Петролната асоциация: Заради новия закон за акцизите предстои повишение на цените

Петролната асоциация: Заради новия закон за акцизите предстои повишение на цените

Горивата в България ще поскъпнат заради измененията в Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), влезли в сила от 1 декември. Това алармираха днес на пресконференция от Българската петролна и газова асоциация (БПГА), която обединява фирмите с най-голям оборот в страната.
"Промените в закона увеличават значително логистичните ни разходи. Планираме увеличение на цените с 10-15%", предупреди Димитър Тортопов, търговски директор на веригата "Еко", част от гръцката "Хеленик петролуем", без да конкретизира в какъв времеви хоризонт да се очаква поскъпването им. Очакванията са всички търговци в бранша да увеличат цените с по-малко или повече от цитираните от Тортопов промени.
Преди около седмица парламентът гласува промени в ЗАДС, според който вносителите на горива в България задължително ще трябва да ползват лицензирани данъчни складове за стоката си, като ще трябва и да се пререгистрират. Още тогава представители на бранша коментираха пред "Дневник", че от поправките ще пострадат компании като Shell, Еko, OMV, Rompetrol и др., които купуват част от нефтопродуктите си от рафинерии извън България и не притежават или разполагат с ограничен брой лицензирани складове. По-малко засегнати ще останат "Лукойл" и "Петрол", които разполагат с повече на брой помещения за складиране от конкурентите си. Поправките в нормативната уредба бяха предложени от финансовото министерство с аргумента, че минаването през данъчен склад е единственият сигурен начин да се измери какво количество гориво се внася в страната.
"Досега с една цистерна можехме да зареждаме няколко наши бензиностанции една след друга. Сега за всеки отделен обект трябва да ходи отделен камион. Длъжни сме и да регистрираме всичките си 80 обекта в 80 различни митнически бюра и то в условията на съкращаване на разходите на митниците", описа с конкретни примери новите постановки на закона Тортопов. По думите на Николай Белчев от "Ромпетрол" увеличената натовареност на транспортните средства в схемата за доставки на нефтопродукти повишава и рисковете от екологични щети и количеството на вредните емисии, отделяни в атмосферата.
Търговците на горива отхвърлиха и аргумента на държавата, че с реформите се цели да се нанесе удар на нелегалната търговия в бранша. "Новите мерки са като химиотерапията - те не решават проблемите, напротив, пренасят ги от болната на здравата глава", коментира Димитър Тортопов.
Друг аргумент "против" на фирмите от сектора е, че евентуално повишение на цените на горивата ще намали търсенето им и на практика ще лиши бюджета от допълнителни постъпления под формата на косвени данъци. Грубите изчисления на финансовия директор на "Петрол" Цветан Димитров сочат, че ако потреблението на нефтопродукти спадне с 10% , това ще лиши правителството от 200 млн. лв. от неначислени акцизи и ДДС. "На всеки 2 лв. продаден литър гориво, държавата взима 1 лв. и затова тя трябва добре да си направи сметката", посочи Димитров.
Петролната асоциация обединява най-големите дистрибутори на горива в България, сред които "Лукойл", "Петрол", "Шел", ОМВ, "Еко", "Ромпетрол" и други. Оборотите на фирмите от бранша достигнаха 18 млрд. лв. през 2008 г., което формира 30% от приходите на най-големите сто компании в страната за годината.