Колко е важна виртуалната ти репутация
Имате ли профил в Linkedin или Xing? Не сте чували? Тогава бъдете сигурни, че и за вас вероятно не са чували и не очаквайте скоро обаждане от хедхънтър*. Бизнес социалните мрежи се превръщат от прищявка в необходимост за ефективно управление на кариерата. Изграждане и рекламиране на личен бранд, търсене на бизнес контакти, генериране на потенциални продажби, връзки с партньори, изразяване на експертна позиция са част от възможностите, които тези мрежи предлагат.
Ефективността е огромна. Но може би най-популярната и ползвана функционалност е свързана с подбора на персонал. Работодатели и агенции все по-често използват тази среда за откриване на таланти. Затова професионалистите отделят все повече внимание и време да имат добре подготвен и детайлен профил в тези мрежи, за да бъдат лесно откривани и позиционирани в област, в която желаят да се развиват. А добрите специалисти по подбора не ползват мрежите и интернет само като база данни, а и като възможност за оценка на качествата, изявите и имиджа на потенциалните кандидати.
Повечето услуги в тези платформи са безплатни за разлика от големите сайтове за работа като Monster и Careerbuilder. В социалните мрежи с бизнес насоченост се изисква само регистрация. Заплаща се само за допълнителни услуги като по-пълна информация, достъп до контакти, брой на възможностите за изпращане на съобщения.
Най-голямата бизнес социална мрежа Linkedin успя за 6 години от старта си да набере около 50 млн. потребители. Тя почти изцяло се ползва за професионални цели, което я прави една от най-големите публични бази данни. Платформата е създадена предимно зарикрутъри* и популяризиране на кандидатски профили с много добра търсачка и интелигентно разработени нива на достъп до комуникация, които пазят добре "личното пространство" на потребителя и осигуряват контакт само ако той желае.
"Спамърите" биват бързо обезкуражавани първоначално с учтиви предупреждения, които могат да доведат до изключване от мрежата. Част от ограниченията могат да бъдат прескочени, ако си платен потребител, но все пак, ако искаш да не те безпокоят нахални "продавачи" или хедхънтъри, можеш лесно да ги игнорираш.
Друга възможност в Linkedin е формирането на групи, които също ефективно сегментират работодателски и кандидатски интереси. Това превръща мрежата в място, в което може да се прави бизнес, да се споделя интересна информация и да се генерират добри потенциални сделки и възможности за партньорства. Други по-популярни бизнес мрежи са Xing, Plaxo и NamesDatabase.
Facebook в момента е най-популярната онлайн социална платформа в света с над 300 млн. потребители, следвана от MySpace с около 100 млн. Въпреки това според мен тези мрежи не са добро място, в което някой професионалист може да позиционира себе си. Въпреки че от функционална гледна точка възможностите на Facebook са големи, "лексиконният" им формат, таргет аудиторията и маркетинговото им позициониране са удачни за споделяне на снимки, новини, каузи, търсене на приятели и връзки, но не и за бизнес комуникация. От друга страна, наистина е важно какво правиш и тук, защото някои отприщени тийнейджърски пориви могат наистина да дискредитират добре градения ти онлайн имидж, в случай че бъдещият ти шеф също има акаунт и случайно се окаже приятел на твой приятел.
Все повече рикрутмънт мениджъри поглеждат и в тази мрежа. Затова виртуалната репутация става все по-важна и предвиждам, че тя ще се изравни по значение с тази от реалния живот. Вече има работещи консултанти, курсове и наръчници , които дават съвети как да я пазим и градим. Детайлното и прилежно писане на онлайн CV или попълване на профил в социална мрежа, както и внимание за това къде какъв коментар се "поства" и какво "блогваш" са важни елементи, които градят имиджа и лесно се проверяват при едно търсене в Google.
Търсачките индексират дори текстове в Twitter или някои други популярни форуми и сайтове. Така че ако се оглеждате за нова работа, за да прецените шансовете си, просто си напишете името в Google и се молете да сте били анонимни, когато сте се изказали негативно за някоя компания или снимките от коледното парти да излизат поне на 3-та страница в search-а.
* авторът е управител в JordanSheppard Executive Search и "Хорайзънс България"
* head hunter и recruiter (от англ.) - специалисти по подбор на персонал, които се специализират да "откраднат", привлекат служители от други компании, да откриват таланти, да убедят потенциалните кандидати да сменят работата си.