Лекторите на Webit: Рекламните бюджети ще прелеят трайно към интернет

Лекторите на Webit: Рекламните бюджети ще прелеят трайно към интернет

Все по-голяма част от маркетинговите бюджети на рекламодателите ще се отделят за онлайн реклама. Това беше една от категоричните прогнози на диксусионния панел за бъдещето на дигиталната реклама, който се проведе в рамките на двудневния форум за интернет бизнес и маркетинг Webit, организиран от e-Academy. В разговора за възможностите и предизвикателствата пред дигиталния маркетинг се включиха ръководителят на секторите Travel & Retail за развиващи се пазари в Google Андрю Позниак, мениджърът "Интерактивен маркетинг" на Coca-Cola за Европа Принц Пинакът, председателят на европейската структура на световната браншова организация на интернет бизнеса IAB (Interactive Advertising Bureau) Ален Йоро, директорът "Стратегии и проучване за Европейския съюз" в  AOL Advertising Андрю Брадфорд и основателят на design.bg Пламен Русев.
"Когато рецесията свърши, няма да има обратен завой към рекламата в телевизия, защото тенденцията на преминаване към дигитален маркетинг е трайна", заяви убедено Андрю Позниак от Google, но добави, че проблемът с измеримостта на ефекта от интернет рекламата е един от най-важните за сектора. Той беше подкрепен в това твърдение от Принц Пинакът, който обяви, че във всички паневропейски кампании, които компанията подготвя в момента, дигиталното ще бъде сърцевината на маркетинговите активности, а останалите традиционни канали за реклама ще бъдат по-скоро подкрепящи медии.
На въпроса дали Coca-Cola ще инвестира в дигитална реклама в България и региона Пинакът отговори, че това зависи както от инфраструктурата на пазара, така и от преценката на местните мениджъри. "Не е важно само да има висока пенетрация на интернет, а и как се използва той. Доколкото знам в топ 10 на най-посещаваните сайтове в България е и You Tube, така че трябва да променим начина, по който възприемаме потребителите и техните навици на медийно потребление", каза още той.
Президентът на IAB Europe Ален Йоро посъветва компаниите в Югоизточна Европа да работят заедно за развитието на интернет бизнеса в региона, да създават общи проекти и да мислят повече за нуждите на партньорите, с които работят. "Не забравяйте, че рекламните агенции имат нужда от метрики, от инструменти, за да бъдат ефективни. Дайте им ги", призова Йоро. А Андрю Брадфорд от AOL Advertising обърна внимание, че ключът към ефективната дигитална реклама е предлагането на атрактивно съдържание на потребителите.
В друга дискусия за развитието на интернет стратегиите на медиите в региона се включиха директорът "Интернет бизнес" на "Икономедиа" (издателят на "Дневник" и "Капитал") Владимир Петков, изпълнителният директор на румънската компания за онлайн подбор на персонал и социални мрежи Neogen SA Калин Фусу, маркетинг мениджърът на турската медийна група Hurriyet Internet Group Елиф Бакилер, управляващият директор на румънската медийна група F5 Драгош Станка и прокуристът на "Инвестор.БГ" Ивайло Лаков. 
 
"Годината е тежка, онлайн приходите не паднах много в България, но и не достигнаха голям ръст – около 5%", коментира моментната картина на пазара Владимир Петков от "Икономедиа", но допълни, че очаква 2010 г. да бъде по-добра за интернет бизнеса. Сривът в тиражите и приходите на печатните издания в Румъния се оказват двигател за ръста на онлайн бизнеса в общия медиен микс по думите на управляващият директор на една от най-влиятелните медийни групи в страната F5 Драгош Станка.
Оптимизъм за развитието на онлайн маркетинга изрази и Елиф Бакилер от Hurriyet Internet Group. "Вече разполагаме с метрики в Турция, които са важни за рекламодателите", коментира тя.