Холандци препоръчаха зелена вълна и камери срещу задръстванията в София

Холандци препоръчаха зелена вълна и камери срещу задръстванията в София

Холандци препоръчаха зелена вълна и камери срещу задръстванията в София
Трафикът в София да се наблюдава с камери, а по 13 натоварени булеварда да бъде въведена т. нар. зелена вълна, съобразена с това колко коли минават в различните часове на деня. Да се изградят системи за информиране на гражданите къде има задръствания и как се движат автобусите. Това са основните препоръки от проучването на движението в София, което днес беше връчено на кмета Йорданка Фандъкова.
Изследването е направено от фирмите "ДеХаВе", "Виалис трафик" и "Сетра", след реализирането на пилотен проект за зелени вълни по булевардите "Тодор Александров" и "Царица Йоана". Резултатите от него били намаляване на времето за пътуване наполовина и 15-20% по-малко вредни емисии. Финансирано на целия проект е от холандското правителство, а проучването беше връчено на кмета от холандския посланик Карел ван Кестерен. През лятото на миналата година тогавашният зам.-кмет Велизар Стоилов получи предпроектното проучване по същия проект, което също предвиждаше облекчаване на трафика със зелена вълна.
Това е поредното изследване на трафика, което дава препоръки за решаването на проблема. Досега подобни проучвания са правени от италиански и японски фирми, но препоръките от тях не са прилагани.
Последното изследване препоръчва на София да инвестира 13.8 млн. евро, или 27.6 млн. лв., във внедряването на интелигентна система за управление на трафика и обучението на служители, които да работят с нея. Софтуерът за управлението на системата е на холандските фирми, направили проучването. Инвестицията трябва да бъде направена в следващите четири години, като се очаква още на втората година да има реални резултати. Разходите за експлоатацията на системата за 10 години са изчислени на над 19.1 млн. евро.
Холандските специалисти са изчислили, че косвените ползи от въвеждането на зелената вълна по 13 булеварда и от системите за следене на трафика са около 18.1 млн. евро на година. Сумата включва стойността на спестеното време за пътуване на година, която е 8.5 млн. евро. От гориво трябва да се пестят по 9.4 млн. евро годишно, а от намаляване на вредните въглеродни емисии - 204 хил. евро на година.
В доклада пише, че в бъдеще общината може да въведе и платени услуги за гражданите за предоставяне на информация къде има задръствания. Това можело да става чрез GPS системата, към която да бъде добавена и услуга с месечен абонамент. Другият вариант е известяване чрез SMS или чрез специален интернет сайт. Преди това обаче общината трябва да сложи камери на възловите кръстовища, да внедри софтуер за обработване на информацията и да доизгради диспечерския център за управление на трафика, който се създава от години.
"Някои от стъпките вече са направени. Светофарните уредби са автоматизирани почти на 100%. Центърът за управление на трафика се довършва, обучават се операторите, които да регулират движението. Зелената вълна обаче не е панацея", каза зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Той добави, че бюджетът на общината за догодина все още се прави и не е ясно дали ще е възможно в него да се предвидят средства за реализирането на препоръките на експертите. Кметът Фандъкова добави, че ще се търсят възможности за европейско финансиране. Тя припомни, че 12 кръстовища вече са наблюдават с камери. В момента общината води преговори с Министерството на вътрешните работи да се използват техните камери по кръстовищата.
Къде се препоръчва зелена вълна

- бул. "Царица Йоана"
- бул. "Иван Гешов"
- бул. "Ген. Скобелев"
- ул. "Опълченска"
- бул. "Евлоги и Христо Георгиеви"
- бул. "П. Яворов"
- бул. "Данаил Николаев"
- бул. "Ботевградско шосе"
- бул."Цар Борис ІІІ"
- бул. "Сливница"
- бул. "Ал. Малинов"
- бул. "Драган Цанков"
- бул. "Кл. Охридски"