Златина Димова: Планираме да разширим серията "Евент"
Собствени марки на дружеството освен бебешките и хигиенните продукти и сапуни "Евент" са канцеларски стоки XL и JIP, чорапогащи "Сикрет" (Secret), както и марката "Казабланка" (Casablanca) - бои за обувки и аксесоари, която е собствено производство, локализирано в София.
"Аксон" има офиси в Сърбия, Македония, Румъния и Украйна. Освен тези представителства продуктите се изнасят в поне 10 държави като Гърция, Кипър, Хърватия, Албания, Босна.
Имаме собствени марки, сред които е "Евент", но дистрибутираме и много други марки, както новия козметичен бранд "Красная линия".
"Аксон България" има собствена дистрибуторска мрежа в цялата страна. Освен в София действат още седем регионални офиса.
Данните от информационната система "Апис" сочат, че през 2002 г. компанията е записала капитал в размер на 150 хил. лв. Акционери в дружеството са Георгиос Диамантис с дялово участие от 10%, Валя Диаманди с дял от 5% и мажоритарен собственик на "Аксон" е кипърската компания "Старуин холдингс" ООД с 85% дял в капитала. Управител е Георгиос Диамантис.
В: Разкажете какво представлява марката "Евент"?
- "Евент" е собствена марка на компанията "Аксон България". Тя е замислена и създадена в България, но продуктите под тази марка се произвеждат изцяло в чужбина (Гърция, Словения и др.). Марката "Евент" присъства на българския пазар от 7 години. От момента на учредяването си досега тя се развива като чадърна марка за няколко категории продукти, които се продават основно на пазарите в Централна и Източна Европа.
В: Какви продукти предлагате под тази марка?
- Първият продукт, лансиран под тази марка през 1998 г., е серията тоалетни сапуни „Евент". През пролетта на 2004 г. ние за пореден път обновихме и разширихме продуктовата си гама от сапуни и освен класическите тоалетни сапуни Event Soft добавихме глицеринови сапуни Event Pure. Всички продукти са с изцяло нови аромати и дизайн.
Освен серията тоалетни сапуни под марката "Евент" на пазара се предлага серия бебешки продукти Event Baby Care, както и серия продукти за дамска хигиена - дамски превръзки и тампони Event Feminine Care.
В: Кой е най-успешният ви продукт под марката "Евент"?
- Най-успешният продукт от серията "Евент" са дамските тампони. Те са последният продукт, лансиран на българския пазар под марката "Евент" през 2002 г. За тези две години от стартирането на продукта, той стана много популярен и се приема изключително добре от потребителките. Дамските тампони традиционно заемат твърде малък обем от пазара на хигиенни продукти в сравнение с пазара на дамски превръзки. Напоследък обаче се наблюдава значителен ръст в потреблението дори на консервативен пазар като българския. Най-активните потребителки са младите жени на възраст от 18-35 години, които водят активен социален живот и ценят удобството, което този продукт им предлага.
В: Каква е маркетинговата ви стратегия за тези продукти?
- "Аксон България" не разчита на агресивна маркетингова стратегия. За разлика от големите мултинационални компании, които отделят стотици хиляди левове за реклама, ние имаме сравнително скромен бюджет. "Аксон" разполага с една от най-добре изградените дистрибуторски мрежи в страната, като работим както с големи клиенти - хипермаркетите "Метро кеш енд кери", "Била", „Хит", и всички по-малки вериги супермаркети като "Фантастико", СВА и др., така и с аптеки, козметични магазини и по-малки търговски обекти в цялата страна. Ние залагаме предимно на търговски и потребителски промоции в обектите за продажба.
В: Какви са клиентите на "Евент"?
- Марката "Евент" е позиционирана в долната част на средния ценови сегмент между известните скъпи чужди марки и местните български марки в ниския ценови сегмент. Всички наши продукти са ориентирани към определени пазарни ниши в различните категории продукти - козметика, бебешки и хигиенни продукти. Балансът между качество и цена е изключително добре премерен и ние сме добра алтернатива на скъпите вносни марки. Стремим се да привлечем потребители с ниски доходи, но търсещи качество и сигурност в продуктите. Всички наши продукти като качество са напълно конкурентни на световните лидери като "Нивеа" и "Джонсън" при бебешките продукти, като "О.В." при дамските тампони, като "Палмолив", "Фа" и "Лукс" при тоалетните сапуни.
В: Какво предвиждат плановете за развитие на марката?
- Естествено планираме разширяване на серията, ще добавим и нови продукти, които да обогатят и допълнят портфолиото на марката. В момента ние предлагаме една универсална бебешка серия, съдържаща най-необходимите продукти за грижа за бебето - сапун, шампоан, пудра, олио, крем, клечки за уши с ограничител. В началото на 2005 г. планираме да пуснем нови продукти от бебешката серия, които да позволят на всяка майка да полага още по-пълноценни грижи за нейното бебе.
При дамските превръзки също предвиждаме разширение на асортимента. Тенденциите в този сегмент са предлагането на все по-голямо разнообразие от продукти. През последните години голям бум направиха дамските превръзки тип "танга", които се появиха като отговор на модните тенденции в дамското бельо, ароматизираните и цветните разновидности на превръзки. За съжаление българският пазар е залят от изключително евтини и нискокачествени превръзки, които се внасят на едро в чували от Италия и се пакетират тук. Смятам, че този пазар тепърва ще се развива по отношение на изискванията на потребителките и с времето българските жени сами ще се ориентират към по-качествените продукти и ще отхвърлят евтините ментета. Ние от "Аксон" също се подготвяме, за да отговорим на техните нужди и да предложим нови интересни и иновативни продукти дори за по-взискателните българки. Засега обаче не мога да разкрия конкретни подробности от плановете на компанията за следващата година.
В: Има ли планове за работа с български компании или за откриване на производствено предприятие в България?
- Засега имаме сключени договори с компаниите, които произвеждат за нас продуктите "Евент". По принцип няма пречки да работим и с български доставчици, стига да получим приемливи условия от тях. Всичко е въпрос на конкурентоспособност, а за съжаление на този етап голяма част от българските производители на козметика и санитарни материали не могат да се похвалят с това. Част от тях дори не произвеждат продукти, които да отговарят на международната система от стандарти ISO и добрите производствени практики. Това е задължително условие за нашите контрагенти в чужбина и ни позволява да предложим един по-качествен продукт на пазарите, на които изнасяме.
В: Какви ръстове на продажбите на "Евент" отчетохте за деветмесечието на годината?
- Ръстът на продажбите на дамски тампони за първите 9 месеца на годината е 40% в сравнение с този период на миналата година.
При някои от бебешките продукти имаме ръст от 18% за първите 9 месеца на годината, докато при други до 40-45%.
В: Каква част от продуктите продавате на българския пазар и каква част изнасяте?
- Около 60% от продажбите се осъществяват на българския пазар, а останалите 40% се изнасят на външни пазари.