Гаранция срещу дъмпинг в условията на строежа на "Тракия"

Няма да се удължава срокът за подаване на оферти за търга на магистрала "Тракия" и той остава до 12 януари. Това е отговорил председателят на управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" Божидар Йотов до компания, която е поискала отсрочка заради обема и сложността на документацията. Над 20 въпроса са задали досега фирмите кандидатки за изграждането на 32 км отсечка от Стара Загора до Нова Загора.
Те са най-различни и са свързани с банковите гаранции, проектирането на трасето, квалификацията на ръководния екип, регистрацията на чуждите фирми в Българската камара на строителите. Това става ясно от публикуваните отговори на страницата на пътната агенция в интернет. Там е публикувана и пълната документация по търга.
При еднаква цена за строителството на отсечката се предвижда победителят да бъде определен чрез жребий, е посочено в условията.
Освен това всички рискове, свързани с изпълнението на строителството - неприключили отчуждителни процедури, археологически разкопки, геология и други, се поемат от изпълнителя. Той няма право заради рисковете да поиска удължаване на сроковете или промяна в цената. Според обявените условия отчужденията трябва да приключат до 13 юли, което е два месеца и половина след обявената от строителния министър Росен Плевнелиев първа копка на обекта на 3 май. Компанията, която спечели търга, пък трябва да започне реално да строи до три месеца от подписването на договора, е заложено в условията.
Изпълнителят е длъжен да представи и времеви график за изпълнението на отделните видове строително-монтажни работи. Той предвижда обектът да се раздели на етапи. Стойността на всеки етап, с изключение на последните четири, не може да бъде по-малка от 2% и повече от 5% от общата цена на договора. Стойността на всеки от последните четири етапа пък не може да бъде по-малка от 10% от цената на договора. Работата по етапите трябва да приключва в последователността, в която са посочени.
Разпределението на етапите трябва да бъде направено по начин, който да гарантира, че до края на 50-ия ден от датата на определяне на строителна линия да започне изпълнението на земните работи. До края на 15-ия месец трябва да бъде завършено изпълнението на 90% от земните работи, 80% от бетоновите работи, е посочено в условията.
Ако някой участник предложи цена, която е по-ниска с повече от 30 на сто от средната цена на останалите оферти, комисията ще изисква от него подробна обосновка за нея. Когато комисията установи, че офертата на участник е с необичайно ниска цена поради получена държавна помощ, чието законово основание е невъзможно да бъде доказано в срок от 3 дни, комисията може да предложи офертата да се отхвърли и участникът да се отстрани, е посочено в условията. Това се прави основно заради турските фирми.
Гаранцията за изпълнение е 5 на сто от общата цена по договора. Валидността й трябва да бъде 5 години за пътя и 10 години за пътните съоръжения.
При забавяне на изграждането на магистралата изпълнителят ще трябва да плаща неустойка от 0.2% на ден от цената на договора, съответно от цената на съответния етап за всеки ден от забавеното изпълнение, но не повече от 25% от цената на изпълнение на договора или съответния етап, предвижда още бъдещият договор с изпълнителя. При лошо или частично изпълнение на строително-монтажните работи изпълнителят ще дължи неустойка от 25% от стойността на строително-монтажните работи, които е следвало да бъдат изпълнени. В случай на спиране на работата по вина на изпълнителя, което е довело до удължаване на срока на договора, изпълнителят има право да получи обезщетение в размер на постоянните разходи за издръжка на екипа за дните, през които е било спряно строителството, е записано в бъдещия договор.
Условията на търга са добри, за това говори и фактът, че 57 фирми вече са купили документи за участие, коментира пред "Дневник" Иван Бойков, председател на строителната камара. Български, италиански, френски, гръцки, португалски, турски, австрийски и други компании са купили документация, като крайният срок е 31 декември. Все още нито една фирма не е подала оферта, казаха от пътната агенция.
"Искахме българските фирми да бъдат допуснати до търга и го постигнахме, нормално е да не бъдат удовлетворени всичките ни желания", каза още Бойков. През лятото той критикува завишените гаранционни изисквания за изпълнение, заложени от правителството на Станишев, които сега не са променени.
"Има трудно изпълними изисквания в тръжната документация", каза представител на чужда фирма, пожелал анонимност. Според него технически трудно е да се съберат от всичките управители и прокуристи на дружеството, които за големите компании са над 200, декларациите за конфликт на интереси. Това условие съществуваше и в проваления търг в началото на годината. Друг проблем създава текстът с банковите гаранции, които не са по стандартите на западните банки, коментираха от компанията.
"Няма особени промени в правилата в сравнение с проваления търг по времето на Станишев, с изключение на малко по-високите изисквания за оборот и налични средства от компаниите, наложени ни от ЕС", каза български участник в процедурата. Според него за разлика от предишния път сега няма предварително договаряне в бранша кой коя отсечка от "Тракия" ще строи. По тази причина българските фирми ще играят на търга и с международни. Миналата година българските компании се бяха обединили в три консорциума, като предварително в бранша се знаеше кой от тях коя отсечка от магистралата се очаква да строи.
Акцент: Този път за разлика от миналата година няма предварителна договорка между българските пътни фирми
Текст под снимка: На 12 ноември строителният министър Росен Плевнелиев даде началото на търга на магистрала "Тракия". Тогава той съобщи, че състезанието ще се провежда в специално оборудвана стая с камери в пътната агенция