"Оргахим"
Борсов код: 5ORG Визитка: Адрес: Русе 7000, бул. "Трети март" 21 Интернет адрес: www.orgachim.bg Тел. 082/ 886 375 Сектор: Химическа индустрия Персонал: 605 души Последен отчет: 30 септември 2009 г., неконсолидиран Изпълнителен директор: Акиле Бардели Директор за връзка с инвеститорите: Ирена Мицова |
Ако във времена на криза компаниите се фокусират върху оптимизацията и подобряването на ефективността си, това важи с пълна сила за един от най-големите производители на бои и лакове в България "Оргахим". След промените в ръководството на компанията през есента на 2008 г. тя подобрява значително ефективността си въпреки очакваното свиване на приходите. Изминалата една година донесе значителни промени в "Оргахим", която е част от групата на румънската компания "Поликолор". Основната промяна беше към подобряване на рентабилността. Съответно ръководството на компанията беше поето от ново лице - Акиле Бардели, чийто професионален опит минава през компании като BASF, DuPont Powder Coatings и Akzo Nobel.
"След смените в ръководството на дружеството се забелязва промяна в положителна посока в цялостното развитие на дружеството", смята Александър Маджиров, портфолио мениджър в "ОББ асет мениджмънт". По думите му мениджмънтът успява да оптимизира разходите като доказателство за повишаващата се рентабилност е съотношението EBITDA/приходи от продажбите, което достига 14% през третото тримесечие спрямо 11% през предходното и около 8% година по-рано.
След три поредни тримесечия на загуби в края на септември 2009 г. "Оргахим" успява да излезе на печалба и ограничава свиването на приходите до 26%. За печалбата спомагат и активната оптимизация на структурата, като разходите за възнаграждения намаляват с около 30 на сто при ограничаване на персонала с над 40%.
За това спомага и започналата значителна реорганизация на групата "Поликолор" - "Оргахим", оповестена в края на 2008 г. Според нея "Оргахим" трябваше да прехвърли част от производствата си (на мокри мазилки) в "Поликолор", а румънското дружество - да прехвърли свои производства (бои, лакове и покрития на водна основа и на основата на разтворители, и сухи строителни смеси) в българското предприятие.
В края на септември дейността на компанията е разпределена като цяло в шест бизнес сегмента: анхидриди (компоненти за производство на смоли), лаково-бояджийски материали, сухи строителни смеси, индустриални продукти, смоли и бои, лакове и китове за автомобили.
Анализаторите отчитат позитивно решението компанията да закрие някои от звената си за навлизане на чуждите пазари в Украйна, Сърбия и Италия. "Решението за закриването на дъщерните дружества с цел намаляване на загубите предвид сегашната ситуация изглежда по-скоро положително", посочи Развигор Христов, инвестиционен консултат за ПОД "Бъдеще". Все пак той отчита, че има какво допълнително да се постигне в разкриването на информация по мащабната реорганизация на компанията.
Като цяло представянето на "Оргахим" е белязано от свиването на строителния сектор и флуктоациите на международния пазар за анхидриди. Съответно делът на продажбите на вътрешния пазар се свиват повече от износа през деветмесечието на тази година. Това се постига на фона на запазване на добро ниво на задлъжнялост и ликвидност, но с ръст на вземанията. Основни пазари за "Оргахим" извън България са Турция, Гърция, Румъния, Египет, Западна и Централна Европа, Средният изток и др.
Подобряването на рентабилността все пак дава основание на анализаторите да смятат, че акциите на компанията може би са подценени въпреки ръста в цената им в периода на възстановяване на българския фондов пазар през август-септември. През последните три месеца книжата се повишават със 17% до нива от 85 лв. за лот. Все пак обаче според анализаторите, ако компанията продължи да подобрява рентабилността си, нивата на които се търгува в момента може да се окажат подценени.
Фактор, който влияе върху справедливата пазарна цена на "Оргахим" като цяло, остава ниската ликвидност на Българската фондова борса. Свободно търгуемите книжа, макар и малко на брой, са около 30 на сто от капитала, което е сред най-високите на пазара. Общата летаргия на борсата обаче е пречка за намирането на баланса между реалното им търсене и предлагане. Въпреки това компанията остава компонент в основните борсови индекси и е сред портфейлните инвестиции на институционалните инвеститори.
SWOT анализ
Плюсове
Широка гама от продукти и активна разработка на нови такива
Наложени 12 търговски марки
Добро корпоративно управление
Минуси
Малък брой свободно търгуеми акции
Зависимост от цената на суровините
Възможности
Допълнителна оптимизация на групата
Подобряване на рентабилността
Опасности
Допълнителен ръст на вземанията
Задълбочаване на стагнацията на строителния сектор
Малки сметки:
45 млн. лв. пазарна капитализация към 30 октомври
106.30 лв. максимална цена за последните 52 седмици
52.86 лв. минимална цена за последните 52 седмици
85 лв. последна цена за 2 ноември