растеж на новият европейски гигант.
Основното затруднение за експанзия на Opel ще дойде от забраната за продажба на автомобили в САЩ, Китай и Южна Корея, за което са се договорили страните по сделката. Загубата на достъп до тези огромни пазари все пак трябва да подсигури позициите на превръщащия се в пряк конкурент GM, особено с оглед на очакваните растежи на сегмента на икономичните автомобили в тези държави.
Самият пазар също ограничава възможностите пред новия Opel. Анализ на "Блумбърг" показва, че за да може възроденият европейски автомобилостроител да участва активно на глобалния пазар и да се превърне в заплаха за своите конкуренти, GM Europe ще трябва да претърпи мащабен ръст в производствения си капацитет. Нужният обем от реализирани продажби за оказване на натиск върху автомобилния сектор в света се оценява на 4 млн. броя годишно.
От Opel все още са далече от тази цел, а и едва ли пазарите ще са благоприятни през следващата година. Очакванията за сривове в продажбите след изтичането на държавните помощи за стимулиране на индустрията са в основата на притесненията на анализатори.
Алтернативите - прекалено скъпи или вредни
В последните дни преди постигането на крайното решение от борда на директорите в Детройт, анализатори коментираха слуховете за задържане на Opel в редиците на GM. Някой специалисти заявиха със сигурност, че финансовото състояние на американската компания след излизането от контролирания процес по банкрут позволява подобен агресивен ход.
Важността на Opel като производствен, технологичен и пазарен капацитет наистина не е за изпускане. Ето защо решението дойде едва след месеци на преговори и анализи и двудневна среща на високо равнище сред мениджърите на General Motors. В крайна сметка оценката на консултантската компания KPMG и натискът от Берлин натежаха в посока на продажба на Opel и принудиха мениджър в американската компанията да заяви пред "Файненшъл таймс", че алтернативите са прекалено скъпи или вредни.
В началото на седмица Германия заяви, че при евентуален провал на сделката GM ще трябва да върне получените досега средства за закрепване на финансовото състояние на европейското си подразделение. Сумата достига 1.5 млрд. евро. Допълнителният анализ на KPMG показа, че цената на подобен ход ще набъбне с нови 6.1 млрд. долара.
Друг търсен от Детройт вариант беше продажбата в посока белгийския фонд RHJ. Подкрепяната от американската компания оферта включваше възможност за обратно изкупуване на продадения дял след три години. Берлин обаче отказа финансова помощ за подобно развитие на преговорите, което би направило този ход изключително нерентабилен.