Пазар за 6.5 млрд. лв.*
6,5 млрд. лв. Толкова според института за маркетингови изследвания GfК е пазарът на бързооборотни стоки в България. Някои от големите международни играчи в сектора вече се борят за дял от него. През тази и следващата година те ще имат много по-сериозна конкуренция, защото за периода oт есента на 2009г. до 2010 г. в България ще дойдат поне 5 нови вериги, всяка от които планира да влезе в топ 10 по обороти.
Добри новини в лоша година
От средата на миналата година заглавията на повечето бизнес новини започваха със "замразени проекти", "отложени планове", "спрени инвестиции". Мрачната вълна обаче почти не засегна търговията с бързооборотни стоки. След известно колебание в първите месеци повечето от настоящите играчи на пазара съобщиха, че секторът остава стабилен и няма причина да спират или отлагат своите планове за експанзия в страната. Доказаха го и множеството откривания на нови филиали, както и стъпването на редица вериги на българския пазар.
През март първи магазин в страната отвори най-голямата верига в Европа по оборот "Карфур". Обектът, който се намира в търговския център "Бургас плаза", е разположен върху площ от 8 хил. кв.м и предлага асортимент от приблизително 50 хил. артикула. Есенната вълна от откривания пък започна със словенската верига "Меркатор", която отвори първия си хипермаркет в България в Стара Загора, както и с представителя на магазините с намаления (т.нар. дискаунтъри) "Плюс", който стартира с първите си шест магазина в Перник, Севлиево, Харманли, Горна Оряховица и Силистра. Деветмесечието на 2009 г. не беше лошо и за компаниите, които вече присъстват на българския пазар. Нови магазини отвориха "Билла", "Кауфланд", "Т-маркет", "Пикадили".
Напред към ниските цени
Представителите на търговския сектор единодушно определят периода 2009-2010 г. като годината на дискаунтърите (магазини, които предлагат стоки с големи намаления). До края на тази и през следващата година на пазара ще има три вериги от този тип. Първото откриване вече направи немската "Плюс", част от групата "Тенгелман", която отвори първите си шест магазини преди седмица. "До края на годината магазините ще бъдат 25", съобщи мениджърът "Финанси и администрация" на дружеството Георги Дундев. Предстои откриването на филиали в София, Враца, Бургас, Варна, Раднево, Пазарджик, Търговище и Разлог. През 2010 г. ще бъдат отворени още 25 нови обекта, като се очаква в средносрочен план инвестициите в тях да достигнат 500 млн.лв.
Другият играч в сектора - веригата "Пени маркет" на немската група РЕВЕ, собственик и на магазините "Билла", също напредва с развитието си в България. Компанията вече откри логистичния си център край елинпелинското село Столник и планира да отвори първите си магазини до края на годината. Те ще бъдат между 20 и 30, същият брой обекти ще бъдат открити и през следващата година. "Инвестициите ни до края на 2009 г. ще достигнат 100 млн. евро, а за следващите 5 години - около 250 млн. евро", каза управителят на "Пени маркет" Васил Фечко. За влизане на българския пазар се готви и трета дискаунт верига - "Лидл". Очаква се тя да отвори първите си обекти през 2010 г.
Веригата "Билла", която има 50 магазина в България, също не е спряла разрастването си. "До края на годината трябва да разполагаме с 65 супермаркета", съобщи в средата на септември изпълнителният директор на компанията за България и Румъния Емил Стефанов. През миналата година стратегията на "Билла" е била да се развива в по-малките градове, обясни тогава Стефанов, като уточни, че са отваряни обекти и в градове с 15 хил. души население. Заради кризата сега веригата се е съсредоточила върху шестте най-големи града в страната.
Балкански сблъсък на местна почва
През следващата година силно ще нараства и присъствието на словенската верига "Меркатор", която преди седмица отвори първия си хипермаркет в Стара Загора. Плановете на дружеството са до 2010 г. компанията да разполага със 7 магазина в шестте най-големи града - София, Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора и Русе. "В тях ще бъдат инвестирани 40 млн. евро", съобщи в интервю за "Дневник" преди месец управителят на "Меркатор България" Йордан Терзийски. Очакванията са до 2012 г. вложенията да достигнат 80 млн.евро, след като словенската верига стъпи и в някои от по-малките градове.
Групата "Меркатор" е един от големите играчи на пазара в Югоизточна Европа. На българска почва тя ще се срещне с основния си конкурент - сръбската "Делта макси", която е собственик на веригата "Пикадили". До края на тази година компанията планира да открие два от кварталните си магазини "Пикадили експрес" в София, а през следващата ще отвори още 30-40 обекта от този тип в различни градове на страната. Не спира и разрастването на познатите супермаркети "Пикадили" - през 2010 г. нови магазини ще има в София и в Русе, съобщиха от компанията.
Следващата година ще бъде дебютна и за втората верига на "Делта макси", която ще стъпи на българския пазар - "Темпо", съобщиха от компанията. Първият магазин "Темпо", който като формат е смесица между дискаунт магазин и кеш енд кери, ще се намира в района на столичната Централна гара.
Защо сега?
Голяма част от инвеститорите в търговията на дребно с хранителни стоки, които стъпват в България, се готвят от години за тази крачка. Това е особено валидно за дискаунтърите, които обикновено навлизат на пазара с много магазини едновременно и им е необходимо време, за да закупят терени или да договорят търговски площи. Бързото разрастване пък е условие да се договорят добри цени с доставчиците. Според наблюдатели на пазара въпреки кризата веригите за бързооборотни стоки не изпитват толкова сериозни затруднения в намирането на финансиране за разлика от другите бизнеси. Причината е в сравнително стабилните показатели на сектора и потенциала за растеж. Това мнение се подкрепя и от данните на националната статистика, както и различни маркетингови проучвания. По данни на НСИ към август търговията с хранителни стоки не само че не е в незавидни позиции спрямо същия месец на миналата година, но дори отбелязва лек ръст - 2.5%.
Според последното изследване на института GfK България все още е далеч от средния дял на модерната търговия в общите покупки на домакинствата в сравнение с повечето страни от региона, макар и да се вижда растеж с всяка изминалата година. През 2007 г. десетте най-големи вериги са имали общо 19.2% дял от крайното потребление, през 2008 г. той вече е достигнал 22.6 на сто.
За първите шест месеца на годината водещите вериги заемат 25,3% от търговията, докато в Сърбия този процент е 33 на сто, а в държави като Хърватия, Чехия и Словакия - над 65%. "От данните ясно се вижда големият потенциал, който има сектора в България", коментира директорът "Потребителски изследвания" в GfK Владислав Колев.
Според представители на вериги не е за пренебрегване и фактът, че в момента е по-лесно да се договорят по-добри условия с доставчиците, както и по-изгодни цени за покупка на терен или наемането на имот. Отделно моментът е подходящ за привличането на лоялни клиенти, тъй като в условията на криза хората са много по-предпазливи в покупките си и са склонни повече да посещават различни магазини, докато намерят най-доброто място за себе си.
* Оценката за пазара на бързооборотни стоки е на института GfK, изчислена на база крайно потребление