Мебелната индустрия очаква 40% спад в продажбите

Мебелната индустрия очаква 40% спад в продажбите

До края на годината спадът в продажбите на мебелните предприятия вероятно ще достигне 40% поради рязко намалялото търсене на вътрешния пазар. Това съобщи председателят на браншовата камара на дървопреработващата и мебелна промишленост Калин Симеонов по време на мебелното изложение, което се провежда в софийския "Интер експо център".
По данни на търговските вериги търсенето на мебели е намаляло с 50% от края на миналата година, когато пазарът беше все още жив, обясни шефът на камарата. Той допълни, че за разлика от дървопреработването, което беше засегнато от кризата още в средата на 2008 г. мебелните производители приключиха годината с 5% ръст. Затова и прогнозите за развитието на бранша през тази година са били доста оптимистични.
Според изследване на агенция "Барометър" браншът е можел да отбележи 15% увеличение в производството на мебели през 2009 г., ако не беше кризата. Пикът в строителството и увеличените продажби на жилища с ипотеки преди 2008 г. се отрази на вътрешното търсене на мебели, припомниха от бранша.
Затова и в края на миналата година около 70 на сто от мениджърите са планирали инвестиции в разширение на производството, съобщи още Симеонов. Заради кризата голяма част от компаниите обаче са замразили проектите си.
Дори големите производители, които са имали постоянни поръчки, през тази година са свили производството си. Пример в това отношение е русенското предприятие "Голд Аполо", което за деветмесечието отчита 25% намаление на производството. До края на годината този спад може да достигне 30%, обясни още шефът на браншовата камара.
За разлика от производителите на мебели, които не виждат скорошно оттласкване от дъното, дървопреработвателите отбелязват леко раздвижване на пазара. При тях кризата започна още в средата на миналата година, когато пазарът буквално блокира, но от няколко месеца се отбелязва леко оживление, обясни още Симеонов. По информация на компании в Родопите външните пазари постепенно се раздвижват и вече има търсене от Гърция, Израел, Ирак и др. Сред новите пазари също е и Египет, където българските компании досега не са изнасяли.