Възраждането на таблет компютрите

Възраждането на таблет компютрите

Възраждането на таблет компютрите
Всички опити на високотехнологичната индустрия за комерсиално налагане на таблет компютрите през последните две десетилетия завършват с шумен неуспех. Таблетите в класическия им вид не притежават физическа клавиатура, а екран, чувствителен на допир, и се използват там, където стандартните персонални и преносими машини не се справят добре - медицина, търговски вериги, промишленост, образование и т.н. Съвременното виждане ги определя като ултрамобилни, въоръжени с тъчскрийн дисплеи и богати интернет възможности. Технологичните анализатори виждат хардуерните ограничения, които доскоро правеха таблетите прекалено скъпи и недостатъчно функционални, и високите им цени като съществени проблеми за тяхното популяризиране. С развитието и смаляването на хардуера, подобряването на тъчскрийн технологиите и разпространението на мобилни устройства обаче може би се положиха солидни основи за възраждането на таблет компютрите.
Според вестник "Ню Йорк таймс" няколко големи компании подготвят дебюта на такива устройства в близките месеци. Изданието подчертава, че отдавна се очаква появата на таблет с марката Apple, който вероятно ще е по магазините в началото на 2010 г. Брад Стоун и Ашли Ванс от "Ню Йорк таймс" се позовават на блогъри и хора от бранша, които смятат, че таблетите може да спасят вестникарската и индустрията на книгоиздателите, предлагайки различен начин за гледане на телевизия и филми, игри и визуално богат подход за сърфиране в мрежата. "Персонални компютри, лаптопи - всичко това е познато", казва Браян Лам, редакционен директор на популярния технологичен сайт Gizmodo. "Таблетите - добавя той пред "Ню Йорк таймс" - са една от последните останали мистерии." Надеждите са в това, че новите устройства ще се превърнат в предпочитана платформа за четене на дигитални издания и ще предложи гъвкави методи за купуване на разнообразно дигитално съдържание.
По стъпките на iPhone
От месеци насам в интернет се "чува", че Apple скоро ще представи свой таблет. Първоначално "Файненшъл таймс" заложи на месец септември, базирайки се на "добре запознати източници". Е, явно авторитетната британска медия не успя да познае. Далеч по-близко до истината като че ли е сайтът AppleInsider, който предположи, че вероятно дългоочакваният епълски таблет ще се появи в началото на 2010 г.
Към момента за мобилното устройство не се знаят много подробности. Той ще има диагонал на чувствителния на допир дисплей от 10 инча и богати мултимедийни възможности. Напоследък все по-силно се налага и очакването, че чрез новото устройство от компанията на Стив Джобс ще се опитат да раздвижат както музикалната, така и книгоиздателската индустрия. Идеята е, че таблетът ще предостави лесен достъп и гъвкави възможности за купуване и "консумиране" на аудио-, видео- и текстово съдържание. Устройството, разбира се, ще може да се свързва с интернет чрез Wi-Fi, а легендите разказват, че на външен вид ще прилича на уголемен iPod Touch. Очаква се да се продава за около $700, което отново ни връща на една от двете причини таблетите да не са се наложили все още като масови устройства - високата цена.
Изпреварващ ход
По всичко личи, че от HP са решили да не чакат Apple или някой друг да пусне на пазара свой таблет, а да изпреварят събитията, обявявайки своята визия за такъв тип устройство. То се казва Dream Screen. Има екран, чувствителен на докосване, и достъп до интернет през Wi-Fi. Дисплеят е с 10.2 инча диагонал. Dream Screen ще се продава от октомври в две версии - за 249 и 299 долара. Като цяло функционалностите, които има, се доближават съмнително до тези, които се приписват на митичния "епълски таблет" - връзка с интернет, браузър, възможност за гледане на видео, слушане на музика и четене на текст... Ако наистина аналогът на "ябълковата компания" обаче е повече от два пъти по-евтин, то изходът от високотехнологичната борба изглежда като с предрешен край...
