Бомбата на правителствените дългове

Сега, когато икономиките по света постепенно се връщат към растежа след най-дълбоката рецесия за едно поколение, вниманието отново се насочва към огромните фискални дефицити и значително увеличените правителствени дългове. В САЩ планираният дефицит за тази година (като дял от БВП) се очаква да достигне забележителните 13.5% - два пъти повече от предишния рекорд в разгара на рецесията в началото на 80-те години. Сред другите развити икономики прогнозите са съответно за 14.4% във Великобритания, 8.2% във Франция, 8.0% в Индия, 7.4% в Япония, 5.4% в Италия, 4.7% в Германия, 4.2% в Китай и 2.4% в Канада.
В допълнение към автоматичния спад на бюджетните приходи и покачването на социалните разходи по време на рецесия много държави в опит да стимулират икономиките си добавят и раздути държавни разходи и/или сваляне на данъците. Нарастването на дефицита е сбор от тези "автоматични стабилизатори" и дискреционни (по усмотрение на властите, несъобразяващи се с цикличността) програми. Дискреционните мерки придобиха най-голям мащаб в САЩ и Китай, съставлявайки съответно 4.8% и 4.4% от БВП за периода 2008-2010 г. В умерен вариант се прилагат в Германия и Канада и по-малко във Великобритания, Франция и Индия.
Автоматичното увеличение на дефицита също беше най-внушително в САЩ, по-умерено във Великобритания и Германия и по-малко в Япония, Индия, Канада, Китай, Франция и Италия. С възстановяването на икономическата активност трябва да се сложи край и на тези автоматични ефекти, но все още сме свидетели на оживени дискусии, включително и на срещите на Г-8 и Г-20, по въпроса дали правителствените стимули трябва да бъдат продължени или спрени, повторени или отменени.
Тъй като всеки долар, евро, йена, рупия или юан, взети на кредит днес, предполагат бъдещи лихви в същата стойност (и следователно данъци), налице са важни дългосрочни разходи, за да балансират тези ползи, възникващи от дефицитите днес. С други думи -
безплатен бюджетен обяд няма
Някои политици, като американския президент Барак Обама например, представят своите програми за фискални стимули като ефективна реакция на икономическата криза. Те поемат отговорността за дългосрочната фискална политика с големи бюджетни дефицити и силен ръст на държавния дълг за години напред.
Политици от опозиционни партии от своя страна критикуват този подход като ужасно наследство за нашите деца и непреодолимо бреме за икономиката. През 80-те години в САЩ демократите безпощадно атакуваха президента Роналд Рейгън заради дефицита. Днес републиканците остро нападат президента демократ Обама за неговите още по-големи дефицит и дълг. Дефицитът е удобен за политиците, защото с него се прикрива истинската данъчна стойност на сегашните разходи. Кога обаче дефицитът е желан, а кога - вреден?
Въздействието на икономиката върху бюджетния баланс е по-бързо, по-уверено и по-силно, отколкото на бюджетния баланс върху икономиката. Всички икономисти са съгласни, че трябва да позволим на автоматичните стабилизатори да работят. Дискреционната бюджетна политика често е тромава, когато трябва да се реагира на рецесията, към което се прибавят и обичайните спънки при законодателното и административното й осъществяване, а също и държавните
привилегии и особени интереси при решенията за разходите и данъците
Сегашните стимулиращи мерки в САЩ се оказаха с много по-бавно въздействие върху икономиката, отколкото бе обещавано. Повечето от парите за тях всъщност ще бъдат изразходвани едва след като кризата "изглежда, е приключила", а досега от тях има много малък ефект.
Уместно е да се финансират чрез държавни кредити (някои) дългосрочни инвестиции на публичен капитал, защото ползата ще се разпростре години наред, а бъдещите данъкоплатци съразмерно ще поемат част от товара. Това е стандартна практика за федералните и местните власти в САЩ. Тя е още по-ефективна за дългосрочно стабилизиране на данъчните ставки, а по този начин и за финансиране чрез кредити на временни нужди, например увеличаване на армията по време на война, както и за съответното изплащане на кредитите впоследствие.
Дългът на федералното правителство на САЩ надвишава приходите от данъците с всяка следваща година от края на Втората световна война насам. Подобно дългово финансиране е както справедливо, така и ефективно. Но много малко от сегашните стимулиращи програми могат да бъдат оправдани с посочените мотиви.
Нивото, структурата и ръстът на разходите и данъците са фундаментални бюджетни индикатори. Дори и при балансиран бюджет все още виси въпросът за ефективността и производителността на разходите, понеже всеки долар от правителствените приходи струва на икономиката 1.30 долара заради данъчната система.
Големите дефицити
прехвърлят сметката за днешното потребление към следващите поколения
и могат да стеснят частните инвестиции, а по този начин да забавят и вдигането на жизнения стандарт. Дефицитът е още по-рискован, ако нивото на националния дълг, сума от всички предишни дефицити, е високо или нараства бързо спрямо БВП.
Делът на държавния дълг в БВП е различен за всяка страна. Той ще се удвои в САЩ, ако президентът Обама не промени курса, както стори президентът Бил Клинтън, когато заедно с доминирания от републиканците Конгрес балансираха бюджета.
Дефицитът е проблематичен, ако финансира потреблението, а не е резултат от ефективни публични инвестиции в инфраструктурата. Кризисното финансиране на малки, забавени и отложени инфраструктурни компоненти от повечето стимулиращи програми навежда на мисълта, че по-голямата част от тях не биха издържали строгия анализ за рентабилност. Някои федерални агенции в САЩ се опитват да изразходват десетократно повече от предишния си бюджет - но това не е рецепта за ефективност, нито за бързина. А дефицитът може да доведе до инфлация, ако централните банки монетизират правителствения дълг, което поражда сериозни опасения на финансовите пазари, както Китай вече предупреди Америка.
Тези опасения изискват скорошно планиране, обявяване и прилагане на стратегии за фискален изход, преди стимулиращите програми да се укрепят трайно, развивайки силно зависими структури и увеличавайки риска от вдигане на основните лихвени проценти, инфлацията и данъчните ставки. Така че гражданите по цял свят, от Бостън до Берлин и от Мумбай до Москва, имат пълното право да се ужасяват от експлозия на правителствените дългове.
* Майкъл Дж. Боскин е професор по икономика в Станфордския универстет, САЩ, и председател на Комитета на икономическите съветници при президента Джордж Буш-старши. Статията е предоставена от Project Syndicate.