България трябва да стане видима за света

Кристин Фурние е учила право във Франция и туризъм в Женева. На 22 години започва работа в Световната асоциация на туристическите агенции (WATA) като секретар на генералния секретар на асоциацията. Когато нейният тогавашен шеф излиза в пенсия, тя поема ръководството на WATA. Лесно ли е да си изпълнителен директор на Световната асоциация? Чудесно е, защото имаш приятели по целия свят. Но е и много тежка работа, защото конкуренцията между различните туристически обединения става все по-голяма, признава Кристин Фурние. Тя не крие гордостта си от 60-годишната история на Световната асоциация на туристическите агенции е най-старото обединение в туристическия бранш на водещи туристически фирми, отличаващи се с висок стандарт и качество на предлаганите услуги. Членуващите във WATA агенции са насочени предимно към организиране на индивидуални и бутикови пътувания. Кристин Фурние гостува в България по повод официалната презентация на Старозагорски регион като предпочитана световна туристическа дестинация за уникален туризъм. |
- Да, точно тази е нишата, която покрива нашата асоциация. Става въпрос за нишата на бутиковия туризъм. В този случай говорим за продукт, който е по-луксозен и уникален и е адаптиран към конкретните интереси на всеки отделен клиент. В този случай ние не предлагаме на нашите клиенти конфекция, а нещо, което е "ушито" по тяхната мярка. Нашият основен подход е да развиваме туризъм, който да бъде еквивалентен на интересите на всяка личност…
Всъщност аз много слабо познавам България, за да мога да кажа еднозначно дали вашата страна е подходяща за бутиков туризъм. Но искам да спомена, че образованието на кадрите в туристическия бранш е много важно. И всъщност именно подготвеността на персонала е един от важните критерии при оценка на потенциала за този вид туризъм. Подпомагането на туристите, на клиентите както в хотела, така и на летището изисква добре подготвени хора, добре обучени, с добро познаване на много езици. Значи въпросът не опира единствено до инфраструктура, а до качество на обслужването. Затова искам да подчертая, че индивидуалното, персоналното отношение към клиента е от първостепенна важност.
WATA би ли поела някакъв ангажимент за обучение или специализация на български обслужващи кадри в чужбина?
- Не, защото нашата роля не е такава. Но в миналото е имало такъв тип стажове с цел обмен на опит и позитивни практики. Става въпрос за хора от сходни туристически дестинации. В този смисъл въпросът ви е уместен и си струва да се обмисли връщането на тази полезна практика. Всъщност досега обменът във WATA се осъществяваше само до ниво мениджъри на туроператорски компании. Считам, че е много важно да започне такъв обмен и между персонала, работещ в туристическите агенции от различни страни, защото това ще позволи добрите практики да се усвоят от повече хора в бранша.
Каква е таргетната група от потребители, към която е насочен този вид туризъм?
- Това са индивидуални туристи от средната, и по-точно над средната класа. Защото хората от т.нар. средна класа чувствително обедняха през последните години. Нашият анализ посочва, че клиентите на бутиковия туризъм обикновено имат свой собствен бизнес. И това е много добре за България, тъй като индивидуалните туристи имат конкретни интереси, те не са вкарани в общите калъпи на груповия туризъм. А България очевидно има какво да предложи на индивидуалния турист.
Каква е прогнозата ви за изход от кризата? Предвиждате ли възстановяване на туристическия сектор през 2010 г. (прогнозата за възстановяване на туризма през 2010 г. беше дадена от световната туристическа организация към ООН - бел. ред.)?
- Що се отнася до кризата, някои от световните туристически компании са много сериозно засегнати. За щастие агенциите, които членуват в WATA, успяват да задържат бизнеса си на едно добро ниво. Моят съвет е да се държим така, сякаш кризата наистина ще свърши през 2010 г. В никакъв случай не бива да се отчайваме и да спираме да промотираме своите дестинации, трябва да продължим да работим, защото противното не е от полза за никого. Просто трябва да вървим напред…
Какъв е делът на бутиковия туризъм в бранша?
- Никой не може да даде точно число, но според моите изчисления става дума за около 20%.
Имахте ли вече възможност да прецените потенциала на дестинацията Стара Загора – Казанлък?
- Аз съм за трети път в България, но да си призная, не бях излизала вън от София. Но след като Огнян Благоев (президентът на "МИЕЛ травел" – бел. ред.) ме запозна с проекта за обща туристическа дестинация Стара Загора – Казанлък, тогава аз прочетох и се запознах със забележителностите на този регион. Наистина, когато говорим за археология, винаги се сещаме за други държави, за други дестинации. Затова България ме изненада с факта, че тук има открити неолитни жилища и тракийски гробници – нещо, което не е познато за нас. Ето защо сега съм щастлива, че имам възможност да открия вашата страна – да я почувствам, да я опитам, да я преживея…
Надявам се, че вече имате впечатления от качеството на туристическите услуги, които се предлагат у нас?
- От краткия ми престой в София мога да споделя впечатленията си от хотелиерските услуги. Те са или на много високо ниво, или на много ниско… Просто няма средно положение. Вашите съвети към българския туризъм?
- Трябва да покажете на света кои сте вие, какво имате да му покажете. Ето един пример от летището в Женева. Официалният представител на Swissair ме попита: ами вие защо отивате в България, на почивка ли? Не, имам бизнес там, отговарям. "Защото аз винаги съм се питал какво има да се види в тази страна", сподели непринудено служителят на авиокомпанията… Тоест вие все още не сте направили необходимото, за да узнае светът за България. Защото страната ви има голям туристически потенциал, който вие трябва да експлоатирате. Това, което казвам, не са голословни твърдения – ние от WATA направихме проучване сред потребителите по целия свят и се оказа, че България е сред не много известните дестинации. Което означава, че вие трябва да положите усилия в две посоки, за да направите страната си "видима" - първо трябва да се атакуват потребителите на туристически услуги, и второ – да се насочите към специалистите от бранша, агенциите, които продават вашата дестинация... Тук става въпрос за национална политика, която изисква и сериозни инвестиции. Не е нужно да се сравнявате със Сингапур или Индонезия, които са сред новите модерни дестинации. Вижте съседната ви Румъния – тя успя да повиши своята популярност по света именно защото успя да намери един добър девиз, един подходящ слоган…
Каква е ролята на добросъседските отношения за туристическия бизнес?
- Те са от първостепенна важност! И моята препоръка е да се търси комбиниране между това, което предлагат съседните ви страни като Гърция, Турция, Румъния, с това, което предлагате вие като туристически продукт. Защото има държави като Гърция, които са утвърдени дестинации. Но вие имате много общи, близки неща с гърците. И България би могла да бъде едно естествено продължение на посещението в Гърция. Добре би било, ако вие можете да направите някакви съвместни пакети за туристи, които искат да опознаят Балканите.