Все по-интересно
Друг сериозен кандидат за част от пазара на комерсиални таблет компютри е създателят на технологичния блог TechCrunch Майкъл Арингтън, който е в основата на разработката на уебцентричен таблет, наречен CrunchPad. Арингтън основа компания на име CrunchPad Inc преди няколко месеца. Тя е локализирана в Сингапур, а нейната поява се възприе като последен етап от подготовката на амбициозното устройство за пускането му на пазара. CrunchPad представлява особен вид таблет компютър, чиято основна цел ще бъде лесното и удобно сърфиране в интернет, гледане на видео, слушане на музика и извършване на базови компютърни дейности. Дванадесетинчовото устройство е с дебелина едва 1.8 см, притежава екран, чувствителен на допир, позволяващ навигация, близка до тази на iPhone; процесор Intel Atom, 1 гигабайт RAM памет, камера, WiFi модул, поне един USB вход, вградени колони. Операционната система ще бъде "Линукс" базирана и максимално опростена, като единствената й функция ще е да "носи" специално създадения браузър, базиран на WebKit енджин. Корпусът на устройството ще бъде алуминиев - това леко вдига цената, но за сметка на това позволява максимална тънкост, коментира Майкъл Арингтън. По информация на Арингтън устройството няма да надвишава $300. Най-вероятно то ще се появи на пазара в началото на следващата година.
Закъде без Microsoft
Компанията, основана от Бил Гейтс, не е спирала да работи върху свои таблет устройства и най-вече софтуер за тях. Резултатите обаче досега се измерват в продажба на няколко хиляди бройки годишно предимно за здравни заведения и други строго специализирани области. Преди броени дни на страниците на технологичния портал Gizmodo се появи информация за майкрософтския Courier, който прилича повече на книга, отколкото на таблет. Той се управлява не само с докосване, но и с писец. В самия край на септември списание Computerworld поднесе информация, според която устройството ще разполага и с Wi-Fi модул, както и камера. Разбира се, няма да има физическа клавиатура. Изданието разкрива още, че едно от ключовите приложения на таблета ще се казва Infinite Journal. То ще прилича много на Microsoft OneNote и ще позволява да запазвате уебстраници, бележки, снимки и други късчета с информация. Infinite Journal също така ще позволява да публикувате вашата информация онлайн, където други хора могат да я виждат и редактират. Трябва да се има предвид обаче, че към момента се знае, че Courier ще се появи най-рано в средата на 2010, което на практика означава, че това, което реално съществува към момента, най-вероятно е съвсем начална версия, която може да понесе значителни промени.
При всички положения самото наличие на подобна концепция ще нажежи допълнително и без това прегряващата атмосфера в технологичния бранш, където с най-голямо любопитство се очакват споменатите по-горе продукти и неизбежният сблъсък между тях.
Стрелба напосоки
В средата на август медийните води се размътиха, когато изтече информация за подготвяния от Apple проект, наречен "Коктейл". Накратко, чрез него трябва да се влее капка свежа кръв в агонизиращата музикална индустрия. Интервенцията включва нови, гъвкави модели за разпространение на дигитално съдържание и предлагане на богат мултимедиен набор от забавления. Като част от "Коктейла" се спряга и очакваният таблет на компанията, който трябва да се превърне във физическото устройство, което да предложи всички изброени новости на крайния потребител.
Слуховете сочат, че дебютът на "ябълковия таблет" наближава, а заедно с това наблюдателите започнаха да стрелят и в друга посока. Според публикации в медиите, включително и в "Ню Йорк таймс", новото устройство на Apple, а и всички таблети, които ще се появят в началото на 2010 г., могат да вдигнат на крака вестникарската индустрия и книгоиздаването. Засега подобни твърдения се дължат основно на изказвания от типа, че "новият таблет на Apple ще промени завинаги начина, по който възприемаме книгите". Как обаче точно ще стане това и с какво са по-добри таблетите от електронните четци като Kindle например не става ясно.
Факт е, че новите устройства изглеждат полезни. Леки, преносими, по-удобни за четене на дигитално съдържание и гледане на кратки видеоклипове, но не и на цели филми. Друг е въпросът колко от потенциалните потребители ще предпочетат да захвърлят своите преносими компютри или смартфони, които на практика могат да правят всичко, на което ще са способни новите устройства. При всички положения дублирането на функциите ще изкара на преден план цената като важен критерий при налагането на таблетите като масови устройства.