Ледовете на Арктика пропускат все повече кораби

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Ледовете на Арктика пропускат все повече кораби

Ледовете на Арктика пропускат все повече кораби
От столетия насам търговските и транспортните компании мечтаят за пряк маршрут, който свързва пристанищата на Европа с тези на руския Далечен изток и Азия. Алтернатива на дългия маршрут през Суецкия канал вече има, той преминава през моретата на Северния ледовит океан и известен като Северен морски коридор. Очаква се два немски кораба да са пионерите, които ще изпробват новия път, информира в. "Ню Йорк Таймс". Според учените плаването по морския коридор ще стане възможно заради оттеглянето и топенето на арктическите ледове, което се дължи на глобалното затопляне.
Немските кораби пренасят компоненти за строеж на руска електроцентрала. Поради мерки за сигурност, двата немски кораба,  "Beluga Fraternity" и "Beluga Foresight" всеки от които тежи по 12 700 тона, бяха придружавани от руски ледоразбивачи. Въпреки това те не се натъкнаха на непреодолими ледени препятствия и до използване на ледоразбивачите не се е стигнало.
Русия се надява, че преминаването им през Северния ледовид океан ще увеличи доверието на търговските и траснпортните компании в руския маршрут. Властите се надяват, че комбинацията от разширяването на коридора заради топящите ледове и намаляването на транспортните разходи ще направят коридора конкурент на Суецкия канал през лятото.
Всъщност инициативата на немските кораби далеч не е прецедент. Руски кораби от години използват коридора за превоз на стоки по Арктическото крайбрежие. Два танкера, финландски и латвийски, също плават по т.нар. Северен морски път и доставят горива до руски пристанища.
Руският транспортен министър сподели в интервю, че маршрутът не е съвсем безопасен заради ледени блокове и глетчери, но те са значително по-малко през лятото и лесно могат да се избегнат.
"Въпреки стреса, напрежението, новият транспортен коридор ще донесе както икономически, така и екологични ползи", сподели капитанът на един от немските кораби, Валери Дуров.
Засега навигационният период през Северния морски път е само няколко седмици в годината, но спестява на търговските кораби от дни до седмици пътиване и много гориво. Според изчисления на Руското министерство на транспортапътят от Япония до Ротердам, Холандия през 'алтернативния" маршрут е с 4,450 мили по-къс от маршрута през Суецкия канал.