Провалените сделки на GM струваха поста на главния изпълнителен директор

Провалените сделки на GM струваха поста на главния изпълнителен директор

Провалените сделки на GM струваха поста на главния изпълнителен директор
Reuters
Вариантите за продажбата на дъщерния "Сааб" ще се обсъждат до края на годината
Само осем месеца след като Фредерик "Фриц" Хендерсън оглави "Дженерал мотърс" (General Motors - GM), бордът на директорите реши, че дългогодишният служител на компанията не се справя с функциите си на главен изпълнителен директор и поиска неговата оставка. Мениджърската промяна беше осъществена по време на месечната среща на управляващите в дружеството, на която бяха обобщени и резултатите от първите 100 дни след края на банкрута в GM.
Именно оценката за незадоволителните резултати на автомобилостроителя от страна на борда на директорите струва и поста на Хендерсън, превръщайки го в един от най-кратко задържалите се главни изпълнителни директори в историята на предприятието. На високия пост в "Дженерал мотърс" временно ще се изкачи сегашният председател на борда на директорите Ед Уитакър, а търсенето на нов президент започва незабавно, уточняват от компанията.
Фриц Хендерсън имаше тежката задача да прекара най-големия американски, а до края на 2008 г. и световен автомобилостроител през едни от най-трудните месеци в историята на предприятието и индустрията, единодушни са в своята оценка експерти. За изминалите осем месеца компанията премина през процес на контролиран банкрут, беше орязана с цел преустройство и повишаване на ефективността, получи значителна държавна подкрепа, за да се задържи над повърхността и реализира значителни спадове в продажбите. Именно някой от тези резултати се визират като фактори, разклатили позициите на Хендерсън.
След банкрута, приключил в началото на юли, компанията получи задачата да се освободи от някои свои производства и да се концентрира върху пазара в САЩ. Именно тези две предизвикателства не бяха преодолени през изминалите месеци, през които дружеството загуби и дял на американския пазар (виж графиката). Още в първия ден от корпоративния живот на т.нар. нов GM компанията си осигури продажба на губещата търговска марка "Хъмър" (Hummer), но летящият старт бързо загуби скорост и последваха провалени сделки по продажбата на "Сатурн" (Saturn), "Опел" (Opel) и "Сааб" (Saab).
Именно провалът по освобождаването от шведския бранд, изглежда, е прелял чашата, смятат анализатори. Преди дни стана ясно, че производителят на бутикови автомобили "Кьонигсег" (Koenigsegg) вече няма интерес към подобна сделка. Към момента все още липсва официална информация за бъдещето на "Сааб", но представители на дружеството, а и шведски държавни служители са потвърдили пред медии, че няколко компании за изявили желание за активите на автомобилостроителя. Най-тиражираната версия сред световните медии променя ролята на досегашния китайски инвеститор BAIC в спасител на дружеството. Официално съобщение на GM уточнява, че офертите за "Сааб" ще се разглеждат до края на годината, когато ще бъде дадена и оценка дали някое от предложенията е рентабилно.