Рубен Родригез Акоста: Контрабандата ще стане най-големият играч на пазара на цигари

Рубен Родригез Акоста: Контрабандата ще стане най-големият играч на пазара на цигари

Рубен Родригез Акоста: Контрабандата ще стане най-големият играч на пазара на цигари
През последните две седмици финансовият и икономическият министър се изправиха един срещу друг заради увеличението на акцизите върху цигарите от 1 януари 2010 г. Симеон Дянков настоява косвеният данък да поскъпне до 76 евро на 1000 къса, а не до договореното с ЕС ниво от 64 евро. В момента тежестта на акциза е 52.3 евро. Трайчо Трайков настоява да не се надскача договорената с Брюксел ставка, за да се защити "Булгартабак". По темата разговаряме с Рубен Родригез Акоста, генерален директор на "Бритиш американ табако България". Международният гигант предлага на българския пазар марки като "Вайсрой", "Кент" и "Пал Мал". Аржентинецът Акоста оглави българския клон на компанията в средата на юли и ще заема този пост още три години.
Г-н Родригес, защо "Бритиш американ табако" (БАТ) се обяви против решението на финансовия министър акцизът на цигарите да се увеличи до 76 евро на 1000 къса?
- Не се обявяваме против решението на министъра. Всяко правителство има право да създава такава данъчната политика, каквато намери за добре. По-скоро сме разочаровани от факта, че решение, което би имало толкова голям ефект върху бранша, не беше консултирано с нас и не бяхме приети за среща за това. Законните цигарени компании внасят около 5% от всички приходи в бюджета и считам, че е редно да се вземе мнението им при подобни значителни промени с незабавен ефект. Притеснени сме също така, че правителството е решило да повиши акциза повече от договореното с Европейския съюз (ЕС). Компанията ни, а предполагам и останалите участници на пазара, включително "Булгартабак", са си направили планове за следващата година на база 64 евро на 1000 къса. Сега изведнъж научаваме, че акцизът ще скочи до 76. Според мен това не би било най-удачният финансов ход, имайки предвид икономическата криза. Със сигурност ще се отрази на годишните ни планове. Разбирам, че правителството има нужда от допълнителни бюджетни приходи, но не мисля, че подобно увеличение ще допринесе за изпълнението на целите, поставени от финансовото министерство. Няма да доведе до събиране на планираните от правителството приходи в бюджета и няма да намали консумацията на цигари.
По какъв начин по-рязкото увеличение на акциза ще се отрази на пазара?
- През последните три години наблюдавахме увеличение на акциза от 31 евро на 1000 къса през 2006 г. до 52 евро сега. Исканото увеличение до 76 евро от януари ще добави още около 40%. В същото време общият цигарен пазар в България се свива средно с 1% годишно, а незаконната търговия расте - от 6 на сто през 2006 г. до 30% в момента. Очаквам, че с новото увеличение сивият сектор ще надмине 40%, или ще достигне 7.9 млрд. къса. Ще ви дам пример с цената на "Вайсрой", който в момента струва 3 лв. След повишаването той ще достигне до 4-4.30 лв. Същата марка на сръбския и украинския пазар струва съответно 1.60 лв. и 0.90 лв. При такава разлика е съвсем логично, че се създават предразполагащи към контрабанда условия. Считаме също така, че увеличението на акциза ще доведе до намаляване на средната цена на цигарите, защото контрабандните, които ще бъдат много голяма част от пазара, ще се продават на много по-ниска цена. Всъщност след това увеличение най-големият играч на пазара на цигари ще бъде контрабандата.
С колко ще падне печалбата на БАТ, ако се приеме ставка от 76 евро?
- Увеличението на акциза до 76 евро ще рефлектира върху цената на цигарите. От тази гледна точка няма да загубим, но определено продажбите ще намалеят и хората ще се ориентират по-скоро към по-евтините нелегални продукти. Индустрията ще губи приходи в абсолютни параметри, което може да доведе до преструктуриране на бизнеса.
Това означава ли, че ще се повтори ситуацията от началото на тази година и ще наблюдаваме ценови войни между играчите на легалния пазар?
- Не бих могъл да говоря за конкурентите ни. Ценовата война по принцип означава някой от играчите на пазара да абсорбира част от акциза и да не го прехвърли към крайната продажна цена. Не мисля, че компаниите в момента могат да си позволят подобно нещо. Като цяло българският пазар не носи големи печалби.
Как оценявате предложението на министър Дянков за разпределение на адвалорната и специфичната част на акциза в съотношение 50/50 и това на икономическия министър Трайков акцизът да е 46% плюс 44 лв. на 1000 къса?
