Ръстът при "Гражданска отговорност" се забавя

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Ръстът при "Гражданска отговорност" се забавя

Заради увеличените катастрофи по пътищата изплащаните обезщетения също се увеличават<br />
Заради увеличените катастрофи по пътищата изплащаните обезщетения също се увеличават
Увеличението на премиите при задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" се забавя към края на август, показва статистиката на Комисията за финансов надзор, публикувана днес. На годишна база ръстът е с 19.2%, така премиите достигат 252.44 млн. лв. Към август миналата година обаче, сравнено с първите осем месеца на 2007 г., събраните средства от сключена "Гражданска отговорност" са отбелязали увеличение с една трета.
 
В същото време изплащаните обезщетения запазват увеличението си от 30 на сто на годишна база, като за първите осем месеца те са над 130 млн. лв. Това е общо 30% от всички изплатени обезщетения в общото застраховане.
"Тенденциите са ясни - влошаване на щетимостта, по-големи обезщетения и все повече от тях идват от чужбина", така Стоян Проданов, изпълнителен директор на "Бул инс", коментира статистиката на надзора. Според него поне през следващите 7-8 години това ще се запази, като същевременно и тарифите по "Гражданска" ще се повишават, но с по-малки темпове от обезщетенията. Проданов обясни, че причина за това ще е силната конкуренция, което обаче ще постави на сериозно изпитание стабилността на сектора.
Антон Пиронски, изпълнителен директор на "Евроинс", прогнозира, че е възможно с увеличаването на цената на задължителната застраховка покритието й да спадне още. По последни данни, съобщени от заместник-председателя на КФН Емил Атанасов, през септември то е малко над 81% от всички регистрирани автомобили. Пиронски обаче не изключва възможността броят на застрахованите да не падне, а просто да се увеличат разсрочените плащания. "Не бива да забравяме, че "Гражданска отговорност" има социална функция - с нея да се плащат обезщетения на пострадали при катастрофи, а за да се плащат, трябва и да се събират пари", каза още той.
 
С най-голям пазарен дял при задължителната автомобилна полица към август са "Лев инс", ДЗИ и "Булстрад", както и "Български имоти". Последните две компании имат един собственик - те са част от "Виена иншурънс груп", но работят отделно на българския пазар. Ако пазарните им дялове се обединят, делът на австрийската финансова група в "Гражданска отговорност" у нас ще бъде почти една четвърт.
 
Няколко са компаниите, в които "Гражданска отговорност" заема значителен дял от портфейлите – най-ярко се открояват "Български имоти" и "Лев инс". При "Български имоти над 70 на сто от премиите се дължат само на задължителната застраховка, при "Лев инс" този дял е почти 58%. Най-малко разчитат на автомобилната полица застрахователите "Групама", "Енергия" и "Алианц България".
 
Освен това при "Български имоти" и "Общинска застрахователна компания" над половината от плащанията за обезщетения са отишли само по "Гражданска отговорност", показват данните на надзора.
 
Към края на август целият бранш има 31.73 млн. лв. загуба от полицата, като само за двата месеца - юли и август, натрупаният отрицателен резултат е над 18.5 млн. лв.
Пазарът на "Гражданска отговорност" за първите осем месеца на 2009 г.
Показател Стойност Промяна на годишна база
Събрани премии (в млн. лв.) 252.438 +19.21%
Изплатени обезщетения* (в млн. лв.) 133.731 +30.05%
Компании с най-голям пазарен дял Дял на ГО в портфейла на дружеството Дял на обезщетенията по ГО от всички платени
"Лев инс" - 24.3% 57.5% 50%
ДЗИ - 16.6% 31.3% 37%
"Булстрад" - 15.2% 25.7% 26.5%
"Български имоти" - 9.2% 72.3% 65.7%
"Армеец" - 6.3% 16.3% 20.6%
"Евроинс" - 6% 32.6% 37.3%
*Заб. Разликата между събрани премии и платени обезщетения не показва печалбата на дружествата.