ИКЕА упорито налага “демократичния дизайн”

ИКЕА упорито налага “демократичния дизайн”

Наскоро главният дизайнер на шведския мебелен гигант ИКЕА беше запитан в Китай, където компанията вече разполага с два представителни магазина, дали не се безпокои, че е наричан империалист на дизайна. Самообявилият се гуру на “демократичния дизайн” - стилна мебелировка на поносими цени, се изсмя на идеята, че налагат на някого възгледите си за това какво е добър вкус, посочва Ройтерс. “Не можем да накараме хората да влязат в ИКЕА, винаги сме имали много конкуренти”, казва Ларс Енгман, главният шеф на дизайна в компанията, базирана в малкия южен шведски град Алмулт.

С 202 магазина в 32 държави, посетени от 365 млн. души през последната година и каталог, издаван в 145 млн. копия на 25 езика, според ИКЕА, най-четената публикация в света след Библията, не е трудно да се предположи как се чувстват конкурентите на компанията. Обхватът й е феноменален. Миналата година тя откри магазини дори в Шанхай, Джеда и Казан сред многото други. Извън обсега й засега са Япония, Африка и Латинска Америка, въздишащи засега по евтините канапета на компанията, разгледани в уебсайта от 106 млн. души само през миналата година.

Как обаче основателят на компанията Ингвар Кампрад - милиардер, който пътува в икономична класа, брои парчетата сирене върху сандвичите и знае колко кюфтенца се предлагат във всяка порция в ресторантите в неговите магазини, се превърна с световен мебелен гуру? Не чрез дизайна. Той се възползва от програмата на социалдемократическото правителство от 50-те години, наречена “Милион домове”, за да се впусне в мебелния бизнес. Големият му удар е изобретяването на “пакетираните мебели”, което му спестява милиони от транспорт, складово място и място в магазина. Това става през 1956 г., когато негов служител сваля краката на маса, за да я качи в колата на клиента. Днес, вече 78-годишен, Кампрад е старши съветник в компанията, управлявана на ротационен принцип от тримата му синове. Той продължава да прекарва часове в магазините и паркингите около тях, за да "изучава клиентите”, казва Енгман.

ИКЕА вижда като своя цел в дизайна борбата с елитиза. Един от лозунгите й е “Не за ботатите, а за умните”. На 50-я си рожден ден през 1995 г. компанията издигна манифеста “Демократичен дизайн”, като обяви, че мантрата на Баухаус “формата следва функцията” пропуска третия елемент - цената. В манифеста пише, че “за ИКЕА формата, функционалността и поносимата цена са неделима троица като вяра, надежда и любов”. Така процесът на дизайна в компанията започва от цената.

“Преди няколко години решихме да изработим настолна маса за 2.50 евро. Започнахме именно от цената. Материалът като начало нямаше значение”, казва Енгман. Подобен подход доведе до ръст в продажбите на компанията от 1 млрд. шведски крони (150 млн. долара) преди 30 години до 117 млрд. през 2004 г. В бъдеще Енгман предвижда постепенна замяна на типичното за ИКЕА светло дърво и текстил с бунта н цветовете и различен за всяка държава външен вид. Докато компанията продължава да се разпространява из света - през 2006 г. на дневен ред е Япония, клиентите ще продължават да си връзват езика със сложните скандинавски имена на продуктите, но ще бъдат окуражавани да приемат шведския възглед да добрия вкус. Все пак ИКЕА прави отстъпки. “Понякога се налага да адаптираме диваните - казва Енгман. - Американците обичат да седят на много меко, германците предпочитат твърдия гръб, а ние сме някъде по средата. Но колкото и да се адаптираме, си оставаме скандинавци”.