Летище София е готово с шенгенските стени

С година и половина закъснение летище София създаде условия за разделянето на пътниците, които идват от страна в Шенген и тези извън него. Така, когато България стане част от безвизовото пространство (най-рано през 2011 г.), ще осигури на идващите от Шенген пътници свободен достъп, без митническа проверка. Останалите пасажери ще бъдат щателно проверявани. В случай че се окажат без разрешение за влизане в Шенген, ще се наложи да си "отпочинат" в създадените за това помещения, които вътрешният министър Цветан Цветанов и колегата му от транспортното министерство Александър Цветков провериха. Ремонтът на летището струва 290 хил. лв., които са били осигурени от летищните такси, съобщиха от транспортното министерство.
В същото време на България бяха предоставени през 2007 г. за усвояване общо 161 млн. евро (315 млн. лв.) по инструмента "Шенген", за да приведе външните си граници съобразно критериите на безвизовото пространство. Оттях досега са договорени около 58%, съобщи вътрешният министър Цветан Цветанов. Крайният срок за сключването на договори по инструмента е 31 декември тази година. "Заедно с Румъния, с която трябва да влезем заедно в Шенген, ще поискаме отсрочка за договарянето на проектите с четири месеца до април 2010 г.", каза още Цветанов.
Крайният срок, който страните имат, за да усвоят средствата, е 31 декември 2010 г. След това всички недовършени договори ще трябва да бъдат платени от държавния бюджет. По същия начин ще бъдат загубени и недоговорените доставки и услуги по инструмента. Целта му е да помогне на бъдещите членки в подсилването на границите и подготовка на администрацията за работа с шенгенските стандарти. Основни изпълнители на проектите са Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерство на външните работи (МВнР). Парите се управляват от финансовото министерство, което организира и провежда обществените поръчки по инструмента.
От 2007 г. до началото на 2009 г. бяха усвоени едва 1.4% от парите, отпуснати от общността. Основната причина беше провалянето на повечето търгове, които се провеждаха по няколко пъти. Дори и сега продължава обжалването на част от процедурите. Една от големите поръчки, която засега чака решение на съда, е създаването на интегрирана система "синя" граница. Тя е свързана с укрепването на единствената ни морска граница и е на стойност 20 млн. евро. Поръчката е прекратена в началото на годината, с решение на вътрешния министър. Мотив за провала на търга е, че нито един от кандидатите не е покрил условията за изпълнение. Поръчката е част от индикативната програма на инструмента през 2007 г.
На стария терминал на летище София са обзаведени четири стаи за "посетители с неясен статут" или бежанци, където те дори могат да пренощуват. В стаите има легла и масички, а също така камери. Стаите са с решетки на прозорците и защитна мрежа на таваните. На хората е осигурена и тоалетна, която се намира в края на коридора. Докато България не влезе в Шенген, помещенията ще останат неизползваеми и заключени. Не така стои въпросът с митническите кабинки, през които трябва да бъдат проверявани пристигащите пътници - те ще се използват за всички пасажери до окончателното ни приемане в Шенген. "Нарочно оставихме една вратичка, за да преминават хората, докато влезем в пространството", обясни Светослав Цветанов от службите за сигурност на летището. На практика няма никаква разлика между кабинките за Шенген и за другите, просто на тези за свободното пространство няма да стоят служители. Това, което ги разделя след направената реконструкция, е една стена.
Пътниците, които ще напускат шенгенското пространство ще преминават през двоен контрол, без това да се налага. Веднъж ще показват паспортите си на стандартния вход за всички пътници и веднъж на специално изградените гишета за пътниците извън общността, които се намират в дъното на втория етаж на терминал 2 и обхващат гейтове Б7 и Б8. Заради новите будки в момента пътниците не могат да открият изход Б7, защото табелката му е закрита от гишетата, и се налага да разпитват служителите на летището.
"Колеги, не се допирайте до новите прегради, за да не ги повредите преди проверката от Брюксел", посъветва журналистите един от охранителите на летището. От Европейската комисия ще дойдат на инспекция на изпълнението на шенгенските критерии на 19 ноември. При предишния си мониторинг проверяващите направиха забележка на аеропорта за липсата на разделителните съоръжения. "Построихме ги за една-две седмици, дори и аз се изненадах сега, като ги видях", обясни служителка на летището.
Засега са оборудвани два изхода за излитане на пътниците за страни извън шенгенското пространство. Те ще могат да бъдат натоварени на самолетите през ръкави, като предстои присъединяването на още един изход, обясниха от аеропорта. Ако се налага да бъдат обслужени повече от два самолета, пътниците ще бъдат превозени до тях с автобус. "С Шенген не може да бъде направен никакъв компромис, защото изпълняването на критериите е задължително за нас, ние се превръщаме във външна граница на пространството", обясни министър Цветанов.
Все още предстои поправка на покрива на терминал 2, чиято козирка падна преди година по време на силна буря. "Е, сега слагат хубави и здрави греди, няма да падне, преди не беше построен добре", обясниха работници от летището.