Трайчо Трайков: Няма особени причини да не продължим Бургас-Александруполис
"Няма особено много причини на този етап проектът за изграждане на петролопровода Бургас-Александруполис да не продължи", заяви министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков в петък след среща с изпълнителния директор на Международната проектна компания(МПК) и консултантите германската ILF и Аllen & Overy. Изграждането на петролопровода бе един от най-спорните проекта на България с Русия.На срещата на премиера Бойко Борисов с руския министър на енергетиката Сергей Шматко, българската страната изтъкна, че иска да се убеди в екологичната безопасност на съоръжението.
"Строителството трябва да започне през 20011г, а съоръжението да бъде въведено в експлоатация през 2013г. Ако решението е да продължим. Няма много причини да не продължим, но ще са необходими дейности, на правителството", посочи той. Настроенията срещу проекта не са тайна. Обществеността трябва да бъде информирана и убеждавана в необходимостта от проекта", добави Трайков.
Опасенията на еколози и населението на Поморие са свързани с предлагания начин на разтоварване на петрола на платформи в морето(буйове), който крие рискове от нефтени разливи и ще отблъсне туристите."Консултантите посочиха, че след проучване на разтоварването на буйове и естакада, от екологична гледна точка плаващия буй е по-подходящ. При варианта естакада са необходими голям брой дрегажни работи в бургаския залив и има опасност от подхождането на големи танкери. Аргументите, които видях от екологична гледна точка показаха, че има сериозна работа по този въпрос", каза Трайков.
Срещу разтоварването на петрола на платформи в морето( буйове) срещу Поморие се обявиха еколози и местното население. Трайков увери, че гражданските организация ще бъдат привлечени в обсъжданията. "Без никакво съмнение граждански организации трябва и ще бъдат въвлечени в него", коментира той. Екологичната оценка на проекта ще е готова до края на 2009г.
Стойността на проекта е 1-1.6 млрд. евро.В Международната проектна компания/МПК/ България и Гърция притежават по 24.5%. В българската проектна компания участва "Техноекспортстрой" след като правителството на Станишев в края на мандата си реши Български енергиен холдинг(БЕХ) да се оттегли от проекта. Първоначално той се ръководеше от Министерство на регионалното развитие и благоустройството, но впоследствие бе прехвърлен на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Неотдавна Трайков заяви, че БЕХ няма да участва в него.
"Руската страна преговоря с доставчици на петрол, за да бъде сключен договор на принципа"достави или плати". Така, че целият пазарен риск да бъде за сметка на доставчиците, а не на държавата",каза Трайков. Подписаният преди две години меморандум по проекта между България, Русия и Гърция предвижда руската страна да гарантира капацитета на съоръжението и да осигури нефта. За момента няма индикации от руска страна за осигурени количества. По петролопровода ще се пренасят 35 млн. тона петрол от пристанището Новоросийск до Александруполис."Проектът ще бъде реализиран чрез проектно финансиране, което няма да натовари данъкоплатеца", изтъкна министърът. Той посочи, че допълнителни приходи могат да се очакват и от участието на България в МПК.
От транзитните такси България ще печели 35 млн. долара.
Транзитните такси не са обсъждани.
Дали руската страна поема ангажимент и приходи- Руската страна преговоря с доставчиците на петрол, да бъде сключен договор на принципа достави или плати. Така че целия пазарен риск да бъде за сметка на доставчиците, а не на държавата. Проектното финансиране не съдържа рисковете за данъкоплатеца.