"1984" в кандидат-шофьорски вариант

Видеонаблюдение и проследяващи устройства - в стаята, в колата, вътре в компютъра... Не става дума за романа "1984" на Джордж Оруел, а за последните предложения на транспортното министерство как да се пресече черният пазар на шофьорски книжки.
След всеки курс инструкторските школи ще трябва да разполагат с по 32 записа за всеки кандидат-шофьор - 31 по 40 минути от часовете по кормуване и един едночасов от теоретичния изпит с попълването на листовките. Идеите за промени в Закона за движение по пътищата бяха представени във вторник от транспортния министър Александър Цветков и екипа му.
Асоциацията на преподавателите в автошколите подкрепи изцяло предложенията. Националният автоинструкторски съюз предложи щом листовките ще се попълват електронно, този изпит да се провежда в регионалните звена на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" в страната, за да се спестят разходи за школите.
Транспортното министерство се надява промените да бъдат приети от парламента до края на годината и да влязат в сила от 1 януари 2010 г. Всяка фирма за обучение на шофьори ще има шестмесечен гратисен период, за да изпълни новите си задължения. Ако не въведат новите процедури, обучителните центрове ще загубят лиценза си и освен това ще плащат глоби до 5000 лв.
Според новите правила листовките ще се попълват по електронен път и ще бъдат напълно анонимни. "Автошколите ще трябва да си купят само компютри, ние ще осигурим софтуера", каза директорът на "Автомобилна администрация" Любомир Христов. На въпрос колко ще струва компютърната програма Христов отговори, че не знае точното число. В същото време обясни, че сумата е заложена в проктобюджета на ведомството за следващата година.
Транспортният министър не изключи възможността в бъдеще да се създаде регистър на инструкторите по кормуване. Така тези, които веднъж са били санкционирани, ще губят правото си да преподават, каза Александър Цветков.
По време на практическия изпит за получаване на шофьорска книжка изпитващият вече ще седи на задната седалка и ще си води записки. До бъдещия шофьор ще е инструктор (но не този, който го е обучавал) и той ще се грижи за безопасността на движението. "Досега изпитващите трябваше да съчетават тези две функции, което затрудняваше работата им", мотивира промяната министърът. Ще отпадне изискването за задължителен петгодишен стаж на изпитващите като инструктори. От транспортното министерство обясниха, че така в системата на автомобилната инспекция ще могат да влязат нови, подготвени външни лица. "Определено приветствам това решение, считам, че млади, добре обучени хора трябва да провеждат изпитите, както е в повечето европейски страни", коментира пред "Дневник" Йончо Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите в автошколите.
Всеки от автомобилите ще бъде оборудван с черна кутия с камера и GPS устройство. По изчисления на транспортното министерство това ще струва около 500-600 лв. По данни на "Автомобилна администрация" в страната работят около 400 школи с общо 1800 автомобила. Според бранша обаче числата са двойно по-големи. "Трудно е да се определи точно колко са компаниите, защото в момента сме в период на преразпределение на пазара", каза Иванов. По думите му повечето фирми са готови за промените и вече разполагат с необходимата компютърна техника за качествено наблюдение. "Само тези, които досега провеждаха курсове в мазетата, ще отпаднат от пазара", добави Иванов.
През септември транспортното министерство е направило над 50 проверки на автошколи и в повечето случаи изводите са били, че кандидат шофьорите не са достатъчно добре подготвени, каза транспортният министър.
По думите на Цветков поредната промяна на Закона за движение по пътищата, първа при това правителство, няма да остане последна. Ще се променят още "много неща", по думите на министъра.
Предложенията на транспортното министерство - Листовките да станат анонимни; - Попълването им да се следи от квестори, които не участват в оценителната комисия; - Теоретичният изпит да се провежда в зали, оборудвани с камери; - Да отпадне задължителният стаж за изпитващите като инструктори; - "Черни кутии" в колите с камера и GPS система; - Изпитващият да седи на задната седалка; - Инструкторът на водача да не участва в изпитната комисия; |
Предложения на бранша - Въвеждане на препоръчителна такса за обучение; - Допълнителни часове за категория М - каране на мотоциклет; - Отпадане на изискването за основно образование за водачите на превозни средства; - Категоризация на автошколите; - Преминаване на автошколите от лицензионен на регистрационен режим; - Опростяване на теоретичния материал за изпита; - Въвеждане на опреснителни курсове за шофьорите на всеки 10 години; - Създаване на "екстремни полигони" за симулация на тежки пътни условия; |
Курсовете ще поскъпнат с до 100 лв. Цените на шофьорските курсове ще се увеличат максимум със 100 лв. заради новите промени, прогнозират от бранша. По данни на автошколите в момента цената им е средно 700 - 800 лв. Има и курсове по 300 лв., но според транспортното министерство, предлаганото от тях обучение не отговаря на законовите изисквания. Годишно всяка школа обучава средно по 300-400 души. |