- Не бих могъл да кажа кое от двете предложения е правилно, но смятам, че запазването на адвалорния елемент на акциза без промяна и малко увеличение на специфичния би довело до едно балансирано поскъпване. Чисто математически при предложението на финансовия министър се намалява адвалорната ставка. Постигането на 76 евро на 1000 къса не предполага задължително намаляване на адвалорния компонент. Не трябва да се забравя обаче и изискването на ЕС специфичният компонент да се движи между 5 и 55% от общия данък. Факт е, че увеличението на специфичния води до по-голямо поскъпване на по-евтините цигари, отколкото на по-скъпите. Предложенията на двамата министри изразяват различни гледни точки. Икономическият министър г-н Трайков заема по-социална и потребителска позиция, докато финансовият министър се стреми към постигането на финансови цели. Колкото по-висока е адвалорната част на акциза, толкова по-добре е за потребителите, защото плащат съответно на цената на цигарите, които купуват - в този случай те плащат процент от цената на цигарите. Високият специфичен компонент се плаща на кутия и цената няма значение. Разпределението 50 на 50 гарантира по-големи бюджетни приходи, но не се взимат предвид възможностите на потребителите. В момента съотношението между разполагаемия доход на глава от населението в България и цените на цигарите е едно от най-високите в Европа след Финландия и Полша. Министерството на финансите взема под внимание само компонента, който е абсолютното ниво на данъка на хиляда къса, но трябва също така да се вземе предвид и доходът на потребителите в България в сравнение с дохода в другите страни от ЕС.
Какво бъдеще имат евтините цигари, при положение че с всяка изминала година цената им се доближава до тази на скъпите?
- Нискоценовите цигари са под натиск отдолу и отгоре. Отгоре – от страна на високоценовите цигари, поради намаляване на ценовата разлика. И отдолу - от евтините незаконни цигари. Така че бъдещето на този ценови клас не е много светло за техните потребители.
Това означава ли, че бихме променили политиката си в България и сменили водещия си бранд "Вайсрой"?
- Гледаме на пазара като цяло, не искаме да обхванем само един сегмент. Наистина "Вайсрой" е най-продаваната ни марка. В средния ценови сегмент предлагаме "Пал Мал". В премиум сегмента предлагаме "Кент" и отскоро имаме предложения в суперпремиум сегмента – марката "Дънхил". Стараем се да предложим продукти за всички потребители. В България евтините цигари се продават най-много и в близко бъдеще "Вайсрой" ще остане най-продаваната ни марка.
Каква е причината да намалява пазарният ви дял, както показват последните социологически изследвания?
- Наистина продажбите ни падат, но понижението е много малко. За последните 12 месеца е едва 0.8%. Разбира се, това не ни харесва, но не е катастрофа. Понижението се дължи основно на "Вайсрой" и причината е промяната на пазара пред последната година. Не трябва да се подценяват новите играчи, които предлагат цигари в най-ниския ценови сегмент. Разликата с "Вайсрой" е около 0.20 лв., но за потребителите и тя е важна. Брандът ни е най-скъпото ценово предложение в сегмента на евтините цигари. Смятам, че потребителите правят разлика между брандовете и рано или късно ще се върнат към "Вайсрой". Цената на "Вайсрой" е по-висока, защото това е международна марка, която има система на двойна филтрация. Икономическата криза рано или късно ще свърши, източноевропейските страни влязоха последни в кризата и предполагам, че ще излязат последни. Когато това се случи, потребителите ще бъдат готови да платят малко по-висока цена за международно доказани марки. Трябва да сме тук, за да отговорим на техните потребности.
През тази година срокът за използване на старите бандероли беше намален с три месеца. Как се отрази това на компанията, срещнахте ли трудности при унищожаването на цигарите и получихте ли обратно акциза си?
- Промяната на периода, през който можехме да продаваме стоки със стари бандероли, наистина стана в последната минута. Това страшно много засегна дългосрочните ни планове и голямо количество цигари трябваше да бъдат унищожени. Загубата ни е 4 млн. евро, като преминахме през цялата процедура на унищожаване и подаване на документи. Реално обаче акцизът не ни е върнат все още. Ние трябва да получим обратно 22 млн. евро от акцизи. Това ни коства и 1 млн. лири под формата на лихви. Представихме в писмен вид проблема пред митниците и пред Министерството на финансите. Помолихме за среща, но за съжаление тя не беше осъществена до този момент. Искаме да разберем кога може да очакваме да ни бъде върнат акцизът. За съжаление информацията, с която разполагам, е, че до момента акцизът е възстановен само на българските компании, което не е добър сигнал към нас. Ако проблемът не бъде разрешен, може да сме принудени да се обърнем към европейските институции.
"Булгартабак" отново е в процедура на бъдеща продажба, проявявате ли интерес към него?
- В миналото проявявахме интерес към "Булгартабак". Когато се взима подобно решение, преди всичко са важни стратегическият и финансовият интерес. Подобни решения се взимат на много по-високо ниво от моето, но най-общо бих могъл да кажа, че когато човек иска да продаде нещо, дори елементарно като колата си, той я стяга, поизмива и я прави по-привлекателна за бъдещите купувачи. Тук това не се случва. Може би международните компании ще имат интерес към "Булгартабак", но преди това трябва да се обяви реалната стойност на компанията. В контекста на всичко, ако правителството реши да увеличава акциза всеки път, когато има нужда от пари за бюджета, конюнктурата на пазара ще стане несигурна. Какъв би бил тогава рискът едно дружество да купи цигарена компания като "Булгартабак" и да я управлява при това състояние на пазара?
Все пак не трябва да се забравя, че сме легален бизнес и по нищо не отстъпваме на останалата част от икономиката. България е един от най-големите производители в региона на тютюн, има традиции в тази сфера и за нас е важно да сме тук.