Инфраструктура

На живо
Заседанието на Народното събрание

Инфраструктура

По-малко пари за пътища и ВиК, за укрепване на свлачища, за благоустрояване на градовете са заложени в бюджет 2010.
Най-драматично е положението с пътищата. При поискани от министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев 703 млн. лв. за ремонт и строеж на шосета вицепремиерът Симеон Дянков дава 115 млн. лв. За сравнение - през тази година предвидените пари за пътища са 610 млн. лв. От тях 132 млн. лв. ще останат неразплатени към фирмите. Преди време Плевнелиев обеща държавата да си изчисти борчовете с евентуалните допълнителни постъпления, а дотогава да ги гарантира чрез споразумения, за да могат срещу тях компаниите да теглят кредити и да работят.
Най-важният приоритет на министерството е да довърши магистрала "Люлин" край София. По план строителството трябва да приключи в края на годината, но е малко вероятно да се случи. Освен това министър Плевнелиев обеща, ако "черна котка не му мине път", на 3 май да започне
строителството на отсечката от Стара Загора до Нова Загора на магистрала "Тракия". С пари от ЕС е заложено да започне строителството на пътната връзка на околовръстния път на София с магистрала "Хемус", както и ремонтъ на 302 км пътища.
2010 г. е ключова за усвояването на евросредствата за магистралите. До момента за тях за оползотворени нула евро и ако не усвоим през следващата година 86 млн. евро, ще загубим парите, ако Брюксел не ни даде отсрочка заради икономическата криза. Такъв дебат в момента тече в Еврокомисията за всички страни членки.
Освен на парите от ЕС регионалното министерство ще разчита и на кредити. Със заем от Европейската инвестиционна банка ще се доизгражда 5-километрова отсечка от околовръстното шосе на София и пътен възел край Бургас. Германската кредитна институция (KfW) отпуска 34.3 млн. евро за укрепване на брега на р. Дунав при Русе и Силистра, както и за свлачище на пътя Варна - Бургас в района на Поморие (4.6 млн. евро).  До 81 млн. евро ще бъде заемът от Световната банка за доизграждането на три язовира - "Пловдив", "Нейковци", "Луда Яна" и за ремонта на яз. "Студена" край Перник.
От бюджета на транспортното министерство най-големите разходи ще отидат за съфинансиране към европейските средства за строителството на втория Дунав мост, изграждането на зимовник за 39 кораба край Русе, електрификацията на жп линията Пловдив - Свиленград, интермодалния терминал в София, строителството на софийското метро от кв."Надежда" до "Черни връх".
Засега министерството замразява строителството на пътя от бул."Брюксел" до новия терминал на софийското летище. "Имаме реално неизпълнение на този обект", обясни транспортният министър Александър Цветков. Проектът се финансира изцяло със средства от бюджета на ведомството. Зам.-министър Ивайло Московски уточни, че работна група в момента търси вариант, тъй като договорът с изпълнителя на проекта "Мостстрой" е изтекъл. Контролирана от Васил Божков компания е трябвало да завърши 1.3-километровата отсечка заедно с естакадата до април тази година, но заради различни забавяния - промени в проекта, промяна в конструкцията, това не е факт. През това време цената на няколко пъти бе сменяна - компанията спечели търга с оферта от 8 млн. лв., после поиска увеличение с 3-4 млн. лв., а след промяната на проекта стойността стигна до 16.8 млн. "Строителството няма да бъде напълно спряно", твърди Московски. За замразяването са предвидени 500 хил. лв.
За БДЖ и Националната компания "Железопътна инфраструктура" са отделени същите средства както през тази година. Няма пари за покупка на нови вагони, ще се финансират само належащи ремонти на релсовия път. За ремонт на вагони са планирани 20 млн. лв., а за ремонт на жп линии - 90 млн. лв. От тях 30 млн. лв. ще бъдат дадени за възстановяване на скоростта на движение на влаковете София - Карлово - Зимница, а останалите за ремонт и поддръжка на линии, за да не се намалява скоростта. "Със средствата ще можем да изплащаме само заплати и да поддържаме дейността на двете компании, които фактически са фалирали", коментира министър Цветков.
Министерството предстои да преразгледа десетки договори, които не са финансово осигурени. Ако се окаже, че те не са целесъобразни, ще бъдат прекратени, каза още Цветков. Като такива са сочат договорите за новия терминал на летище Пловдив и за лизинга на единия от правителствените самолети.
През следващата година държавата очаква да бъде реализирана поне една успешна концесия за пристанище, жп гара или летище. Програмата максимум на ведомството, не само за 2010 г., е да даде на концесия гарите в Пловдив, София, Варна и да намери инвеститори за летище Русе, Горна Оряховица и Пловдив.